Gå til innhold

hva er helt trygt å spise

Anbefalte innlegg

Har en jente på snart 3 uker som har vært så urolig de siste dagene. Sover veldig lett og vrir seg og kaver ved puppen. Er tydelig ikke tilfreds og det kan virke som magevondt. Ikke bæsjer hun så ofte som føe heller.

Enten så har jeg forlite melk eller så har hun vondt i magen.

Hvordan får jeg mer melk?

Jeg lar henne suge så ofte hun vil, men ofte så sovner hun eller blir sint og vrir seg unna. Hun ligger ofte og bare småsuger og koser.

Hva kan jeg spise som er 100 % trygt. Aner ikke hva jeg spiser som gir henne evt magevont.

Håper på noen gode råd er så sliten!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206404-hva-er-helt-trygt-%C3%A5-spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er godt mulig at dere har noen økedager nå - det hadde vi på den tiden. Nå er lillebror 5 uker, og har blitt mye roligere. Men rundt den tiden har var 3 uker ammet jeg HELE tiden (det føltes i hvertfall slik).

Det er vel lettere å ramse opp det som for mange kan skape magetrøbbel: Løk, kål, jordbær, sitrusfrukter, sjokolade, sterke krydder, kaffe, cola, kullsyre.

Har hun vondt i magen kan det hjelpe å bære henne mens hun ligger på magen over underarmen din (eller noen andre sin). DEt kan hjelpe å massere magen- med klokka.

Det kan også hjelpe å massere henne under føttene, og å presse bena hennes opp mot magen.

Lykke til!

Gjest MinaLisa

Hei. Er du sikker på at det er magevondt som gjør at hun er så urolig ved puppen..? Med vår første hadde jeg ikke nok melk i begynnelsen (pga dårlig form etter keisersnitt, dårlig sugetak på puppen/såre brystvorter, osv). Var ikke klar over at jeg ikke hadde noe særlig melk, var på helsestasjonen, babyen hadde gått ned i vekt - begynte med tillegg, og fikk økt melkeproduksjonen etterhvert. Hører du at han svelger melk, og raper etterpå h aar du sikkert nok melk, men... Dårlig forklart, ville bare gjøre deg obs på dette...;) Lykke til.

Hei!

Jeg tror ikke det er uvanlig at spebarn er veldig urolig etter 2-3 uker.

Med min lille, var det akkurat det samme, og jeg også lurte på hva i alle dager jeg hadde spist.

Men etter et par uker gikk det over, og jeg tror det kan være at tarmer og magesekk kanskje reagerer på at det får mat(melk) og trenger noen tilvenningsuker. Husk, det er mye nytt for en liten mage selv om det er morsmelk.

Jeg synes det er viktig at du får i deg variert kost slik at både du og barnet får god næring.

Du kan kanskje prøve å drikke mindre melk selv og evnt. kutte ut melkeprodukter over en noen få dager, og se om dette hjelper.

Jeg har også prøvd med sukkervann på begge mine to, på den første hjalp det overhodet ingenting, på andremann var det virkningsfullt.

Lykke til, og håper det ordner seg!

Annonse

Det er mye babyer kan få vondt i magen av:

kål, paprika, løk, eple,sitrus, erter, bønner, brus, sterkt kryddret mat, mørk sjokolade, hvis mor har stort inntak av melk, nøtter, bær som ikke er kokt (jordbær og nøtter skal man ikke spise pga faren for allergi hos barnet).

Men dette varierer veldig. Min lille gutt har vært plaget med luft i magen helt siden han ble født for over 4 mnd siden. Han raper etter måltidene, men alikevell våkner han kort tid etter jeg har lagt ham, og bare ligger og knør (han har ikke kollikk).

Jeg har holdt meg unna brus, og kål...de andre produktene er jeg veldig forsiktig med...spiser veldig lite "rene produkter" (dvs, jeg spiser gryterett selv om det er paprikka og løkpulver i, men jeg sitter ikke og gomler epler).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...