Gå til innhold

Hjelp med husarbeid

Anbefalte innlegg

Gjest lavtlønnet

Jeg er lavtlønt, sliten, jobber ekstra for å få endene til å møtes - og har to tenåringssønner og to mindre barn.

Jeg har ikke råd til å betale ungene mine lommepenger. Som jeg forstår av andre på foreldremøter, er lommepenger en måte å få ungene til å gjøre husarbeid på. Men det har altså jeg ikke råd til nå.

Jeg har vært inne på tanken å streike - ikke gjøre husarbeid og la alt forfalle - nekte vaske opp (vi har ikke oppvaskmaskin) - men er redd for at det vil ende opp med at jeg får hele jobben til slutt, likevel.

Har noen av dere tips til hvordan jeg kan få ungene til å være med? "Bare si til dem at de må!" - som deres far mener er alt som skal til (men de vasker ikke opp når de er hos ham, heller, det er det den nye dama hans som gjør) - hjelper liksom ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205972-hjelp-med-husarbeid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt skal tenåringer hjelpe til hjemme uten at alt skal konverteres til kroner.

Gjør en avtale om vask av deres klær mot hjelp med andre ting, f.eks. oppvask. Altså, du vasker tøyet deres bare dersom de stiller opp. På den måten må de enten vaske sitt eget tøy eller gjøre "motytelsen" dersom du er standhaftig. Med to gutter er det vel en del treningstøy el.l., slik at de vil merke det fort dersom du slutter å håndtere skittentøyet deres.

Og så kan dere jo starte et felles spareprosjekt, f.eks. ved at alle (dere tre største) kutter ned på noe dere forsåvidt _kan_ klare dere uten, og legger pengene til side i stedet. De kan med tiden gå til oppvaskmaskin :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205972-hjelp-med-husarbeid/#findComment-1481398
Del på andre sider

Her tror jeg du må sette ned foten kraftig. Det er klart de kan gjøre en del uten å få lønn.

Bruk en uke hvor du setter opp hva du gjør i hjemmet, og ca. hvor lang tid du bruker. Barn får ofte litt sjokk over hvor mye vi egentlig gjør for at alt skal fungere i et hjem.

Sett gjerne også opp hvor mye fritid dere har utenom jobb, lekser, husarbeid. Barn har ofte veeeeeldig mye mer fritid.

Og så setter du opp alt som skal gjøres, og spør hva de forskjellige barna vil gjøre for å hjelpe til hjemme. (Selv svært små barn kan gjøre noe) På denne måten får de lov til å velge litt, og føler det ofte mye bedre enn om du presser på dem spesielle jobber. Legg litt vekt på hva som er best for deg at de gjør.

På den måten kan de godt hende at de frivillig gjør litt ekstra.

Om det ikke fungerer blir det trusler. Om dere ikke gjør dette, så slutter jeg å gjøre....evt. betaler jeg ikke trening e.l. ettersom jeg ikke orker å jobbe ekstra for å få disse ekstra kronene.

Ta oppsummeringsmøte etter en uke, og ros alt som har blitt gjort, og fortell hvor mye dette betyr for deg. (Dvs. motiver dem videre.....)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205972-hjelp-med-husarbeid/#findComment-1481662
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Selvsagt skal tenåringer hjelpe til hjemme uten at alt skal konverteres til kroner.

Gjør en avtale om vask av deres klær mot hjelp med andre ting, f.eks. oppvask. Altså, du vasker tøyet deres bare dersom de stiller opp. På den måten må de enten vaske sitt eget tøy eller gjøre "motytelsen" dersom du er standhaftig. Med to gutter er det vel en del treningstøy el.l., slik at de vil merke det fort dersom du slutter å håndtere skittentøyet deres.

Og så kan dere jo starte et felles spareprosjekt, f.eks. ved at alle (dere tre største) kutter ned på noe dere forsåvidt _kan_ klare dere uten, og legger pengene til side i stedet. De kan med tiden gå til oppvaskmaskin :-)

Betaler du for fritidsaktiviteter?

I såfall kan du jo slutte med dette mot "betaling" for husarbeidet. Da finner de fort ut hva de må gjøre for å ha muligheten til å fortsette med sine aktiviteter

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205972-hjelp-med-husarbeid/#findComment-1560987
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...