Gå til innhold

Hører dårlig eller ukonsentrert...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest mamma til to gullunger

Kontakt fastlegen. Fastlegen vil sjekke ørene og se etter om det er væske som kan påvirke hørselen. Hvis det ikke er noe som helst synlig der bør dere vurdere å få sjekket hørselen.

Det kan være lurt å spørre i barnehagen om de har opplevd at hun hører dårlig, og lag noen enkle "tester" hjemme også. F.eks. si ord som hun skal gjenta, eller snakk lavt til henne når hun ikke ser på deg. (For å få henne interessert - spør om hun vil ha is eller saft eller noe, for da er det ikke manglende interesse som i såfall gjør at hun ikke hører deg!)

Blir det aktuelt med hørselstest vil jeg anbefale å få henvisning til øre-nese-hals-spesialist for å få gjort det. Helsestasjonens hørselstest er svært overfladisk.

Men start med en tur til fastlegen for å sjekke væske i mellomøre!

Jeg har masse erfaring med dette, begge gullungene mine er ørebarn!

Hvor gammel er hun, da? Såvidt jeg husker, er den typiske HÆ-perioden rundt 5?

List deg innpå henne bakfra og hvisk "vil du ha en is?" Antakelig overbeviser denne testen deg om at du kan ta det med ro.

Utsagn av typen "nå må du legge deg" er det normalt at de ikke hører.

Ta det litt mer alvorlig hvis det virker som om hun forveksler ord som høres like ut, eller om det er store forskjeller avhengig av om hun ser eller ikke ser rett på den som snakker.

Ellers er vel fastlegen et naturlig sted å starte hvis det ikke gir seg. Men ofte hører de straks mye bedre hvis man antyder at alternativet vil bli et legebesøk...

Hvor gammel er hun, da? Såvidt jeg husker, er den typiske HÆ-perioden rundt 5?

List deg innpå henne bakfra og hvisk "vil du ha en is?" Antakelig overbeviser denne testen deg om at du kan ta det med ro.

Utsagn av typen "nå må du legge deg" er det normalt at de ikke hører.

Ta det litt mer alvorlig hvis det virker som om hun forveksler ord som høres like ut, eller om det er store forskjeller avhengig av om hun ser eller ikke ser rett på den som snakker.

Ellers er vel fastlegen et naturlig sted å starte hvis det ikke gir seg. Men ofte hører de straks mye bedre hvis man antyder at alternativet vil bli et legebesøk...

"Ellers er vel fastlegen et naturlig sted å starte hvis det ikke gir seg. Men ofte hører de straks mye bedre hvis man antyder at alternativet vil bli et legebesøk... "

He, he!

Akkurat det er neppe noen god pekepinn! Gutten min, som faktisk hører veldig dårlig nå grunnet væske i mellomøre, ble også "mirakuløst bra" da han hørte snakk om legen. Men legen sa at han hørte nokså dårlig. :-)

"Ellers er vel fastlegen et naturlig sted å starte hvis det ikke gir seg. Men ofte hører de straks mye bedre hvis man antyder at alternativet vil bli et legebesøk... "

He, he!

Akkurat det er neppe noen god pekepinn! Gutten min, som faktisk hører veldig dårlig nå grunnet væske i mellomøre, ble også "mirakuløst bra" da han hørte snakk om legen. Men legen sa at han hørte nokså dårlig. :-)

Jeg er helt enig i at man absolutt bør ta en ordentlig test hvis man er i tvil. Det er tross alt mange som har det samme som dine barn.

Men antall HÆ og problemets virkelige størrelse står ikke alltid i forhold til hverandre :-)

Jeg er helt enig i at man absolutt bør ta en ordentlig test hvis man er i tvil. Det er tross alt mange som har det samme som dine barn.

Men antall HÆ og problemets virkelige størrelse står ikke alltid i forhold til hverandre :-)

Jeg er helt enig med deg i det! :-)

Man skal ikke telle antall hæ-er, for det gir ikke riktig bilde. Man må vurdere hvordan barnet ser ut til å høre i dagligtale og når det er noe hun har interesse av. Og er man fortsatt i tvil, så oppsøker man legen.

Annonse

Kan være vel verdt en sjekk hos fastlege, evt. spesialist.

Helsestasjonens hørselstest er mer egnet til å påpeke eventuelle problemer enn å utelukke dem. Til det er testen for overfladisk, lokalene for dårlig støyisolert og helsesøster som regel for urutinert.

At hun ikke hører kan jo skyldes at hun er for _konsentrert_ om andre ting enn det du vil. ;-)

Noen av mine har jeg i perioder værdt nødt til å ta i for at de skulle oppfatte noe som helst. Men det hadde null med hørselen å gjøre.

;-)

mvh

Helsestasjonens hørselstest er mer egnet til å påpeke eventuelle problemer enn å utelukke dem. Til det er testen for overfladisk, lokalene for dårlig støyisolert og helsesøster som regel for urutinert.

At hun ikke hører kan jo skyldes at hun er for _konsentrert_ om andre ting enn det du vil. ;-)

Noen av mine har jeg i perioder værdt nødt til å ta i for at de skulle oppfatte noe som helst. Men det hadde null med hørselen å gjøre.

;-)

mvh

Jeg er nok en smule forutinntatt, siden jeg har to ørebarn. Jeg ville bare si... en av de tingen i forhold til ungene jeg VIRKELIG har dårlig samvittighet for, er at jeg har ropt og skreket og kjeftet for at de ikke har hørt etter, når det i ettertid har vist seg at det var fysiske årsaker til det. Derfor sier jeg: heller en sjekk for mye enn en for lite! :-)

Jeg er nok en smule forutinntatt, siden jeg har to ørebarn. Jeg ville bare si... en av de tingen i forhold til ungene jeg VIRKELIG har dårlig samvittighet for, er at jeg har ropt og skreket og kjeftet for at de ikke har hørt etter, når det i ettertid har vist seg at det var fysiske årsaker til det. Derfor sier jeg: heller en sjekk for mye enn en for lite! :-)

Absolutt enig.

Er man i tvil om hørselen, skal den sjekkes av spesialist. Men det gjør ikke noe å ha en optismistisk forklaring i bakhodet til det motsatte er bevist. ;-)

Det er forresten fåfengt å rope og skrike til barn som er helt i sin egen verden også. Man får fysisk lede dem tilbake til sin hjemplanet ved å ta i dem på en vennlig måte. Har dessverre ikke alltid vært like flink til det.

mvh

Absolutt enig.

Er man i tvil om hørselen, skal den sjekkes av spesialist. Men det gjør ikke noe å ha en optismistisk forklaring i bakhodet til det motsatte er bevist. ;-)

Det er forresten fåfengt å rope og skrike til barn som er helt i sin egen verden også. Man får fysisk lede dem tilbake til sin hjemplanet ved å ta i dem på en vennlig måte. Har dessverre ikke alltid vært like flink til det.

mvh

Neida, det er alltid lurt å være optimistisk, helt enig i det! :-)

Jeg bare kjenner ennå den dårlige samvittigheten for å ha gitt ungene småhissig tilsnakk for ikke å ha hørt etter.... og så få vite at ørene er så fulle av væske og slim at det er derfor.

Har også utrolig dårlig samvittighet for urolige netter hvor man etter 84 turer inn på barnerommet med formaninger om "legg deg og sov" til slutt halvveis brøler klokka 0345: "Nå legger du deg og sover og jeg vil ikke høre et pip til fra deg før i morra!" - og neste morgen renner det verk ut av øra... Da føler man seg som verdens elendigste mor. :-(

Jeg er enig med dem som sier at det er lurt å ta en sjekk.

Er også mor til et ørebarn. Han har vært mye ukonsentrert. Det er ingen vits i å drive å teste selv ved å hviske etc. Det med hørsel er ganske komplekst, mange faktorer spiller inn.

Det er mest sannsynlig at hun hører bra, men bare er i hæ-alderen. Men det er veldig greit å utelukke :o)

Annonse

;-)

mvh

Det kan være at hun spør oss om en ting hun lurer på. I samme rommet ansikt til ansikt. Vi svarer tyelig og da sier hun hæ. Skjønner? Det er ikke i settinger hvor hun egentlig holder på med annet.

Det kan være at hun spør oss om en ting hun lurer på. I samme rommet ansikt til ansikt. Vi svarer tyelig og da sier hun hæ. Skjønner? Det er ikke i settinger hvor hun egentlig holder på med annet.

Da bør du i hvert fall få det sjekket av spesialist.

Med undersøkelser som ikke plager vettet av ungene er 5-6 for mye bedre enn en for lite.

Hun kan si hæ som en liten uvane fordi det tar noen sekunder å oppfatte hva som er sagt.

Men for all del, få det sjekket.

mvh

At hun sier hæ som et mellomrom til hun har tankemessig oppfattet det dere sier, er fra min side bare en optimistisk vinkling.

Jeg mener selvsagt at dette også kan være et hørselsproblem, og at det er til jentas absolutt beste å få det sjekket.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...