Gå til innhold

Kutt i kontantstøtten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

7

• nitni

6

• tiliti

4

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Grunnen til at barnetrygd ikke har steget de siste årene, er jo nettopp kontantstøtten.

Den forrige regjeringen kuttet i småbarnstillegget i barnetrygden for å kunne øke kontantstøtten.

Jeg synes det er greit å gradvis fjerne kontantstøtten, men det må selvsagt ikke gjøres over natten - familier må få anledning til å omstille seg.

Nå vel, barnetrygden har stått på stedet hvil i flere år enn det har vært kontantstøtte.

Gjest Vekk med den!

Grunnen til at barnetrygd ikke har steget de siste årene, er jo nettopp kontantstøtten.

Den forrige regjeringen kuttet i småbarnstillegget i barnetrygden for å kunne øke kontantstøtten.

Jeg synes det er greit å gradvis fjerne kontantstøtten, men det må selvsagt ikke gjøres over natten - familier må få anledning til å omstille seg.

Få ungene bort fra foreldrene mest mulig, jo før jo heller.

Og gi ikke foreldre for mange valgmuligheter.

Det blir de bare forvirrede av!

"Kontantstøtten gir folk penger for ikke å jobbe, og er en kompensasjon for å ikke benytte seg av en tjeneste (barnehagene)."

Men så lenge det ikke er nok barnehageplasser å oppdrive, synes jeg det er helt greit at staten sponser en del av det de sponser alle som har barn i b.hg hver mnd.

Jeg får ca 3600 pr.mnd for å være hjemme med mine barn. De som velger full jobb og b.hg-plass får ca 6 600 pr.mnd av staten (statstilskudd pr.plass i privat b.hg)...

Kanskje man skulle få kontantstøtte kun dersom barnet sto på venteliste for plass i barnehage? Da får man kartlagt behovet for barnehageplasser i alle fall.

Annonse

Det er ATSKILLIG mye lettere å være hjemme med egne barn enn det er å være utearbeidende. Kan ikke sammenliknes, og jeg har prøvd begge deler.

Men ellers har du rett, jeg er sånn karrieredame som ikke vil ta meg av ungene mine, men heller pusher dem i barnehage så snart jeg har sjangsen... Not!

Skjønner at du vil tro det fordi jeg er prinsippielt uenig med deg, men det stemmer altså ikke. Har vært hjemme i perioder, jeg også, og er det faktisk for øyeblikket. Men uten kontantstøtte.

"Det er ATSKILLIG mye lettere å være hjemme med egne barn enn det er å være utearbeidende. Kan ikke sammenliknes, og jeg har prøvd begge deler."

Det blir jo absolutt til hva du gjør det til selv da. Alle hjemmeværende har garantert ikke en hverdag som er helt identisk med din.

Det er valgfritt! Men du bør finansiere hjemmeoppholdet selv.

Kontantstøtten gir folk penger for ikke å jobbe, og er en kompensasjon for å ikke benytte seg av en tjeneste (barnehagene). Jeg vil gjerne ha kompensasjon for sykehusbehandlinger jeg ikke benytter meg av, tuneller i nord norge, oslofjordtunellen, sykehjemsplasser foreldrene mine ikke benytter osv osv osv

Det er naturligvis et håpløst prinsipp å kompensere folk for at de ikke benytter seg av tjenester.

Og ikke gi meg den at man jobber når man er hjemme med sine egne barn. Jeg har prøvd det, og det er ingenting i forhold til det som kreves når man er i jobb utenfor hjemmet.

Jeg kan jo lime meg inn her de andre gjør det og rose deg for eksemplarisk argumentasjon i tråden :)

Nå vel, barnetrygden har stått på stedet hvil i flere år enn det har vært kontantstøtte.

Nei, det stemmer ikke.

Da guttungen var ca 2 år gammel (nå er han snart 5) fikk vi brev om at småbarnsstøtte-delen av barnetrygden ble senket. Årsaken var at kontantstøtten skulle økes.

Nei, det stemmer ikke.

Da guttungen var ca 2 år gammel (nå er han snart 5) fikk vi brev om at småbarnsstøtte-delen av barnetrygden ble senket. Årsaken var at kontantstøtten skulle økes.

Småbarnstillegget og barnetrygda er ikke det samme! Barnetrygda får alle som har barn under myndighetsalder. Småbarnstillegget kom som navnet sier i tillegg til barnetrygda for de med barn fra 1-3 år. Så barnetrygda for hvermannsen ble ikke rørt da kontantstøtten ble innført, men småbarnstillegget falt bort for alle, men ble innbakt i kontantstøtten for de som mottar den.

Småbarnstillegget og barnetrygda er ikke det samme! Barnetrygda får alle som har barn under myndighetsalder. Småbarnstillegget kom som navnet sier i tillegg til barnetrygda for de med barn fra 1-3 år. Så barnetrygda for hvermannsen ble ikke rørt da kontantstøtten ble innført, men småbarnstillegget falt bort for alle, men ble innbakt i kontantstøtten for de som mottar den.

Småbarnstillegget er likt som barnetrygden i den forstand at den er et tillegg i barnetrygden for alle med barn i den alderen, og at alle som har rett på barnetrygd har rett på småbarnstillegg (i den tiden barnet er i den alderen).

Dermed kuttet man i et tilbud for alle, for å kunne øke et tilbud for de få.

Nei, det stemmer ikke.

ÅRSAKEN var finansiering av maxpris i barnehage - men de som ikke brukte barnehage uansett skulle få beholde den (kontantstøttemottakerne)

ÅRSAKEN var finansiering av maxpris i barnehage - men de som ikke brukte barnehage uansett skulle få beholde den (kontantstøttemottakerne)

Javel. I brevet vi mottok den gang var det forklart med at kontantstøtten skulle økes.

Dette var dessuten før innføringen av maxpris.

Annonse

Javel. I brevet vi mottok den gang var det forklart med at kontantstøtten skulle økes.

Jeg mistet småbarnstillegget da det ble fjernet, og i uttalelsene fra politikere i media sto det at dette gjordes for å finansiere kommende maxpris i barnehagene.

Jeg mistet småbarnstillegget da det ble fjernet, og i uttalelsene fra politikere i media sto det at dette gjordes for å finansiere kommende maxpris i barnehagene.

Okei, men da snakker vi om to forskjellige omganger.

Det jeg nevner var en reduksjon i småbarnstillegget, og det skjedde for å øke kontantstøtten.

Mye mulig at en senere fjerning ble begrunnet med maxprisen.

Uansett er det et faktum at det har skjedd endringer i barnetrygdens småbarnstillegg de siste årene.

Blir jo litt rart å si at det ble tatt bort for å øke kontantstøtten da disse opererer i samme aldersgruppe og det samlede beløpet ikke blir noe høyere. Spiller ingen rolle for kontant-støtte-foreldrene hvilken pott pengene går ut fra.

http://www3.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/2185552.html

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article384803.ece

Okei, men da snakker vi om to forskjellige omganger.

Det jeg nevner var en reduksjon i småbarnstillegget, og det skjedde for å øke kontantstøtten.

Mye mulig at en senere fjerning ble begrunnet med maxprisen.

Uansett er det et faktum at det har skjedd endringer i barnetrygdens småbarnstillegg de siste årene.

Det er i det hele tatt ganske ille at de har kuttet såpass mye i barnetrygdene de siste årene.

Men ja, ok, kan stemme at det var en reduksjon "før min tid".

Jobber man ikke når man er hjemme med egne barn??? Nei, da sitter man bare på ræva og ser på TV hele dagen lang da vel?

Du er tydeligvis en som vil gjøre karriere isteden for å være hjemme og oppdra egne barn.

Jeg er nå hjemme på andre året med minsten som er 17 mnd gammel. Selv om dagene flyr og jeg har nok å gjøre, såp rekker jeg som oftest å være ferdig med dagens gjøremål før de to eldste kommer hjem fra skolen/barnehagen og mannen min kommer hjem fra jobb. Når jeg jobber utenfor hjemmet, må vi begynne på middagen _etter_ jobb og deretter må annet husarbeid taes.

Det er slitsomt å være hjemmearbeidende, men enda mer slitsomt å gå ute i jobb for så å være hjemmearbeidende resten av dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...