Gå til innhold

Andre som pynter tidlig til jul?

Anbefalte innlegg

Jeg, barna og mannen min bruker og reise hjem til familiene våre i julen (jeg og mannen min er fra samme sted).

Jeg har vanligvis pyntet til jul i midten av desember, og juletreet blir pyntet lillejulaften (slik vi brukte og gjøre det hjemme da jeg var liten). Men i år tenkte jeg å begynne tidligere.

Siden vi reiser hjem rundt 22 desember, tenkte jeg og pynte ferdig til jul allerede 1.desember (eller til 1. søndag i advent). Da får vi 3 uker til å "nyte" vår egen julepynt før vi drar på juleferie. (Barna får pynte juletreet til mormor og morfar...vi har ikke eget juletre siden vi ikke skal feire julen her)

Hvis dere kom på besøk til noen som hadde pyntet ferdig med juleduker og nisser allerde 1 desember, ville dere reagert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205960-andre-som-pynter-tidlig-til-jul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt i tidligste laget med full julepynt synes jeg, og jeg er glad i å pynte til jul altså! :o) Selv pynter jeg til advent første adventshelga og så kommer julepynten frem litt etter litt fra andre-tredje avdentshelga utover. I år blir det vel fra tredje adventshelga, da adventen er så lang som den kan få blitt i år.

Det er litt i tidligste laget med full julepynt synes jeg, og jeg er glad i å pynte til jul altså! :o) Selv pynter jeg til advent første adventshelga og så kommer julepynten frem litt etter litt fra andre-tredje avdentshelga utover. I år blir det vel fra tredje adventshelga, da adventen er så lang som den kan få blitt i år.

Ja, det var det jeg tenkte også. At det er litt i tidligste laget. Men jeg husker i fjor når jeg pyntet ca halvannen uke før vi dro hjem. Vi var ikke her i romjulen heller, så jeg følte egentlig at jeg pakket ut julepynten for å pakke den ned igjen. Derfor tenkte jeg at det hadde vært hyggelig og begynne tidlig i år. Men da venter jeg heller litt. Men ikke lengre enn til 2 søndag i advent ;)

Har skikkelig julestemning jeg, så det er sikkert også en grunn til at jeg ønsker å få fram julepynten :)

Ja, jeg ville ha reagert negativt.

Er lei av at jula begynner tidligere og tidligere - også i private hjem. 25. desember er mange lei av jul.

Juleforberedelser og adventspynt er ok fra 1. desember. Juletre etc og feiring fra ca. 23. desember til 13. el. 20. dag jul.

Et lite apropos: Julemarsipan etc. fra oktober (el. tidligere!). Det er en enkel løsning for å få slutt på det: Ikke kjøp før 1 desember. Sjokkselgerne i butikkene er kjempedyre - om det ikke lønner seg vil de først bli satt opp nærmere jul. Det har faktisk blitt litt bedre, i år så jeg ikke julemarispan i butikken før oktober - tidligere år har det vært fra slutten av september! Det nytter om man bare gidder å være litt standhaftig.

Annonse

Det er da bare koselig syns jeg. Vi pleier å begynne gradvis med julepynt fra 1.søndag i advent, da tar vi jo fram adventstake og julekalendre. Syns det er naturlig å ta fram litt julepynt samtidig.

Vi har alltid pleid å pynte treet lille julaften, men i år skal vi pynte det noen dager tidligere av forskjellige grunner. Jeg er uansett lei jula og pleier å hive ut treet og pakke ned pynten sånn ca 1-2 nyttårsdag.

Er ikke bekymret for om noen syns vi tar jula på forskudd. Det er uansett vårt hjem, og både vi og ungene setter pris på det.

Jeg er ikke superjulete av meg, men pynter til første søndag i advent likevel :-)

Når første søndag i advent kommer i slutten av november pleier jeg å vente til uka etter. November er liksom i tidligste laget ;-)

Rett etter nyttår er det ut med julepynten kjappest mulig. Da er jeg dritt lei alt som heter jul ;-)

Ja, jeg ville ha reagert negativt.

Er lei av at jula begynner tidligere og tidligere - også i private hjem. 25. desember er mange lei av jul.

Juleforberedelser og adventspynt er ok fra 1. desember. Juletre etc og feiring fra ca. 23. desember til 13. el. 20. dag jul.

Et lite apropos: Julemarsipan etc. fra oktober (el. tidligere!). Det er en enkel løsning for å få slutt på det: Ikke kjøp før 1 desember. Sjokkselgerne i butikkene er kjempedyre - om det ikke lønner seg vil de først bli satt opp nærmere jul. Det har faktisk blitt litt bedre, i år så jeg ikke julemarispan i butikken før oktober - tidligere år har det vært fra slutten av september! Det nytter om man bare gidder å være litt standhaftig.

"Juleforberedelser og adventspynt er ok fra 1. desember. Juletre etc og feiring fra ca. 23. desember til 13. el. 20. dag jul."

Jeg vil ha en lang førjulstid (selv om full julepynt i november er alt for tidlig!) og så skal det ende opp med en trivelig julefeiring som er over når det nye året ringes inn.

Hvorfor starte med feiringen og så holde på i ukesvis etter julaften?

"Juleforberedelser og adventspynt er ok fra 1. desember. Juletre etc og feiring fra ca. 23. desember til 13. el. 20. dag jul."

Jeg vil ha en lang førjulstid (selv om full julepynt i november er alt for tidlig!) og så skal det ende opp med en trivelig julefeiring som er over når det nye året ringes inn.

Hvorfor starte med feiringen og så holde på i ukesvis etter julaften?

Svaret er enkelt: Man forbereder jul før julaften og så feirer man jul.

Selvsagt skal forberedelsene være hyggelige, men de er ikke julefeiring.

Jeg synes det er idiotisk at man har flyttet jula i henhold til handelsstandens ønsker.

Etter at roen har senket seg og den siste presangen er kjøpt skal feiringen starte. 1. juledag, 2. juledag osv.

Romjulsdagene og de første dagene på nyåret bør være tida for julebesøk, juleselskap, julebukk og juletrefest. Men siden "alle" feirer jul før jul er de både i bokstavlig og overført betydning forspiste 25. desember.

Vent til advent med forberedelser!

Ta jula tilbake!

Jeg synes det er idiotisk at man har flyttet jula i henhold til handelsstandens ønsker.

Etter at roen har senket seg og den siste presangen er kjøpt skal feiringen starte. 1. juledag, 2. juledag osv.

Romjulsdagene og de første dagene på nyåret bør være tida for julebesøk, juleselskap, julebukk og juletrefest. Men siden "alle" feirer jul før jul er de både i bokstavlig og overført betydning forspiste 25. desember.

Ta jula tilbake!

Så enig, så enig!

Ta jula tilbake!

Helt enig.

Annonse

Gjest nettienett

Ja, det var det jeg tenkte også. At det er litt i tidligste laget. Men jeg husker i fjor når jeg pyntet ca halvannen uke før vi dro hjem. Vi var ikke her i romjulen heller, så jeg følte egentlig at jeg pakket ut julepynten for å pakke den ned igjen. Derfor tenkte jeg at det hadde vært hyggelig og begynne tidlig i år. Men da venter jeg heller litt. Men ikke lengre enn til 2 søndag i advent ;)

Har skikkelig julestemning jeg, så det er sikkert også en grunn til at jeg ønsker å få fram julepynten :)

Jeg og alle jeg kjenner starter julepynten fra 1.desember. Jeg synes du skal pynte fra da siden dere er glad i jul!Det er vi også! Vi blir aldri lei julen selvom vi starter 1.desember. Desember er jo julemåneden! ;-)

Juletreet har vi ventet med å pynte nærmere julaften men alt annet pynt,lys-stjerner i vinduet og gardiner kommer alltid opp 1.desember og det gjør det i hele byen her også! :-)

Så vi er ikke de eneste! ;-)

Altfor tidlig.

Jeg er ikke særlig glad i jula, og pynter aldri mye, men det lille jeg finner fram, gjør jeg ikke før lille juaften.

Ikke jeg heller.

Det kan jo hende jeg kjøper noen røde lys og juleblomster litt tidligere, men direkte julepynting får vente til julen faktisk står for døren.

Jeg bryr meg ikke om når andre pynter til jul, men jeg synes det er altfor tidlig for oss å begynne ved føreste advent.

Jeg ønsker at vi skal ha den gode julefølelsen når det er jul, og jeg frykter den ville bli litt "brukt opp" om vi pynter lang tid i forveien.

Må innrømme at jeg heller ikke er så veldig glad i julepynt (eller annen pynt for den saks skyld). Jeg liker følelsen den bidrar til til jul, men er ikke særlig glad i pynten i seg selv. Derfor holder det også å ha den fremme to uker i året, og da fortrinnsvis nettopp under jul/romjul.

Derfor pynter vi til jul først 22. desember.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...