Gå til innhold

Amming og alkohol

Anbefalte innlegg

nikon1365380902

Jeg registrerer at de nye offisielle anbefalingene ang. alkoholbruk uneder amming tilsier at man inntil 6 uker etter termin bør være helt avholdende, og at man etter dette kan innta en alkoholenhet av og til, men at man da må vente i 3 timer før man ammer slik at man er sikker på at alkoholen er ute av blodet/melka. Men hva er egentlig forskjellen på disse to tilrådingene? I begge tilfellene unngår jo barnet å få alkohol i seg. Jeg lurer også på hvilke skader barnet kan få dersom det får morsmelk med små mengder alkohol i. Jeg spør om dette fordi jeg selv ammet for noen år siden, og jeg var nok ikke alltid like flink til å beregne tilstrekelig tid mellom et glass rødvin og amming. Jeg trodde det var nok å vente 2 timer. Gutten er 7 år i dag, og virker frisk på alle måter, men kan han ha fått skader som er skjult og som vil melde seg senere? Hilsen redd mamma

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206390-amming-og-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Nikon.Grunnen til at man anbefaler å avstå fra alkohol under amming er at spedbarnet har et svakt utviklet enzymsystem og nedbryter alkoholen dårlig.Hvis mor drikker en enhet alkohol(et glass vin) og ammer etter en time, vil melken innholde 0,3-0,4 promille. Alkoholen har en rask overgang fra blod til melk og alkoholkonsentrasjonen i brystmelk og blod vil være den samme eller mulig litt høyere.Etter 2-3 timer er en enhet alkohol ute av melken. Alkoholen kan hemme mors ammehormoner dvs at når barnet dier får det mindre melk i seg selv om det suger ivrig. Desto yngre barnet er jo forsiktigere bør man være. Nedsatt motorisk utvikling kan være resultert i gjevnlig forbruk hos mor. Men den størete risikoen er hvis barnet blir utsatt for alkohol i forsterlivet.Når barnet blir større, har begynnt med annen type mat og har lengre opphold mellom måltidene (rundt 6 mnd) er det lettere å ta seg en fest en gang i blandt hvis man ønsker det.Det er vanskelig å si noe sikkert om øvre grenser i forholdt alkoholforbruk hos mor og påvirkning hos barnet. Fordi spebarnet er så sårbart, er anbefalingene restrektive. Du sier at du har en frisk gutt, så gled deg over det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206390-amming-og-alkohol/#findComment-1493244
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...