Gå til innhold

Kutt i kontantstøtten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

7

• nitni

6

• tiliti

4

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Det er valgfritt! Men du bør finansiere hjemmeoppholdet selv.

Kontantstøtten gir folk penger for ikke å jobbe, og er en kompensasjon for å ikke benytte seg av en tjeneste (barnehagene). Jeg vil gjerne ha kompensasjon for sykehusbehandlinger jeg ikke benytter meg av, tuneller i nord norge, oslofjordtunellen, sykehjemsplasser foreldrene mine ikke benytter osv osv osv

Det er naturligvis et håpløst prinsipp å kompensere folk for at de ikke benytter seg av tjenester.

Og ikke gi meg den at man jobber når man er hjemme med sine egne barn. Jeg har prøvd det, og det er ingenting i forhold til det som kreves når man er i jobb utenfor hjemmet.

Enig med deg. Og du argumenterer godt! :)

Blir jo litt rart å si at det ble tatt bort for å øke kontantstøtten da disse opererer i samme aldersgruppe og det samlede beløpet ikke blir noe høyere. Spiller ingen rolle for kontant-støtte-foreldrene hvilken pott pengene går ut fra.

http://www3.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/2185552.html

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article384803.ece

For kontantstøtteforeldrene spiller det ingen rolle, nei.

Men for de som ikke mottar kontantstøtte, er forskjellen desto større.

Da er du imot reglene rundt kontantstøtten, ikke disse personene.

Det var kjent da støtten ble vedtatt, at det ville bli lovlig å bruke f.eks. heltids dagmamma. Det var ingen glipp som noen utnytter.

Neida, de gjør ikke noe ulovlig :) Men det irriterer meg grønt allikavel :)

Så ja, den riktige konklusjonen er nok at jeg er forb. på reglene

Annonse

Jeg synes egentlig at kontantstøtta burde være for oss som velger å være hjemme med barna, og heller øke litt.

Men samtidig får jo alle barnehageplasser statstøtte på rundt 5 000,- (?) pr.mnd.

Alle som da velger å ha barnet hos dagmamma sparer faktisk staten for b.hg-tilskudd.

Skulle egentlig være en selvfølge at de fikk støtte til dagmamma. Så lenge det ikke er nok b.hg-plasser å oppdrive, _må_ noen velge dagmamma som alternativ.

Mange ønsker jo heller dagmamma enn b.hg til barn under 3år, og de bør få velge.

Hvis man ser på hva foreldre betaler i b.hg/dagmamma regning hver mnd. koster en dagmamma som oftest mer.

(Man får skrevet av endel på skatten av b.hg-regningene, mens de fleste dagmammaer jobber svart, i tillegg er b.hg-plass ofte billigere enn dagmamma pga statstilskudd)

Jeg verken har eller kommer til å sende noen av mine i b.hg før de er 3-4 år. Det måtte i såfall være en bra familieb.hg.

Men et år eller to med ca 50% plass i b.hage før skolestart tror jeg er gunstig.

Skal samfunnet betale deg for at du (mer eller mindre) skal gå hjemme i seks år, er det det du mener?

En familiebarnehage er jo egentlig en hvit dagmamma "satt i system", og får jo faktisk støtte til driften. De fleste dagmammaer jobber svart og snyter på skatten...

"De fleste dagmammaer jobber svart og snyter på skatten... "

DEN påstanden skulle jeg gjerne sett tallfestet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...