Gå til innhold

Kutt i kontantstøtten

Anbefalte innlegg

Jeg synes også at kvinner skal ha frie valg, blant annet til å jobbe hvis de vil det. Noe de ikke har fordi det ikke er barnehageplasser til alle som ønsker det. Deltakelse i arbeidslivet hindres derfor av en unødig belastning ved å ikke ha tilgang til trygg barnepass for barna, noe som faktisk er en kilde til depresjon hos småbarnsmødre, i følge en doktorgradsoppgave i psykologi (leste om det i forrige uke i ei avis, husker ikke hvilken).

For øvrig: Dersom man hele tiden legger til rette for individuelle valg og individets frihet, betyr det at hensynet til fellesskapet og gode fellesskapeløsninger må vike. Det ser vi eksempler på overalt, med USA som kroneksemplet.

Jeg er helt uenig med deg. Og det er dessuten patetisk å bruke begrepet "sosialistene". SP har aldri vært noe sosialistisk parti, AP har heller ikke vært det de siste 25 årene. SV er det, men er tross alt i mindretall i regjeringen. Det er en hersketeknikk som høyresiden la seg til før valget, og som heldigvis ikke fikk den virkningen dere håpet på.

http://www.aftenposten.no/foreldreogbarn/article1150428.ece

Fortsetter under...

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

7

• nitni

6

• tiliti

4

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Grunnen til at barnetrygd ikke har steget de siste årene, er jo nettopp kontantstøtten.

Den forrige regjeringen kuttet i småbarnstillegget i barnetrygden for å kunne øke kontantstøtten.

Jeg synes det er greit å gradvis fjerne kontantstøtten, men det må selvsagt ikke gjøres over natten - familier må få anledning til å omstille seg.

kakki1365380609

Og stopper man kontantstøtten, så har man flere penger til barnehager. Det gjelder å tenke litt langsiktig.

Vel og bra det, men når langsiktig blir så langsiktig at ungene dine omtrendt er ferdig med grunnskolen før det er full bhg-plass tilgjengelig så er det litt vanskelig å tenke på samfunnet som helhet og hva som er best på lang sikt. Man lever NÅ og har behov NÅ og ikke om fem-ti år.

Jeg synes egentlig at kontantstøtta burde være for oss som velger å være hjemme med barna, og heller øke litt.

Men samtidig får jo alle barnehageplasser statstøtte på rundt 5 000,- (?) pr.mnd.

Alle som da velger å ha barnet hos dagmamma sparer faktisk staten for b.hg-tilskudd.

Skulle egentlig være en selvfølge at de fikk støtte til dagmamma. Så lenge det ikke er nok b.hg-plasser å oppdrive, _må_ noen velge dagmamma som alternativ.

Mange ønsker jo heller dagmamma enn b.hg til barn under 3år, og de bør få velge.

Hvis man ser på hva foreldre betaler i b.hg/dagmamma regning hver mnd. koster en dagmamma som oftest mer.

(Man får skrevet av endel på skatten av b.hg-regningene, mens de fleste dagmammaer jobber svart, i tillegg er b.hg-plass ofte billigere enn dagmamma pga statstilskudd)

Jeg verken har eller kommer til å sende noen av mine i b.hg før de er 3-4 år. Det måtte i såfall være en bra familieb.hg.

Men et år eller to med ca 50% plass i b.hage før skolestart tror jeg er gunstig.

En familiebarnehage er jo egentlig en hvit dagmamma "satt i system", og får jo faktisk støtte til driften. De fleste dagmammaer jobber svart og snyter på skatten...

Gjest kontantstøtten

Når begynner kuttet i kontantstøtten?

Håper da virkelig jeg kan få være hjemme med Lillebolla til neste høst :-/

Regner med at det begynner fra januar 2006. Er jo budsjettet fra neste år som er lagt frem. Men de kutter bare 354 kr i mnd. til å begynne med da, heldigvis.

Annonse

Gjest kalendria

Men da burde strengt tatt de som benytter barnehage betale den selv også...

Bortsett fra at samfunnet har et stort behov for at folk jobber, og derfor er det rasjonelt å lage ordninger som oppmuntrer til det.

Dessuten - man kan ikke kreve inn skatt for å dekke fellesgoder, og deretter ta betalt for de samme godene. Jeg kunne godt betalt 9000 kroner i barnehageplass i mnd. dersom jeg slapp å betale skatt i tillegg, hovedsakelig for å finansiere tjenester jeg ikke benytter meg av.

Vi betaler skatt for å finansiere fellesgoder. Kontantstøtten er ikke et fellesgode.

Gjest kalendria

Men da burde strengt tatt de som benytter barnehage betale den selv også...

Bortsett fra at samfunnet har et stort behov for at folk jobber, og derfor er det rasjonelt å lage ordninger som oppmuntrer til det.

Dessuten - man kan ikke kreve inn skatt for å dekke fellesgoder, og deretter ta betalt for de samme godene. Jeg kunne godt betalt 9000 kroner i barnehageplass i mnd. dersom jeg slapp å betale skatt i tillegg, hovedsakelig for å finansiere tjenester jeg ikke benytter meg av.

Vi betaler skatt for å finansiere fellesgoder. Kontantstøtten er ikke et fellesgode.

Gjest kalendria

Jobber man ikke når man er hjemme med egne barn??? Nei, da sitter man bare på ræva og ser på TV hele dagen lang da vel?

Du er tydeligvis en som vil gjøre karriere isteden for å være hjemme og oppdra egne barn.

Det er ATSKILLIG mye lettere å være hjemme med egne barn enn det er å være utearbeidende. Kan ikke sammenliknes, og jeg har prøvd begge deler.

Men ellers har du rett, jeg er sånn karrieredame som ikke vil ta meg av ungene mine, men heller pusher dem i barnehage så snart jeg har sjangsen... Not!

Skjønner at du vil tro det fordi jeg er prinsippielt uenig med deg, men det stemmer altså ikke. Har vært hjemme i perioder, jeg også, og er det faktisk for øyeblikket. Men uten kontantstøtte.

Gjest kalendria

Jobber man ikke når man er hjemme med egne barn??? Nei, da sitter man bare på ræva og ser på TV hele dagen lang da vel?

Du er tydeligvis en som vil gjøre karriere isteden for å være hjemme og oppdra egne barn.

Det er ATSKILLIG mye lettere å være hjemme med egne barn enn det er å være utearbeidende. Kan ikke sammenliknes, og jeg har prøvd begge deler.

Men ellers har du rett, jeg er sånn karrieredame som ikke vil ta meg av ungene mine, men heller pusher dem i barnehage så snart jeg har sjangsen... Not!

Skjønner at du vil tro det fordi jeg er prinsippielt uenig med deg, men det stemmer altså ikke. Har vært hjemme i perioder, jeg også, og er det faktisk for øyeblikket. Men uten kontantstøtte.

Barnehage er heller ikke et fellesgode! Def. på et fellesgode er et gode som ikke koster mer jo flere som bruker dem! et fellesgode er f.eks. gatebelysning, eller eksempelet som økonomene pleier å bruke: fyrlykter!

Gjest kalendria

Jeg synes egentlig at kontantstøtta burde være for oss som velger å være hjemme med barna, og heller øke litt.

Men samtidig får jo alle barnehageplasser statstøtte på rundt 5 000,- (?) pr.mnd.

Alle som da velger å ha barnet hos dagmamma sparer faktisk staten for b.hg-tilskudd.

Skulle egentlig være en selvfølge at de fikk støtte til dagmamma. Så lenge det ikke er nok b.hg-plasser å oppdrive, _må_ noen velge dagmamma som alternativ.

Mange ønsker jo heller dagmamma enn b.hg til barn under 3år, og de bør få velge.

Hvis man ser på hva foreldre betaler i b.hg/dagmamma regning hver mnd. koster en dagmamma som oftest mer.

(Man får skrevet av endel på skatten av b.hg-regningene, mens de fleste dagmammaer jobber svart, i tillegg er b.hg-plass ofte billigere enn dagmamma pga statstilskudd)

Jeg verken har eller kommer til å sende noen av mine i b.hg før de er 3-4 år. Det måtte i såfall være en bra familieb.hg.

Men et år eller to med ca 50% plass i b.hage før skolestart tror jeg er gunstig.

Ja, staten sparer barnehagetilskudd, men taper skatteinntekter ved at folk ikke jobber.

Annonse

Ja, staten sparer barnehagetilskudd, men taper skatteinntekter ved at folk ikke jobber.

Men de som mottar kont.støtte, jobber fullt og bruker dagmamma betaler skatt, og sparer staten for tilskudd..

Noen er arb.ledige mot sin vilje og har ikke noe skatt å betale... (og ikke råd til b.hg og mottar kont.støtte)

Gjest Persille

Det er valgfritt! Men du bør finansiere hjemmeoppholdet selv.

Kontantstøtten gir folk penger for ikke å jobbe, og er en kompensasjon for å ikke benytte seg av en tjeneste (barnehagene). Jeg vil gjerne ha kompensasjon for sykehusbehandlinger jeg ikke benytter meg av, tuneller i nord norge, oslofjordtunellen, sykehjemsplasser foreldrene mine ikke benytter osv osv osv

Det er naturligvis et håpløst prinsipp å kompensere folk for at de ikke benytter seg av tjenester.

Og ikke gi meg den at man jobber når man er hjemme med sine egne barn. Jeg har prøvd det, og det er ingenting i forhold til det som kreves når man er i jobb utenfor hjemmet.

*signerer*

Gjest Persille

Bare et lite tankekors til alle dere som skriver at man sparer staten for støtte til bhg når man bruker dagmamma;

Jeg begynner å kjenne til ganske mange små barnehager rundt om kring etterhvert - og mange kreative løsninger.

En løsning som blir mer og mer vanlig er å ta inn ett eller to barn uregistrert, gjerne tre også dersom man har plass til det - og så må disse betale omlag 6-7000 for plassen. Foreldrene mottar fortsatt kontantstøtte, siden barnet ikke er registrert, og betaler dermed kun 2-3000 for plassen i barnehagen.

For barnehagen betyr dette en ressurs ekstra, penger til vikarer, lengre åpningstider, etc.

Så vet jeg ikke helt om jeg enig i at dette sparer staten for så mye...

Jeg har ikke valgt denne løsningen, men jeg må innrømme at jeg har vurdert det. Det er ikke direkte ulovlig - foreldrene "ansetter" på en måte den ekstra personen som dagmamma, men vedkommende får oppholde seg i barnehagen med barna - og nyter dermed godt av deres ressurser som pedagoger o.l.

Ikke den gunstigste ordningen for alle - men det hjelper de det gjelder langt på vei både økonomisk og rent praktisk.

Gjest kalendria

Barnehage er heller ikke et fellesgode! Def. på et fellesgode er et gode som ikke koster mer jo flere som bruker dem! et fellesgode er f.eks. gatebelysning, eller eksempelet som økonomene pleier å bruke: fyrlykter!

Det har du rett i, ut i fra økonomiske termer, og jeg må dermed spise i meg det argumentet :)

Men - sånn sett er det veldig lite som er fellesgoder. Bortsett fra gatelykter, finnes de vel knapt, og skattetrykket ville blitt betraktelig redusert dersom vi kun skulle betalt felleskostnadene over skatteseddelen. I dagligtalen innbiller jeg meg at både skole og sykehus blir omtalt som fellesgoder, men jeg tar kanskje feil.

Uansett får samfunnet mer igjen for pengene ved å legge til rette for at folk er ute i jobb enn for at folk er hjemme med et barn eller to. Og barnehagene er dermed en rasjonell "innretning", i motsetning til kontantstøtten.

Gjest kalendria

Bare et lite tankekors til alle dere som skriver at man sparer staten for støtte til bhg når man bruker dagmamma;

Jeg begynner å kjenne til ganske mange små barnehager rundt om kring etterhvert - og mange kreative løsninger.

En løsning som blir mer og mer vanlig er å ta inn ett eller to barn uregistrert, gjerne tre også dersom man har plass til det - og så må disse betale omlag 6-7000 for plassen. Foreldrene mottar fortsatt kontantstøtte, siden barnet ikke er registrert, og betaler dermed kun 2-3000 for plassen i barnehagen.

For barnehagen betyr dette en ressurs ekstra, penger til vikarer, lengre åpningstider, etc.

Så vet jeg ikke helt om jeg enig i at dette sparer staten for så mye...

Jeg har ikke valgt denne løsningen, men jeg må innrømme at jeg har vurdert det. Det er ikke direkte ulovlig - foreldrene "ansetter" på en måte den ekstra personen som dagmamma, men vedkommende får oppholde seg i barnehagen med barna - og nyter dermed godt av deres ressurser som pedagoger o.l.

Ikke den gunstigste ordningen for alle - men det hjelper de det gjelder langt på vei både økonomisk og rent praktisk.

Er det virkelig sant? Det må i så fall gjelde private barnehager?

Gjest kalendria

Men de som mottar kont.støtte, jobber fullt og bruker dagmamma betaler skatt, og sparer staten for tilskudd..

Noen er arb.ledige mot sin vilje og har ikke noe skatt å betale... (og ikke råd til b.hg og mottar kont.støtte)

Ja, det stemmer. Uten at jeg synes det er noe godt argument for kontantstøtten, snarere tvert i mot!

"Men samtidig får jo alle barnehageplasser statstøtte på rundt 5 000,- (?) pr.mnd."

Et idiotisk argument som stadig går igjen. Skal dette holde mål, så må det samme gjelde på alle andre områder også..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...