Gå til innhold

Hvem har barna det best hos?

Anbefalte innlegg

Nei må må jeg si jeg blir litt paff av deres reaksjoner her. Er først og fremst heelt enig i at barn ikke har det BEDRE i barnehage ENN hjemme! Det er en tpåelig formulering... men at mange barn har stor sosialiseringsutbytte av å være i barnehage - ja det tror jeg på! Ihvertfal min unge på 20 mnd.han elsker barnehagen, og han er svært flink til å uttrykke det. Han elsker også å være sammen med mamma og pappa, og det er overhodet ingen konkurranse mellom barnehagen og oss på noen plan.

Det jeg blir paff over er at dere sier at "Barnehagen skal ikke, og har ikke!-noen oppdrager-rolle, ei heller i skolen!" Dere kan da ikke mene det? Er det ikke oppdragelse når de ansatte i barnehagen griper inn når barnet ditt slår eller biter et annet barn? Er det ikke oppdragelse når en 6-åring på skolen lærer av frøken at det ikke er greit å velte stolen til medeleven forann? Er det ikke oppdragelser at barn lærer å være med gode mot hverandre i en større setting enn hjemme i stua med en eller to voksne og et søsken kanskje?

Mener dere at det BARE er dere som foreldre som skal kunne oppdra/veilede DERES barn?

Blir litt forvirra jeg...

M.v.h.

Her kommer et klipp fra mitt 1.innlegg. Hadde du LEST innlegget (hele innlegget!), hadde du forstått at jeg er enig med deg!

Sitat:

"Når det er sagt, mener jeg ikke at ikke barnehagen er viktigere for noen unger enn for andre, i forhold til dette med sosialisering, empati osv. Det har med forholdene hjemme hos ungene, hvor mange søsken de har, om det er nabobarn å leke med, osv.

Men at barnehagen er viktigere enn foreldrene, nei den går jeg ikke med på! "

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

9

• puttelull

8

• jubalong70

7

• Glimtipper

3

Mest aktive i denne tråden

Ja, kan vi ikke bare føde dem ut og sende dem avgårde i barnehagen da?! Hva trenger vi foreldre til?!

Da skjønner jeg ikke hvorfor både skoler og barnehager stadig skriker opp etter økt foreldreengasjement og at foreldrene må involvere seg mer i barna sine osv.

Jeg kommer til å fortsette med å tro at jeg er en bedre oppdrager for mine barn enn barnehagen/skolen er. Det forbeholder jeg meg faktisk retten til! Hrmpf for en duste-fyr. Og jeg som har syntes han har virket ganske ok tidligere. Men han har gresselig dårlig samvittighet som far, kanskje.

Ja, kan vi ikke bare føde dem ut og sende dem avgårde i barnehagen da?! Hva trenger vi foreldre til?!

Da skjønner jeg ikke hvorfor både skoler og barnehager stadig skriker opp etter økt foreldreengasjement og at foreldrene må involvere seg mer i barna sine osv.

Jeg kommer til å fortsette med å tro at jeg er en bedre oppdrager for mine barn enn barnehagen/skolen er. Det forbeholder jeg meg faktisk retten til! Hrmpf for en duste-fyr. Og jeg som har syntes han har virket ganske ok tidligere. Men han har gresselig dårlig samvittighet som far, kanskje.

Det var akkurat det jeg tenkte også. Vi kan føde, og så sende dem av gårde til noen som "kan" å oppdra dem.

Jeg har i alle fall ikke dårlig samvittighet fordi jeg har holdt barna hjemme til de var 2, for så å bare ha dem deltid hos dagmamma/barnehage helt til de starter skole.

Faktisk mener jeg at jeg er en ganske god mor som gir barna mine gode kvaliteter!

Tror du har noen definisjoner som ikke er så logiske for alle.

"Begrepet Oppdrageransvar: Det er det foreldrene som har!"

Kan du definere ordet oppdrageransvar, hva det _er_, ut over å beskrive hvem som _har_ det, etter ditt syn foreldrene? Hva går dette ansvaret ut på?

"Men å oppfordre unger til å vise folkeskikk, norml sunn folkeskikk, det skal selvfølgelig ALLE som er i kontakt med unger gjøre. Enten det er hos dagmamma, SFO, barnehage, skole...."

Hva er forskjellen på å oppfordre unger til å vise normal sunn folkeskikk og å oppdra dem?

Hva er forskjellen på å ha ansvar for og at "det skal selvfølgelig alle som er i kontakt med unger gjøre? Er ikke det siste bare en beskrivelse av et ansvar.

Tror at grunnen til at du synes mange missforstår deg, er at du muligens legger noe annet i ordene og begrepene enn det de fleste andre kanskje gjør.

mvh

Nå er det ikke så mange som misforstår, da!? Men det er de samme hver gang, har jeg lagt merke til!:-)

Når det gjelder å ha ansvar for noe, så mener jeg altså siste instans; Den som er overordnet barnet (i dette tilfellet!)i siste instans, og det er foreldrene. Lik det eller ikke.

Med oppdrageransvar, mener jeg det å kunne gi ungene verdier, mat, kjærlighet, omsorg, kunnskaper om det barnet spør om, og trenger å vite noe om for å kunne fungere i samfunnet forøvrig, samt å bli sosialisert inn i samfunnet.

Jeg mener IKKE at barnehagen ikke kan gi alt dette, men det er utopisk å tro at alle kan få den kjærligheten og omsorgen de har krav på i barnehagen, hvis ikke heimen "er tilstede", og yter maksimalt i tillegg! Det er heimen som er alle ungers plattform, det er her grunnlaget blir lagt!

Det ser for meg ut som at du tror at jeg er imot barnehager, det er jeg selvfølgelig ikke! Alle mine 3 har vært/er i barnehagen. Men jeg har aldri forventet at barnehagepersonalet skulle overta ansvaret for oppdragelsen! De er et flott supplement, og jeg forventer at de tar tak i de tingene ved mine unger, som det kan gjøres noe med: oppførsel ved matbordet, oppførsel mot andre andre unger/empati/sympati, osv. Dette er også ting jeg forventer av de som ellers er tilstede sammen med mine unger, uansett om det er på bursdager, på bortebesøk osv.

Men i tillegg har jo barnehagene pedagoger, som kan ta for seg språkvansker, bl.a.

Men ingenting av de tiltakene som blir iverksatt i barnehagen (ang.fysioterpapi, logopedi og PPT) kan de gjøre uten mitt samtykke! Og det er der oppdrager ANSVARET kommer inn i bildet! Det er mitt ansvar som forelder! Barnehagen er i høyeste grad oppdragere, men det er jeg som til syvende og sist har _ansvaret_.

Men dette krever noe av oss foreldre, det er ikke nok å plassere ungene i barnehagen, og tro at "de gjør jobben for oss!" De er som sagt et suplement, men hvis vi foreldre ikke gir ungene den ballasten vi har i ansvar å gi dem, kommer ikke barnehagen/skolen langt i sitt virke!

Nå er det ikke så mange som misforstår, da!? Men det er de samme hver gang, har jeg lagt merke til!:-)

Når det gjelder å ha ansvar for noe, så mener jeg altså siste instans; Den som er overordnet barnet (i dette tilfellet!)i siste instans, og det er foreldrene. Lik det eller ikke.

Med oppdrageransvar, mener jeg det å kunne gi ungene verdier, mat, kjærlighet, omsorg, kunnskaper om det barnet spør om, og trenger å vite noe om for å kunne fungere i samfunnet forøvrig, samt å bli sosialisert inn i samfunnet.

Jeg mener IKKE at barnehagen ikke kan gi alt dette, men det er utopisk å tro at alle kan få den kjærligheten og omsorgen de har krav på i barnehagen, hvis ikke heimen "er tilstede", og yter maksimalt i tillegg! Det er heimen som er alle ungers plattform, det er her grunnlaget blir lagt!

Det ser for meg ut som at du tror at jeg er imot barnehager, det er jeg selvfølgelig ikke! Alle mine 3 har vært/er i barnehagen. Men jeg har aldri forventet at barnehagepersonalet skulle overta ansvaret for oppdragelsen! De er et flott supplement, og jeg forventer at de tar tak i de tingene ved mine unger, som det kan gjøres noe med: oppførsel ved matbordet, oppførsel mot andre andre unger/empati/sympati, osv. Dette er også ting jeg forventer av de som ellers er tilstede sammen med mine unger, uansett om det er på bursdager, på bortebesøk osv.

Men i tillegg har jo barnehagene pedagoger, som kan ta for seg språkvansker, bl.a.

Men ingenting av de tiltakene som blir iverksatt i barnehagen (ang.fysioterpapi, logopedi og PPT) kan de gjøre uten mitt samtykke! Og det er der oppdrager ANSVARET kommer inn i bildet! Det er mitt ansvar som forelder! Barnehagen er i høyeste grad oppdragere, men det er jeg som til syvende og sist har _ansvaret_.

Men dette krever noe av oss foreldre, det er ikke nok å plassere ungene i barnehagen, og tro at "de gjør jobben for oss!" De er som sagt et suplement, men hvis vi foreldre ikke gir ungene den ballasten vi har i ansvar å gi dem, kommer ikke barnehagen/skolen langt i sitt virke!

Tror vel egentlig vi er ganske enige om saken, men ikke om bruken av språket og betydningen av en del ord.

Skal vi la det være med det?

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...