Gå til innhold

Lærere/pedagoger/andre med peiling


Anbefalte innlegg

annen adhd-mamma

Som mor til 3 barn med konsentrasjonsvansker/ADHD er det en ting med skolen som forundrer meg. Kanskje noen har noe vettugt å si i den forbindelse før jeg tar det opp med skolen.

Mine barn har 5 skoledager pr. uke, la oss si at de har fem timer norsk pr. uke. Hvorfor må disse fem timene spres på 5 dager? Ville det ikke vært bedre å ta f.eks. en dag eller en halv dag norsk. Jobbe med fagene puljevis, jeg ville faktisk satt pris på om de hadde bare norsk eller matte en hel uke. Da visste jeg at også mine barn fikk tid til å fordype seg i fagene. Da visste jeg at lekser var matte, ikke noe annet.

Slik det fungerer nå har de faktisk dager med 6 ulike fag hver på 45 minutter. Hvordan kan et ADHD barn (og sikkert andre barn også) få noe ut av en så oppstykket dag, 45 minutter går fort, så skal de omstille seg fra regning til engelsk. Kanskje rekker ikke læreren å forklare nye ting for alle barna før timen er over.

Noe annet som taler for færre fag pr. dag er barnas rygger som blir skjev og skakk av å bære så mye bøker med seg.

Hvorfor er skolen bygd opp sånn at det blir så oppstykket hele tiden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205675-l%C3%A6rerepedagogerandre-med-peiling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prinsesse og prinse mamma

hei

Det overrasker meg at skolen du beskriver fortsatt har slike dager. Det er mye mer vanlig å ha dagene delt inn i økter nå, hver på ca 1,5 time og så en time frileik, det er derfor det snart innføres heldagsskole i forhold til den nye læreplanen. Barna har skole fra feks halv ni til halv tre.

Dette gir en mye mer oversiktlig dag for elevene. Ellers så er det ganske vanlig at man bruker teach-metoden slik at det er enkelt å følge med på hva som skal skje i løpet av en dag. Dette er spesielt viktig for bokstavbarn. Dette går ut på at man har et sted med lapper hengende i klasserommet med oversikt over dagen. Man begynner feks med ei økt med matte, også når den er over, så står det frileik osv.. Man bruker mye bilder i dette systemet.

Ellers så vil jeg si at det i skolesammenheng brukes mye ufaglært arbeidskraft som ikke helt har nok kunnskap om hva elever med særskilte behov trenger.

Men, det var min mening da:)

Forstår godt hva du mener. Når et ADHD barn endelig har klart å finne fram bøkene og jobbet med egenmotivasjonen, er timen over. Da er barnet gjerne klar for å fortsette, mens de andre barna er leie.

Det er det som er: De aller fleste barna kommer gjerne raskt i gang, men har lite utholdenhet og mister konsentrasjonen etter 30-40 minutter. Mens adhd-barn har kanskje motsatt "problem": Bruker lang tid for å omstille seg, og liker ikke hyppige situasjonsskifter, ønsker ikke å stoppe når de er kommet i gang med en aktivitet. Skoledagen blir gjerne for dem "masete".

Norskfaget går egentlig inn i alle fag. Og det er mye tema-undervisning i skolen.

Forstår godt hva du mener. Når et ADHD barn endelig har klart å finne fram bøkene og jobbet med egenmotivasjonen, er timen over. Da er barnet gjerne klar for å fortsette, mens de andre barna er leie.

Det er det som er: De aller fleste barna kommer gjerne raskt i gang, men har lite utholdenhet og mister konsentrasjonen etter 30-40 minutter. Mens adhd-barn har kanskje motsatt "problem": Bruker lang tid for å omstille seg, og liker ikke hyppige situasjonsskifter, ønsker ikke å stoppe når de er kommet i gang med en aktivitet. Skoledagen blir gjerne for dem "masete".

Norskfaget går egentlig inn i alle fag. Og det er mye tema-undervisning i skolen.

Foresten; Bra at du vil ta det opp med skolen. Viktig med godt samarbeid. Dere finner nok ut av noe :-) Lykke til.

Jeg tror det hadde blitt kjempekjedelig og jobbet med det samme faget hele dagen. Tenk tilbake på når du gikk på skolen selv. Ville du satt pris på å sitte med den samme boka hele dagen?

Jeg ville i alle fall blitt sprø og kjempelei faget.

Jeg ser poenget med å ha dobbelttimer, men ikke hele dager med 1 fag.

Jeg er selv mor til barn med adhd og jobber også i skolen.

Hadde min gutt fått hørt at det skal bli hele dager med matte og hele dager med engelsk så tror jeg(nei jeg vet) at han hadde blitt fullstendig umotivert.

Det hadde blitt et lurveleven uten like her i huset og på skolen.

Matte og Engelsk f.eks er fag han overhodet ikke liker og det er vanskelig å konsentrere seg og jubelen nesten står i taket når de timene endelig er ferdige.

Hadde det vært sløyd hele dagen hadde han storkost seg og jobbet konsentrert hele dagen.

Jeg ser selv at vi ikke kan ta for oss ett og ett fag på skolen, men er nødt til å variere.

Tror ikke jeg selv hadde orket å hjelpe med undervisning i 4-5 timer med norsk en hel skoledag.

Skjønner egentlig ikke hvordan du tenker når du vil at ditt barn skal sitte med matte en hel dag når det er ett av de værste fagene til adhd barn!?

Annonse

Jeg tror det hadde blitt kjempekjedelig og jobbet med det samme faget hele dagen. Tenk tilbake på når du gikk på skolen selv. Ville du satt pris på å sitte med den samme boka hele dagen?

Jeg ville i alle fall blitt sprø og kjempelei faget.

Jeg ser poenget med å ha dobbelttimer, men ikke hele dager med 1 fag.

Vi har hele dager med fag en ang i uka på skolen vår, men det er på videregående, det.

Det fungerer kjempebra for alle unntatt adhd ungdommene vil jeg si. Selv om vi satser på mye variasjon i arbeidsmetodene og elevene er med å bestemme innholdet klarer adhd ungdommene rett og slett ikke å holde ut så lenge med et fag. (jeg er også spesialpedagog og ser ikke ned på adhd ungdommene altså...)

annen adhd-mamma

Jeg er selv mor til barn med adhd og jobber også i skolen.

Hadde min gutt fått hørt at det skal bli hele dager med matte og hele dager med engelsk så tror jeg(nei jeg vet) at han hadde blitt fullstendig umotivert.

Det hadde blitt et lurveleven uten like her i huset og på skolen.

Matte og Engelsk f.eks er fag han overhodet ikke liker og det er vanskelig å konsentrere seg og jubelen nesten står i taket når de timene endelig er ferdige.

Hadde det vært sløyd hele dagen hadde han storkost seg og jobbet konsentrert hele dagen.

Jeg ser selv at vi ikke kan ta for oss ett og ett fag på skolen, men er nødt til å variere.

Tror ikke jeg selv hadde orket å hjelpe med undervisning i 4-5 timer med norsk en hel skoledag.

Skjønner egentlig ikke hvordan du tenker når du vil at ditt barn skal sitte med matte en hel dag når det er ett av de værste fagene til adhd barn!?

Å si at matte er det verste faget for adhd-barn er grov genralisering, for to av mine tre er matte yndlingsfag. Men - jeg skjønner hva du mener.

Det er sikkert riktig at barna ville blitt umotivert av hele dager med fag de ikke liker. Men mine tanker er at hvis de jobbet hele dager med f.eks. matte kunne de gjort det litt morsommere også, det ville blitt tid til dataprogrammer med matte, de yngre elevene kunne lekt butikk osv. Lærdom kan gis på så mange måter, og for mine barn har dataprogrammer hjemme vært mer nyttig enn skoleundervisningen i enkelte fag, f.eks. å lære å lese og regne.

Det jeg vel egentlig ønsker meg er færre fag på en dag. Jeg tenker på hvis jeg på min jobb etter 45 minutter måtte være nødt til å begynne på noe helt annet når jeg endelig er i gang med en arbeidsoppgave. Det tar tid å finne fram, rydde bort, omstille seg, repetere - hvordan var nå dette igjen osv.

Å si at matte er det verste faget for adhd-barn er grov genralisering, for to av mine tre er matte yndlingsfag. Men - jeg skjønner hva du mener.

Det er sikkert riktig at barna ville blitt umotivert av hele dager med fag de ikke liker. Men mine tanker er at hvis de jobbet hele dager med f.eks. matte kunne de gjort det litt morsommere også, det ville blitt tid til dataprogrammer med matte, de yngre elevene kunne lekt butikk osv. Lærdom kan gis på så mange måter, og for mine barn har dataprogrammer hjemme vært mer nyttig enn skoleundervisningen i enkelte fag, f.eks. å lære å lese og regne.

Det jeg vel egentlig ønsker meg er færre fag på en dag. Jeg tenker på hvis jeg på min jobb etter 45 minutter måtte være nødt til å begynne på noe helt annet når jeg endelig er i gang med en arbeidsoppgave. Det tar tid å finne fram, rydde bort, omstille seg, repetere - hvordan var nå dette igjen osv.

Jo da du er inne på noe der.

Jeg tenkte ikke så langt som at barna kunne ha matte på data og i lek, jeg tenkte litt for fort når jeg svarte deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...