Gå til innhold

håndballturnering for barn

Anbefalte innlegg

Gjest hans og grete

Hei

gutten min på 8 år var på håndballturnering idag. De var kjempeflinke og han og hans kammerat scoret mange mål. Da de var ferdige med kampene og vi skulle hjem fulgte jeg inn i garderoben og fant klærne deres. Når vi var inne i garderoben var det bare min sønn, hans kammerat, en jente og en dame. Jeg skrøt veldig til barna over hvor flinke de hadde vært, hvor gode de hadde vært til å score (det er det som opptar dem mest vet jeg), skrøt også over den andre jenta for hun var kjempeflink å stå i mål (hun gjorde en kjempejobb). Da vi skulle gå sier hun damen som var der inne i en sur kommentar til meg(tror det var en av trenerne) "vi fokuserer ikke så mye på målene, men heller på målene, men heller på at alle deltar".

Selvfølgelig vet jo jeg også at det er det viktigste, men jeg mener likevel det er viktig å rose de gode prestasjonene de faktisk utrettet på banen. Jeg gjorde heller ikke forskjell på de tre barna som var i garderoben, så jeg syns ikke at det var nødvendig at hun damen skulle si det til meg overfor barna.

Overreagerer jeg når jeg ble litt lei meg for denne kommentaren? Det er jo ikke slik at jeg er uenig med henne, men skal jeg liksom ikke kunne skryte over barna når de faktisk er kjempeflinke? Hvordan skal jeg rose prestasjonene til barna uten at jeg kommenterer hva de faktisk har vært gode til på banen? Noen forslag?????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205975-h%C3%A5ndballturnering-for-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Idrettskonsulenten

Hei!

Jeg synes dere begge kanskje ble litt "overivrige" og hårsåre, men det er sannsynligvis fordi jeg jobber med idrett til daglig og har å gjøre med både trener- og foreldresiden! :-)

Å drive barneidrett er veldig vanskelig. Sett fra samfunnets side, er det viktig at så mange som mulig deltar og liker det de gjør, slik at de blir med i så mange år som mulig. Det er det ikke alltid like lett å få trenere/ledere/klubbleder til å forstå, prestasjoner står litt for ofte i fokus altfor tidlig og fører dessverre i stor grad til frafall fra all idrett.

Mulig denne treneren akkurat har vært på kurs og lært dette, mulig denne treneren ikke er enig i intensjonene i barneidrettsbestemmelsene, og følte at hun måtte forsvare noe hun egentlig ikke synes noe om. Eller kanskje hun er en slik som synes det er flott med barneidrettsbestemmelser og dermed forsvarer dem fullt og helt - ikke godt å si.

Når barn deltar i konkurranser, så er de klinkende klar over hvem som er best. Det være seg kappløp, fotball, håndball eller hva som helst. Og vi foreldre ser det samme. Det er slettes ikke feil å rose ungene for at de er flinke! Ungene vet selv veldig godt hvem som scoret målene, hvem som løp fortest osv. Og det er faktisk ikke der problemet ligger. Det som er vanskelig for barn, og som fører fortest til at de slutter med all slags idrett, er det at det blir fokusert på at de blir sist. Og det er derfor barneidrettsbestemmelsene sier at man ikke skal lage rangerte resultatlister i avisene, f.eks.

Som mamma skal du selvfølgelig få lov til å rose sønnen din for hans prestasjoner. Men det kan være like viktig å rose han for det andre som skjer på bana, ikke bare målene. Etter hvert blir det minst like viktig å gjøre de andre gode, ikke sant, de må ganske snart hjelpe hverandre for å klare å score mål.

Neste gang du ser på kamp, så la heller de generelle kommentarene hagle. Det er viktig å se de dårlige også - de som ligger i faresonen for å slutte fordi de aldri får ros pga. sine prestasjoner (jeg vet at det ikke var case her).

Jeg synes altså ikke at du gjorde noen store feil, samtidig så skjønner jeg litt treneren også som muligens har blitt "drillet" i at det er deltakelse som teller, ikke nødvendigvis prestasjonene.

Lykke til som håndballmamma!

Hei!

Jeg synes dere begge kanskje ble litt "overivrige" og hårsåre, men det er sannsynligvis fordi jeg jobber med idrett til daglig og har å gjøre med både trener- og foreldresiden! :-)

Å drive barneidrett er veldig vanskelig. Sett fra samfunnets side, er det viktig at så mange som mulig deltar og liker det de gjør, slik at de blir med i så mange år som mulig. Det er det ikke alltid like lett å få trenere/ledere/klubbleder til å forstå, prestasjoner står litt for ofte i fokus altfor tidlig og fører dessverre i stor grad til frafall fra all idrett.

Mulig denne treneren akkurat har vært på kurs og lært dette, mulig denne treneren ikke er enig i intensjonene i barneidrettsbestemmelsene, og følte at hun måtte forsvare noe hun egentlig ikke synes noe om. Eller kanskje hun er en slik som synes det er flott med barneidrettsbestemmelser og dermed forsvarer dem fullt og helt - ikke godt å si.

Når barn deltar i konkurranser, så er de klinkende klar over hvem som er best. Det være seg kappløp, fotball, håndball eller hva som helst. Og vi foreldre ser det samme. Det er slettes ikke feil å rose ungene for at de er flinke! Ungene vet selv veldig godt hvem som scoret målene, hvem som løp fortest osv. Og det er faktisk ikke der problemet ligger. Det som er vanskelig for barn, og som fører fortest til at de slutter med all slags idrett, er det at det blir fokusert på at de blir sist. Og det er derfor barneidrettsbestemmelsene sier at man ikke skal lage rangerte resultatlister i avisene, f.eks.

Som mamma skal du selvfølgelig få lov til å rose sønnen din for hans prestasjoner. Men det kan være like viktig å rose han for det andre som skjer på bana, ikke bare målene. Etter hvert blir det minst like viktig å gjøre de andre gode, ikke sant, de må ganske snart hjelpe hverandre for å klare å score mål.

Neste gang du ser på kamp, så la heller de generelle kommentarene hagle. Det er viktig å se de dårlige også - de som ligger i faresonen for å slutte fordi de aldri får ros pga. sine prestasjoner (jeg vet at det ikke var case her).

Jeg synes altså ikke at du gjorde noen store feil, samtidig så skjønner jeg litt treneren også som muligens har blitt "drillet" i at det er deltakelse som teller, ikke nødvendigvis prestasjonene.

Lykke til som håndballmamma!

Godt og utfyllende svar, det skal jeg sannelig legge meg på minnet til guttungen evt begynner med lagidrett!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...