Gå til innhold

Litt skuffet nå (ang fødsel og svigers)

Anbefalte innlegg

Vi venter nummer to til sommeren, og gleder oss stort til det. Da min svigerinne har fått sine barn (3 stk) har svigers hele tiden hjulpet til, de har passet eldre søsken, ikke bare mens svigerinnen min var på sykehuset, men også i månedene ettepå. Altså at de tok med de eldste på hytta i helgene slik at mor og baby fikk rolig tid sammen. Svigermor har arrangert dåp for alle tre, og hun har også gjort masse husarbeid for svigerinnen min. De har også lagt opp ferier slik at de får passet barna til svigerinnen min mens de har ferie fra barnehagen.

Vår lille er nå ventet i begynnelsen av juli, og da vi fortalte det lykkelige budskap var reaskjonen "uff, så synd at vi er borte da". De vil nemlig reise sydover i juni, og kommer ikke hjem før i august :( De får altså ikke sett nurket før tidligst en måned etter at h*n har kommet :(

Misforstå meg rett, jeg forventer hverken at svigers skal passe den eldste eller at de skal ordne opp det praktiske for oss, det er jo vårt eget ansvar. Men siden de har støttet svigerinnen min så masse, skulle jeg i det minste ønske de ville være herover så de kunne se nurket vårt :(

Fortsetter under...

den opprinnelige m&m

Hvis de hadde bestilt seg tur etter at dere hadde gitt beskjed om termin ville jeg skjønt at du ble skuffa, men nå hadde de vel bestilt denne turen på forhånd? Men det kan nok hende det er lettere for en mormor å stille opp for dattera si, enn for farmor å stille opp for svigerdatter.

Du er svigerdatter og svigerinnen din er datter, det er _stoooor_ forskjell. Det er kanskje synd, men det er bare sånn. Det er lettere å hjelpe henne med praktiske ting etc, fordi hun kanskje er redd for å tråkke over dine grenser. Det er iallefall sånn for mange svigermødre, så du får tenke på at det sikkert ikke er vondt ment. Og hun er kanskje ikke like ung som hun var da datteren fikk barn, mer sliten og mangel på overskudd? Eller at hun rett og slett har skjønt at det er viktig å sette grenser for seg selv, slik at hun ikke blir utslitt?

Uansett lykke til med babyen!

Jeg skjønner at du er lei deg.

Samtidig virker det som om svigerforeldrene dine har ofret seg mer enn vanlig så langt, og sånn sett kan de nok trenge en ferie.

Trist at det skal sammenfalle med deres fødsel, men samtidig er det jo ikke den første måneden av barnets liv som er den viktigste i forhold til besteforeldreoppfølging.

Du får trøste deg med at de sikkert kommer til å ta det igjen senere. De skal jo være besteforeldre resten av livet.

Annonse

Forstår godt at du er skuffet, men om du er så kort på vei så visste kanskje ikke svigersene dine det da de bestilte ferien?

Ingenting slår forøvrig noen jeg kjenner. De dro på hytta den uken svigerdatteren hadde termin, og etter fødselen ringte de og sa at de ble der en uke til. Hytta er et par timer kjøretur unna....Svigerdatteren synes det var ille, men for sønnen må det jo har vært hjerteskjærende vondt. Og her snakker vi om første barnebarnet...

Beste hilsen fra

Turen var ikke bestilt nei, de har bare bestemt seg for å tilbringe hele sommeren i syden sammen med svigerinnen min og hennes barn.

Men jeg ser jo av svarene her at det er akseptert å gjøre forskjell på barn og barnebarn? Jeg håper da inderlig at jeg ikke gjør det da min tid som bestemor kommer!

Gjest salmiakk

Det er alltid størere å bli mormor enn farmor, det har alltid jeg hørt:)

Min erfaring er at det første barnebarnet blir møtt med mer entusiasme enn de andre.

Snakker av egen erfaring her. Jeg har fire barn. Da min datter ble født så var mine foreldre på ferie i Nederland. De hev seg i bilen og kjørte hjem med en gang de fikk beskjed om overstått fødsel. Himmel og jord i bevegelse:)

I år da lillegutt kom til verden så tok det to uker før min far besøkte oss.

Jeg tok det med et smil. Lillegutt forandrer seg ikke så mye på to uker og uansett så vet jeg at engasjementet til min far øker i takt med barnas alder.

Mine svigerforeldre har mange barnebarn og jeg så ikke snurten av svigermor da jeg var gravid med de tre siste. Vi bor i samme by. Nå er ikke vårt forhold noe godt, hun er ikke så engasjert med våre barn som med de andre. Hun om det...

Prøv å ikke ha så store forventninger.

Turen var ikke bestilt nei, de har bare bestemt seg for å tilbringe hele sommeren i syden sammen med svigerinnen min og hennes barn.

Men jeg ser jo av svarene her at det er akseptert å gjøre forskjell på barn og barnebarn? Jeg håper da inderlig at jeg ikke gjør det da min tid som bestemor kommer!

Hva syns mannen din da? Det er hans mor, ikke sant? Jeg syns du er i overkant følsom, hun er ikke din mor, men mannen din sin så det er han som bør være skuffa ikke du.

Annonse

Skjønner at du er skuffet og at du reagerer som du gjør. Men, prøv å vend det om til å bli noe positivt. Vet ikke om det er riktig å tenke slik, men du kan jo prøve: "Heldig er jeg som slipper å være sammen med svigers i hele 2 måneder - jeg får heller være hjemme med min kjernefamilie og finne utav tingene uten innblanding". Skjønner at du kanskje ikke tenker slik i utgangspunktet, men vær ærlig ovenfor deg selv hvor mye du egentlig "tåler" fra svigermor. Jeg hadde verken orket 2 måneder med min egen mor eller med min svigermor.

Men, vi er alle forskjellige!

Lykke til med nytt svangerskap!

Skjønner du føler deg såret, men det er mange årsaker til at mormor og morfar i de fleste tilfellene har et nærmere forhold til barnebarna enn enn farfar og farmor.

For det første er døtrene ofte mye flinkere å holde kontakten med foreldre. Jeg er mye oftere på besøk og ringer mye oftere til mamma enn det min bror gjør.

Svigermødre er redd for å tråkke svigerdatter på tærne.

Ei svigerdatter vil i de fleste tilfellene ha nærmere kontakt med sin egen mor enn svigerforeldrene.

Sier ikke at det er sånn i alle tilfeller, men som oftest. Men har ofte overhørt bestemødre som sier at det er noe eget med å bli mormor. trur ikke det har noe med å være dårlig farmor, men at relasjonene er forskjellig og at mye av årsaken er at døtrene er flinkere til å opprette kontakten.

Kunne du tenke deg å være i to mnd på ferie sammen med svigerforeldrene dine?

En annen ting som jeg også tenkte på er denne svigerinnen din enslig?

Gjest en mamma i nord

Hvis de hadde bestilt seg tur etter at dere hadde gitt beskjed om termin ville jeg skjønt at du ble skuffa, men nå hadde de vel bestilt denne turen på forhånd? Men det kan nok hende det er lettere for en mormor å stille opp for dattera si, enn for farmor å stille opp for svigerdatter.

Men er det vanskelig for en farmor å stille opp for en sønn da?

Akkurat som mine svigers. 1 mnd ferie da vi skulle føde og 1 mnd ferie da det var dåp. Den bestilte de etter at de ble inv. i dåp. Reiste dagen før med bil, så det kunne vært planlagt.

En annen verden når det er deres datter det gjelder.

Jeg har bare innfunnet meg med at det er datteren som betyr mest, jeg som svigerdatter en av en annen rang.

Akkurat som mine svigers. 1 mnd ferie da vi skulle føde og 1 mnd ferie da det var dåp. Den bestilte de etter at de ble inv. i dåp. Reiste dagen før med bil, så det kunne vært planlagt.

En annen verden når det er deres datter det gjelder.

Jeg har bare innfunnet meg med at det er datteren som betyr mest, jeg som svigerdatter en av en annen rang.

Jeg har ingen problemer med å forstå at en datter betyr mye mer enn en svigerdatter. Jeg forstår ogaå at det er mye lettere å hjelpe en datter med praktiske ting, enten det nå er å bake en kake til en bursdag eller å vaske et kjøkkengulv.

Men at datterens barn er mer verdt enn sønnens, DET forstår jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...