Gå til innhold

Str på klær

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da vi ventet storesøster kjøpte vi noe tøy i str. 92 (= 2 år) til og begynne med - og så dristet vi oss ned på str. 86 (= 18 mnd) etter som tiden skred framover.

Så fikk vi tildelt storesøster på knapt 8 mnd - og da vi hentet henne var hun 9,5 mnd.... og brukte str. 68 (= 6 mnd) i klærne!!! *smiler*

Så, det gikk derfor over 1,5 år før hun passet klærne vi hadde kjøpt inn i ventetiden - og noe fikk vi ikke brukt fordi det ikke passet med årstiden (sommerkjolen passet på vinteren osv.) *ler*

I tillegg sluttet hun veldig tidlig med bleier - og da sluttet vi også å bruke body .. så flere slike ble også liggende ubrukte.

Av erfaring - som er opparbeidet senere - ville jeg ha satset på å kjøpe klær i str. 80 eller 86. Og hold dere til årstidsnøytrale klær!

De fleste kinabarna er mellom 8 mnd. og 20 mnd. ved henting - og de aller fleste er noe mindre enn norske barn i lengde/vekt ..... så str. 80-86 er ganske "trygge" å kjøpe.

Skulle klærne mot formodning ikke passe (les; være for små), så kan man enten ta det med til Kina - og gi til barnehjemsbarna der ... eller ha som gaver til venner/familie som har barn i passende alder og størrelse.

Regner med at det ikke er snakk om innkjøp av komplett garderobe til det kommende barnet før tildelingen - men ett og annet plagg i ny og ne :o)

Lykke til!

klemmer fra

Vi hentet en jente i mars, da var hun 16 mnd. Jeg hadde med str.74 og det holdt i massevis. I følge papirene var hun 10 kg, men vekta viste 8 kg. jeg kjøpte for mye i en størrelse. Hun har vokst veldig de månedene hun har vært hjemme, og nå bruker hun str 92.

Om du mangler noe, er det nydelig tøy i Kina.

Lykke til

Gjest kinamamsen

Jeg hadde kjøpt str. 80 (eller er det 82 det heter - begynner å bli en stund siden ;o) ) og så lånte jeg med meg en del klær i str. 74. Jentene mine var 11 mndr. og 15 mndr. da vi jeg fikk de. Klærne i 74 var akkurat passe, mens 82 var ofte litt for lange på ermene og beina, men det var bare å brette opp. Jeg var glad jeg ikke hadde kjøpt klær i str. 74 for det hadde de vokst ut av veldig fort. Imidlertid var det fint å ha noe som var akkurat passe også. Husk at det er mye fint å handle i Kina også ;o) Det er stor forskjell på størrelsen på barna, så det er ikke lett å vite hvor stort man skal kjøpe. Du kan jo handle luer, votter, skjerf - sånne klær som ikke er så størrelses-avhengig; og en del utstyr. Da får du tilfredsstilt litt handlelyst.

Gjest Buskerudmamma

Jeg kjøpte ingenting før vi fikk tildeling. Da vi fikk tildeling med mål og vekt, fortalte "alle" meg at jeg måtte kjøpe str. 86 (1 1/2 år, jenta vår var 1 år ved overtagelse). Disse klærne ble liggende leeenge. Alt var for stort! Str. 74 og 80 passet bra. Nå skal det også sies at jeg ikke er glad i oppbretter på bukser og ermer. Barna har størst bevegelighet når klærne passer.

Hvis jeg skulle kjøpt noe nå, ville jeg kjøpt nøytrale, sesonguavhengige kær i str. 86 idet barna ofte er mellom 10 - 20 mnd. ved tildeling.

Annonse

Vi kjøpte litt i str. 80 og 86. Jenta vår var 13 mnd. da vi fikk henne og str. 80 var helt fint, noe medlånt i 74 var litt knapt.

Jenta vår var veldig stor og er det fortsatt, i øvre sjiktet på vekstkurven for norske barn, så kinesere kommer i alle størrelser de også. :-)

Forstår godt at du ønsker å begynne å handle litt. Selv om det er vanskelig å vite str. er det bedre at klærne er litt for store enn for små.

Kinamamma 2005

Hei!

Kjenner igjen følelsen. Utrolig god terapi, synes jeg, i å handle litt klær og utstyr. Jeg holdt tilbake inntil godkjennelsen i Bufetat var klar. Den sammenfalt omtrent i tid med sessongavslutningen for vintertøy, så jeg handlet mye på salg til 50 og 70 % avslag. Da er det ikke så nøye om en bommer litt på størrelsen,tenkte jeg, så lenge det ikke er for smått. La meg på str 86 cm og større. Etter å ha fulgt med her på DOL, var jeg forberedt på å supplere masse med mindre størrelser. Nå har vi imidlertid fått ei stor lita jente på snart 22 mnd, så da vil jeg tro at str 86 cm passer fint nå eller om en liten stund. Størrelsen hennes er oppgitt til å være 11 kg og 78 cm når hun var drøye 18 mnd.

Å handle til det nye barnet før tildeling kan være rene skjære terapien, så kos deg med det. :-)

Jeg vil anbefale deg å kjøpe basisting som kommer til nytte uansett kjønn og alder. Type dyne, sengklær, barnebestikk, teppe osv osv. Klær også, str 80 eller 86, og som de andre sier, det kommer gutter fra Kina også. ;-)

Når det er sagt, det var både noe rosa og et par kjoler i skapet hos oss før tildeling. Hadde det blitt gutt hadde det blitt brukt til presanger.

Kos deg med handlingen! :-)

MVH

Har ikke adoptert fra Kina da, men er enig i at litt shopping er rene terapien i ventetida. Må nok innrømme at vi shoppet litt før tildelinga vi også, selv om det for vår del bare tok tre uker fra papirene ble sendt til tildelingen kom..

Men er nok lurt å huske på det de andre sier her. Selv om det er en stooooor overvekt av kinajenter så kan det jo bli en liten prins.... eller en stor prins.... vi har det med å tro at alle asiatere er små, men slik er det da ikke. De kommer i alle utgaver, store og lubne og små og spinkle:-)

Ha god shopping!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...