Gå til innhold

Lesetips ønskes! Lillemus og andre leseglade

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen Lurulf

For ikke å snakke om at når barnet (som er tre eller fire år gammelt) blir syk, overlater hun ham til seg selv hjemme i sengen, mens hun går på jobb selv.

Se svaret mitt til flyfly et par hakk lenger ned, der jeg omtaler min egen mor...

Fortsetter under...

• Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

51

• annegunn

36

• Mrs. Wallace

7

• Lillemus

6

Mest aktive i denne tråden

Ville bare si at Narnia-bøkene er klassifiserte osm ungdomsbøker, altså fra ca. 9 år og oppover. Ikke dermed sagt at yngre barn ikke kan ha utbytte av dem, men jeg ville ikke lest dem for en som ikke har fyllt 6 år. Synes selv at bøkene er kjedelige selv om tv-serien var fin og er veldig spent på filmen - men jeg tror ikke den heller egner seg for så små barn.

Enig. Jeg synes Narnia-bøkene, og Harry Potter, er bøker som barna skal lese selv; det vil si at når de er så små at de må leses for, bør man velge noe annet.

Visst er jeg enig!

Men det var litt nyttig for meg å lese om holdningene dengang.

Når jeg tenker tilbake er jeg ofte sjokkert over hvordan min egen mor lot oss være alene uten barnepass mens hun jobbet (bare en sur husholderske som kastet oss ut). Foreldrene mine dro også på jobb før vi hadde stått opp mens vi gikk på barneskolen, vekte bare eldstemann og satset på at han vekte oss andre når han var ferdig på badet.

Jeg begynte å spise frukost først etter at jeg var blitt gravid med førstemann.

Men Knerten bøkene viser meg at moren min kanskje var "normal" for sin tid.

Eller kanskje vi overbeskytter barna våre ?

Selv om jeg nok synes moren til Lillebror gikk litt langt den andre veien.

Gjest Ulvinnen Lurulf

*titter ut*

Det er vått på bakken - jeg har ikke skjermer.

Men jeg la opp for sesongen sammen med kvalmen, er jeg redd.

Siden du har lagt bort sykkelen, trenger jeg ikke lenger å misunne deg for å være så sprek ;)

Skjønt, sprek og sprek, det er vel ikke det første som har slått meg når jeg har tenkt på deg i de siste ukene...

Skjønner hva du mener. Jeg likte Naiv. Super da jeg leste den for noen år sida, en da jeg prøvde meg på L her for en stund sida, synte jeg den var BARE teit.

Men han har gjort en bra jobb i oversettelsen av Mustafas kiosk, da. Den er jo helt konge. :)

Oh yes! Stor moro for både barn og foreldre. ;o)

Annonse

Karlson på taket har jeg fullstendig i vrangstrupen og den kommer jeg ikke til å lese for ungene! Makan til selvoptatt, ufordragelig type! Usj.

Forsåvidt enig i at han er en drittunge, men jeg har lest dem alikavel. Men jeg likte heller ikke Karlsson da jeg var liten, fordi jeg syntes han var så slem. ;)

Enig. Jeg synes Narnia-bøkene, og Harry Potter, er bøker som barna skal lese selv; det vil si at når de er så små at de må leses for, bør man velge noe annet.

Det kan du nok ha rett i, selv om jeg mener det er ganske stor forskjell på Narnia og Harry Potter.

Jeg leste Narnia selv da jeg var 6 år, så det er kanskje derfor jeg synes det er greit. Men jeg leste tidlig - og slukte det meste.

Gjest Ulvinnen Lurulf

Om jeg ble utsatt for omsorgssvikt eller barna mine er overbesyttet kan naturligvis diskuteres i det vide og brede :)

Uansett er det en utrolig stor forskjell på barneoppdragelsen på dagens barn og forrige generasjon!

Etter at jeg fikk barn har jeg fått et helt annet syn på mine egne foreldre. I blant holder det hardt å holde seg når min mor sier at :"hun gjorde alt for barna" og ramser opp ting som jeg mener er mye mindre enn minstemål for hva foreldre skal gjøre!

Siden du har lagt bort sykkelen, trenger jeg ikke lenger å misunne deg for å være så sprek ;)

Skjønt, sprek og sprek, det er vel ikke det første som har slått meg når jeg har tenkt på deg i de siste ukene...

*flirer*

Det er heldigvis ikke noen som har telt opp antall timer i sofaen...

Jeg leste ikke bøkene, men så filmen (drømmen om Narnia..var det det den het?) da jeg var liten- og synes den var kjempegøy, men og litt skummel da. Husker imidlertid ikke hvor gammel jeg var da, og det kan jo ha ganske mye å si for hvilket inntrykk den etterlater... Hmmm Han fyller seks om 4 mnd da, men nå ble jeg usikker på om han kanskje er for liten...

Filmer gir ofte et mer overveldende inntrykk enn bøker.

Men til syvende og sist må man selv vurdere barnets forutsetninger - det er veldig forskjell på hva de skremmes av og/eller klarer å forstå.

For ikke å snakke om at når barnet (som er tre eller fire år gammelt) blir syk, overlater hun ham til seg selv hjemme i sengen, mens hun går på jobb selv.

Nettopp. Skandale. Se svaret mitt til lurulf lenger ned. :)

Jeg tror det er greit for oss å bli minnet på at det var annerledes før, og kanskje tenke over våre egne grenser en gang til. Dessuten er det jo en grei anledning til å snakke med barna om at verden har forandret seg.

F.eks. i kapitlet hvor Lillebror må være hjemme alene fordi han er syk og mor går på jobb, har vi snakket om hvor heldige vi er i Norge som har fått ordninger slik at vi kan være hjemme med lønn når barna blir syke, og at det ikke alltid har vært en selvfølge i Norge og at det fortsatt ikke er det i andre land.

Annonse

Karlson på taket har jeg fullstendig i vrangstrupen og den kommer jeg ikke til å lese for ungene! Makan til selvoptatt, ufordragelig type! Usj.

Godt å høre at det er andre som synes han er ekstremt usjarmerende.

Gjest Ulvinnen Lurulf

*flirer*

Det er heldigvis ikke noen som har telt opp antall timer i sofaen...

:)

Du har en god sofa!

Men når jeg tar en titt på lengden denne tråden her, så er det ingen tvil om at du er bedre i dag :)

Det er nesten vindusvask-tendenser *Mimre*

Kan godt hende dere har rett Atene og Lillemus.. at jeg burde vente med den. Harry potter synes jeg absolutt han er for liten til, men tenkte narnia bøkene var mer passende.

Gjest Ulvinnen Lurulf

Det trenger ikke være enten eller. Når det gjelder Harry Potter, har vi lest alle bøkene for ham, han har hørt dem på lydbok flere ganger og nå har han også lest selv de to første.

:)

Du har en god sofa!

Men når jeg tar en titt på lengden denne tråden her, så er det ingen tvil om at du er bedre i dag :)

Det er nesten vindusvask-tendenser *Mimre*

Jeg har faktisk klart å dytte i meg en tekopp og nesten en pose godis - det er et godt tegn, og noe helt annet enn å presse i seg en skive til frokost, fordi jeg ellers blir bare mer kvalm...

Jeg har til og med satt på en vaskemaskin!

Gjest Ulvinnen Lurulf

Jeg har faktisk klart å dytte i meg en tekopp og nesten en pose godis - det er et godt tegn, og noe helt annet enn å presse i seg en skive til frokost, fordi jeg ellers blir bare mer kvalm...

Jeg har til og med satt på en vaskemaskin!

*Applauderer*

Var det lakris i den godisen? *Nysgjerrig*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...