Gå til innhold

Hvem har ansvaret her?

Anbefalte innlegg

Gjest trinnerx

I en barnehage har to barn skadet en ansatts bil.

Det var noen 3 åringer som hadde kasten sten på bilen i et ubevoktet øyeblikk i utetiden i barnehagen.

Bilen fikk skader for flere titalls tusen.

Er det kommunen eller foreldrene som her er de erstatningsansvalige??

(Jeg mener helt klart at foreldrene _ikke_ kan lastes for dette)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206152-hvem-har-ansvaret-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Foreldrene får det dekket av sin innboforsikring (!). Det høres sykt ut men sånn er det. En elev ved steinerskolen her hadde gjort det samme med bilen til en jeg kjenner som jobber i et forsikringsselskap.

Hun kunne tipse foreldrene om at de fikk det dekket skader barna gjorde på annens eiendom gjennom innboforsikringa si.

De hadde en sånn vanlig kollektiv innboforsikring gjennom medlemsskapet sitt i LO.

Her betaler vel foreldrene for at barna deres skal gå i barnehage. Hvis de ansatte ikke gjør jobben sin (passer på 3-åringene), så må de vel ha en forsikring i barnehagen som dekker sånt?

Er enig, uten at jeg vet hva som er vanlig praksis i slike saker. Har heldigvis aldri vært utsatt for noe lignende.

Vi som foreldre overlater jo ansvaret for barna til barnehagen når vi sender dem dit, og kan vel dermed ikke være ansvarlig for det barna foretar seg mens de er der?

Treåringer kan vel knapt holdes ansvarlige for noe slikt. De forstår ikke konsekvensene.

Det burde ikke være mulig for treåringer å komme så nær bilene med stein, mens de er i barnehagen. Om det skjedde under henting / levering, er det helt klart foreldrenes ansvar.

Jeg mener at det må gå på barnehagens / kommunens forsikring fordi de burde sørget for at det ikke skjedde.

Om en 7-åring gjør det samme, kaster stein på bil, vil jeg synes det er nærliggende at foreldrene får regninga. Man bør kunne forvente at en normalt utrustet 7-åring vet bedre.

På vår skole må ungene / foreldrene betale for ting barna ødelegger med vilje eller ved grov uaktsomhet i forhold til det man bør kunne forvente i forhold til alder og modenhet.

Hva jusen faktisk sier kan være en helt annen historie.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...