Gå til innhold

Huff, hvordan lar foreldrene dette skje?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

8

• nanna

6

• Mandolaika

4

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest null hull enda

Da jeg var liten fikk jeg en tannråte-sykdom. Selv hvor mye vi pusset tennene så var det ingenting som kunne hjulpet for det. Måtte trekke ut de fleste råtne stubbene.

Har vært livredd for at barna mine hadde arvet denne, men heldigvis ikke.

Jeg grøsser mange ganger når jeg ser barn som får saft, juice, brus og melk på "koseflaskene" sine, t.o.m. når de legger seg på kvelden blir de servert en flaske melk ..... nei, noen foreldre vet faktisk ikke hvor vondt de kan gjøre barna sine ved å gi dem det .....

Vi pusser tennene morgen og kveld, og heldigvis ikke hatt noen antydninger til hull enda.

Det var forferdelig å se! Jeg hadde selv mange hull i melketennene, selv om jeg sjelden fikk godterier og jeg pusset tenner og tok fluortabletter. Heldigvis var de varige tennene sterkere.

Håper barna mine slipper å bore når de er små. Jenta mi på fire har hatt vondt i kinn og kjeve i flere uker, og vi skal nå til tannlegen i neste uke med henne. Håper ikke det er hull.

Helt forferdelig.

Jeg kjenner noen som har et barn med fullstendig råtne tannstubber. De fortalte meg en gang at de ikke trodde det var så farlig, for barnet skulle jo snart få nye tenner...

Det er bare det at de nye tennene også risikerer å være skadet.

Annonse

Gjest null hull enda

Helt forferdelig.

Jeg kjenner noen som har et barn med fullstendig råtne tannstubber. De fortalte meg en gang at de ikke trodde det var så farlig, for barnet skulle jo snart få nye tenner...

Det er bare det at de nye tennene også risikerer å være skadet.

Som jeg skrev under her så var tennene mine utråtnet og måtte trekkes. Hadde forferdelige betennelser så jeg ikke klarte å gape engang ....

De nye tennene mine var helt friske og fine, har hatt lite hull i dem.

Kun melketennene det gikk utover.

Som jeg skrev under her så var tennene mine utråtnet og måtte trekkes. Hadde forferdelige betennelser så jeg ikke klarte å gape engang ....

De nye tennene mine var helt friske og fine, har hatt lite hull i dem.

Kun melketennene det gikk utover.

Kanskje det var veldig flaks?

Kanskje det var veldig flaks?

Det behøver ikke være flaks. Min barndomsvennine hadde også utrolig mye tannråte i melketennene, men fikk en flott perlerad senere. Tannråten rammet bare melketennene, ikke de varige.

Barnet vårt har en medfødt emaljedefekt på melketennene. Det medfører at tennene "smuldrer" bort etter hvert. De varige tennene får etter all sannsynlighet ikke samme skade.

Men når det er dårlig tannstell som er årsaken til dårlige tenner, stiller det seg naturligvis annerledes.

Det behøver ikke være flaks. Min barndomsvennine hadde også utrolig mye tannråte i melketennene, men fikk en flott perlerad senere. Tannråten rammet bare melketennene, ikke de varige.

Barnet vårt har en medfødt emaljedefekt på melketennene. Det medfører at tennene "smuldrer" bort etter hvert. De varige tennene får etter all sannsynlighet ikke samme skade.

Men når det er dårlig tannstell som er årsaken til dårlige tenner, stiller det seg naturligvis annerledes.

Ja, får håpe det, eller så er det jo bare å ture fram med sukker og cola osv. Uansett så er det jo ikke sunt for andre ting heller da, gjelder ikke bare tennene.

Helt grusomt! Husker det var en gutt med slike "tenner" som bodde like bortenfor bestevenninna mi, da vi var små.

Tennene hans ligna veldig på det første bildet, bare at de var brunere og at tennene nede var mye mer skadet enn på dette bildet.

Denne gutten pusset ALDRI tennene sine. Og han kom gjerne, av helt fri vilje, og skulle vise oss dem. Nesten som han var stolt over det. Lurer på hva foreldrene har sagt til ham...!

Ja, huff, det er ganske utrolig hvor lite opplyste noen foreldre virker. Fortsatt hører jeg om foreldre som gir barna sine saft på flaska flere ganger for dag (også i senga om natta) :-(

Alle mine tre har riktignok fått tåteflaske med utvanna eplejuice noen ganger pr uke på dagtid. Da har de ikke fått juice til måltidene. Jeg har nok litt dårlig samvittighet for det, men så langt har det heldigvis gått fint. Verken åtteåringen eller femåringen har hatt hull i tennene.

Ja, huff, det er ganske utrolig hvor lite opplyste noen foreldre virker. Fortsatt hører jeg om foreldre som gir barna sine saft på flaska flere ganger for dag (også i senga om natta) :-(

Alle mine tre har riktignok fått tåteflaske med utvanna eplejuice noen ganger pr uke på dagtid. Da har de ikke fått juice til måltidene. Jeg har nok litt dårlig samvittighet for det, men så langt har det heldigvis gått fint. Verken åtteåringen eller femåringen har hatt hull i tennene.

"Alle mine tre har riktignok fått tåteflaske med utvanna eplejuice noen ganger pr uke på dagtid. Da har de ikke fått juice til måltidene. Jeg har nok litt dårlig samvittighet for det, men så langt har det heldigvis gått fint. Verken åtteåringen eller femåringen har hatt hull i tennene."

Døh, det der må du da ikke ha dårlig samvittighet for! :-)

Annonse

"Alle mine tre har riktignok fått tåteflaske med utvanna eplejuice noen ganger pr uke på dagtid. Da har de ikke fått juice til måltidene. Jeg har nok litt dårlig samvittighet for det, men så langt har det heldigvis gått fint. Verken åtteåringen eller femåringen har hatt hull i tennene."

Døh, det der må du da ikke ha dårlig samvittighet for! :-)

Tusen takk, den trengte jeg :-)

Enern her har også en emaljedefekt, og har derfor hatt et par hull i melketennene. Heldigvis ser det ut som om de nye er friske og sterke.

Noen tidligere naboer av oss hadde to unger med fullstendig råtne tenner da de var hhv 3 og 4 år gamle.

Ungene fikk saft på tåteflaske i senga om natta helt frem til den alderen - da det ble oppdaget på tannpleierbesøk.

Foreldrene sa de aldri hadde vært klar over at saft på tåteflaske var skadelig for tennene....

Noen tidligere naboer av oss hadde to unger med fullstendig råtne tenner da de var hhv 3 og 4 år gamle.

Ungene fikk saft på tåteflaske i senga om natta helt frem til den alderen - da det ble oppdaget på tannpleierbesøk.

Foreldrene sa de aldri hadde vært klar over at saft på tåteflaske var skadelig for tennene....

Det høres ut som tanten og onkelen min. Tennene til kusinen min ble fullstendig ødelagt av samme årsak.

Jeg skjønner ikke hvordan man kan være så lite opplyst at man ikke vet at for mye saft ikke er bra for tennene.

Det høres ut som tanten og onkelen min. Tennene til kusinen min ble fullstendig ødelagt av samme årsak.

Jeg skjønner ikke hvordan man kan være så lite opplyst at man ikke vet at for mye saft ikke er bra for tennene.

Halvsøstra mi dytter i ungen sin tutekopp med saft (sukkerfri?) halve dagen har jeg inntrykk av.... Selv om den skulle være sukkefri så inneholder den jo mye syre som er veldig skadelig for tennene også.

Halvsøstra mi dytter i ungen sin tutekopp med saft (sukkerfri?) halve dagen har jeg inntrykk av.... Selv om den skulle være sukkefri så inneholder den jo mye syre som er veldig skadelig for tennene også.

Hvordan gikk det med tennene til datteren?

Den gangen jeg får barn skal det iallefall ikke være en fast vane å få saft på flasken. Spesielt ikke etter at jeg så alt min kusine måtte gjennom, hun måtte trekke nesten alle tennene, og ikke nok med det, hun er idag 15 år og har fortsatt problemer med tennene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...