Gå til innhold

"Visen om vesle Hua"

Anbefalte innlegg

Gjest ikke i kveld
Skrevet

Datteren vår er afro-colombianer. Hun går i 2. klasse, og akkurat nå hilder de på med forskjellige forfattere - deriblant Torbjørn Egner.

Jeg er en stor fan av han; hylla hjemme er full av bøkene hans + har CD med visene. Men ( der er alltid et men...)har altså problemer når læreren terper på sangen om den velse "negergutten" og "hottentotten" hua. Ser for meg klassekamerater som spør hva neger er, er redd for hvordan læreren forklarer seg, er spent på om noen vil kalle henne for dette etterpå...Som dere skjønner så spinner tankene mine rundt dette nå i kveld.

Overreagerer jeg om jeg nevner dette for læreren??? Må legge til at datteren vår stortrives på skolen, har en super lærer og mange venner i klassen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men mulig jeg også overreagerer. Jeg liker heller ikke at pappan til jenta mi gir uttrykk for at han har i mot Somalske familier, som bor i samme bygd som han,

For å illustrere dette, synger han, Lillebjørn Nilsens`s: "En liten negergutt, pakka sammen krutt" hver gang de møter på et barn med annen hudfarge.,

Selv har hun sagt "svarting" om fargete mennesker. Til det har jeg gjort henne oppmerksom på at det er bedre om hun kaller de "farget". Jeg vet ikke om det er mer riktig engang, men for meg virker det ikke så stigmatiserende.

Nei, jeg liker ikke sånt, og har gitt uttrykk for det. Uten hell.

Det skader ikke at du snakke med læreren på skolen. Det er ikke sikkert han er bevisst at du tar deg nær av at han terper på "Hoa Hottentott"

Skrevet

Hei!

Jeg syns IKKE det er å overreagere! Du kan veldig gjerne ta en samtale med læreren om hva du tenker på og bekymrer deg for! Og på siden til African Youth kan du laste ned "Svarting", som handler om hvorfor begrepene vi bruker er viktige (kanskje læreren trenger den???)! http://www.afrikanyouth.org/norsk.php

Lykke til!

Mvh

Gjest farslykke
Skrevet

Hei!

Jeg syns IKKE det er å overreagere! Du kan veldig gjerne ta en samtale med læreren om hva du tenker på og bekymrer deg for! Og på siden til African Youth kan du laste ned "Svarting", som handler om hvorfor begrepene vi bruker er viktige (kanskje læreren trenger den???)! http://www.afrikanyouth.org/norsk.php

Lykke til!

Mvh

Er helt på linje med trk. Du overreagerer ikke. "Neger" var kanskje ikke betraktet som et belastet uttrykk den gang Torbjørn Egner skrev sangen (skjønt det er liten tvil om at sangen i seg selv har en form som ingen vill finne på å forfatte i dag), men så var det da heller knapt "negre" å se i Norge.

I dag betraktes "neger" som et nedsettende uttrykk med klare negative konotasjoner. Alle som bruker "neger" er selvsagt ikke rasister, men bruken av uttrykket innebærer enten at man ikke vil akseptere at ordene innhold er foranderlige, eller at man ganske enkelt ikke ser seg bevisst hva bruken av ordet i dag uttrykker og signaliserer.

Personlig er jeg ganske kompromissløs mht dette og det gir resultater. Det finnes vel knapt noen i min omgangskrets, utvidete familie eller arbeidsplass som bruker "neger" i dag. Det var ganske mange av dem for bare noen år siden.

Skrevet

Jeg vet ikke, men mulig jeg også overreagerer. Jeg liker heller ikke at pappan til jenta mi gir uttrykk for at han har i mot Somalske familier, som bor i samme bygd som han,

For å illustrere dette, synger han, Lillebjørn Nilsens`s: "En liten negergutt, pakka sammen krutt" hver gang de møter på et barn med annen hudfarge.,

Selv har hun sagt "svarting" om fargete mennesker. Til det har jeg gjort henne oppmerksom på at det er bedre om hun kaller de "farget". Jeg vet ikke om det er mer riktig engang, men for meg virker det ikke så stigmatiserende.

Nei, jeg liker ikke sånt, og har gitt uttrykk for det. Uten hell.

Det skader ikke at du snakke med læreren på skolen. Det er ikke sikkert han er bevisst at du tar deg nær av at han terper på "Hoa Hottentott"

Men.... Torbjørn Egner synger da at vesle Hua er en EKTE HOTTENTOTT....med stoldthet?

Å Det er i mine ører ingen diskriminering, men forklaring.Er INDIANER feil bruk også? en to tre fir. fem indianere seks sju ... osv Jeg vil tro at alle som hører å synger disse sangene vil se for seg et indre bilde av personene det synges om uten å bli støtt av den grunn?Vi er ikke litt for hårsåre nå igjen da? Bare noen tanker fra meg om emnet.

carla1365380461
Skrevet

Men.... Torbjørn Egner synger da at vesle Hua er en EKTE HOTTENTOTT....med stoldthet?

Å Det er i mine ører ingen diskriminering, men forklaring.Er INDIANER feil bruk også? en to tre fir. fem indianere seks sju ... osv Jeg vil tro at alle som hører å synger disse sangene vil se for seg et indre bilde av personene det synges om uten å bli støtt av den grunn?Vi er ikke litt for hårsåre nå igjen da? Bare noen tanker fra meg om emnet.

Hei

Det er det jeg og lurer litt på. Storebror i første klasse har denne uka L. Nilsens Haba-haba som ukens sang. Andre vers handler om Vesle negergutt som pakka sammen krutt, og i 3. vers fins en kineser, osv.

Dette er en morsom tøyse-sang, og det er jeg som blir stående som den dumme hvis jeg skulle begynne å protestere. (Jeg husker ikke Torbj. Egners sang, så jeg skal ikke uttale meg om den.)

Av og til må vi nok forholde oss til at ord forandrer konnotasjoner over tid. Det beste hadde vært om læreren også gjorde ungene oppmerksomme på det. Kanskje det går an å oppfordre til at de snakker om det i klassen (ord som var OK før - betyr annet nå, ikke så OK lenger, osv.)?

Hilsen

Gjest farslykke
Skrevet

Nå er det slik at begrepet "hottentott" ikke er å sammenligne med indianer. "Hottentott" var/er en utelukkende negativ betegnelse på khoikhoi-folket i Sør Afrika. En betegnelse som de hvite kolonistene (og rasistene) brukte i nedsettende form om befolkningen som holdt til i Sør Afrika da nederlenderne slo seg ned på Kapp i 1649 (?).

Indianer er begegnelsen for befolkningen på de amerikanske kontinenter fordi kolonistene med Colombus i spissen faktisk trodde de kom til India. En, om enn feilaktig, geografisk betegnelse, med andre ord.

"Buskmenn" er en tilsvarende betengelse på san-folket. Faktisk er det slik at det så sent som på 60-tallet var leserbrevdebatteri sørafrikanske aviser om hvorvodt "buskmenn" var mennesker eller aper. De hadde ikke særlig mye høyere tanker om "hottentottene".

Så,joda "Trompet". "Hottentott" er så absolutt et nedsettende og rasistisk uttrykk. Det samme er "neger" og "buskmann".

Ellers klarer jeg ikke å slutte og undres over at så mange ikke synes det er et poeng å forvente språklig bevissthet i et moderne samfunn.

Skrevet

Nå er det slik at begrepet "hottentott" ikke er å sammenligne med indianer. "Hottentott" var/er en utelukkende negativ betegnelse på khoikhoi-folket i Sør Afrika. En betegnelse som de hvite kolonistene (og rasistene) brukte i nedsettende form om befolkningen som holdt til i Sør Afrika da nederlenderne slo seg ned på Kapp i 1649 (?).

Indianer er begegnelsen for befolkningen på de amerikanske kontinenter fordi kolonistene med Colombus i spissen faktisk trodde de kom til India. En, om enn feilaktig, geografisk betegnelse, med andre ord.

"Buskmenn" er en tilsvarende betengelse på san-folket. Faktisk er det slik at det så sent som på 60-tallet var leserbrevdebatteri sørafrikanske aviser om hvorvodt "buskmenn" var mennesker eller aper. De hadde ikke særlig mye høyere tanker om "hottentottene".

Så,joda "Trompet". "Hottentott" er så absolutt et nedsettende og rasistisk uttrykk. Det samme er "neger" og "buskmann".

Ellers klarer jeg ikke å slutte og undres over at så mange ikke synes det er et poeng å forvente språklig bevissthet i et moderne samfunn.

Legger meg flat der jeg da, men jeg vokste opp med at Hua var en ekte hottentott, å tenkte på ham som en helt.

Skrevet

Språklig bevissthet? Oi der er jeg nok ikke med, Er det derfor vi tråkker i salaten av og til?At vi mangler noe der mener jeg.

Skrevet

Er helt på linje med trk. Du overreagerer ikke. "Neger" var kanskje ikke betraktet som et belastet uttrykk den gang Torbjørn Egner skrev sangen (skjønt det er liten tvil om at sangen i seg selv har en form som ingen vill finne på å forfatte i dag), men så var det da heller knapt "negre" å se i Norge.

I dag betraktes "neger" som et nedsettende uttrykk med klare negative konotasjoner. Alle som bruker "neger" er selvsagt ikke rasister, men bruken av uttrykket innebærer enten at man ikke vil akseptere at ordene innhold er foranderlige, eller at man ganske enkelt ikke ser seg bevisst hva bruken av ordet i dag uttrykker og signaliserer.

Personlig er jeg ganske kompromissløs mht dette og det gir resultater. Det finnes vel knapt noen i min omgangskrets, utvidete familie eller arbeidsplass som bruker "neger" i dag. Det var ganske mange av dem for bare noen år siden.

Jeg bruker heller ikke ordet neger lenger, selv om det ikke ligger svært langt unna noe jeg kunne sagt. Har mer problemer med at man heller ikke skal si "svart" eller "farget". I USA er det PK å si "afro-American", men det passer jo ikke her.

Skrevet

Trodde ikke noen oppegående lærere sang denne sangen, jeg! Jeg mener det er åpenbart at noen sanger og bøker tåler tiden godt, mens andre etterhvert blir håpløst utdaterte. Det er jo enhver lærer sin fordømte plikt å sette seg inn i hva sangene de synger og bøkene de leser formidler til barna.

På samme måte som at jeg vil ha meg frabedt at 50-tallets kvinnesyn blir formidlet til barna mine gjennom bøker, vil jeg heller ikke at tekster med nordmenns utilslørte nedvurdering av andre folkegrupper skal synges i klassen til barna mine.

Det er ikke alle sanger og bøker som er verdt å ta vare på selv om de var en del av vår egen barndom!

Gjest ikke i dag tror jeg
Skrevet

bare si ifra til læreren! Gutten vår kom hjem og fortalte at de hadde sunget "noen barn er brune som et nybakt brød" på skolen. Jeg tok det sporenstreks opp med lærerne som ikke skjønte helt problemet...han hadde jo fleipa med det selv og syns det var morro. *rister på hodet* De skjønte ikke at dette var en måte å dekke over det han egentlig følte for denne sangen.

Senere har de innrømmet at det var et feiltrinn...

Ikke kult å være brun SOM ET NYSTEKT BRØD!!!

Skrevet

Et flott innlegg farslykke; men jeg bare Må svare når du bruker historiefacts som forklaring.

Tidene endrer seg og ett godt eksempel har vi her i Norge. Da jeg vokste opp var det å kalle noen Same el Finn(finnlender) skikkelig rasistisk. I dag derimot "finstudere" mange sin slektshistorie for om mulig finne forfedre med samisk bakgrunn og er meget stolte hvis det viser seg !

Nå vet jeg at utviklinga i Sør Afrika ikke på langt nær er kommet så langt, men også der er størstedelen av befolkninga veldig stolt av sin bakgrunn og vil veldig gjerne vise oss "turister" hvilken Stamme de opprinnelig kommer fra osv og jobber aktivt med å informere/skolere ungdommen som vokser opp i dag til å bli Stolte av sin bakgrunn.

MEN- dette betyr IKKE at vi skal godta (og le av)alle nedsettende uttalelser om store folkegrupper som er forskjellige fra oss. Vår oppgave blir å informere og skolere samfunnet- påpeke/få fjernet slike rasistiske uttalelser- og sist men ikke minst oppdra våre barn til å bli STOLTE av sin bakgrunn- enten den er fra Bergen,Johannesburg el Tana.

Hilsen fra mor i en meget fargerik familie.

Gjest farslykke
Skrevet

Jeg bruker heller ikke ordet neger lenger, selv om det ikke ligger svært langt unna noe jeg kunne sagt. Har mer problemer med at man heller ikke skal si "svart" eller "farget". I USA er det PK å si "afro-American", men det passer jo ikke her.

Jeg bruker "svart" eller "farget". Borgerrrettighetsbevegelser i både USA og Sør Afrika bruker selv disse betegnelsene. Jeg omgås også en god del svarte amerikanere som selv kaller seg "black". Har aldri møtt negative reaksjoner på slike betegnelser.

Gjest farslykke
Skrevet

Jeg bruker "svart" eller "farget". Borgerrrettighetsbevegelser i både USA og Sør Afrika bruker selv disse betegnelsene. Jeg omgås også en god del svarte amerikanere som selv kaller seg "black". Har aldri møtt negative reaksjoner på slike betegnelser.

Gjest ikke i dag tror jeg
Skrevet

TUSEN TAKK!!!! Du er så flink å sette ord på alt jeg også mener. Du har nok kunnskap til å formidle det jeg ikke helt greier å formidle. Skal printe ut innlegga dine å bruke det.

Skrevet

Må bare henge meg litt på. Vi har vært i samme situasjon visavi skole angående "brun som et nybakt brød". Dessverre visste vi ikke noe om dette før det en gang var skoleavslutning, og der og da reagerte vi jo ikke offentlig, men da den samme fantasiløse læreren brukte samme sangen året etter var det nok og vi sa i fra.

Min kone som er førskolelærer stoppet hele hottentottprosjektet noen hadde tenkt å starte i hennes barnehage. Det ble noe forbauselse fra noen av de andre ansatte men det gikk i grunnen greit. De tok poengene hennes. Som noen sa her, så er det noe i fra vår egen barndom som er utgått på dato.

En arbeidskollega av meg uffet seg svært over noe "negerarbeid" han var pålagt å utføre. Da spurte jeg om det var slikt arbeid mine sønner skulle få når de ble voksne. Han ble faktisk innmari flau, noe jeg satte umåtelig pris på og tok som et tegn på at han faktisk hadde omløp i hodet. Det ble derfor lett å tilgi ham.

Bortsett fra det, så må vi nok påregne å leve med visse overtramp som vi ikke alltid kan arrestere omgivelsene for. Særlig når barna blir større er det viktig å ikke gjøre våre egne barn oversensitive for sleivete bemerkninger. Voldsom oppstandelse i fra oss, kan jo føre de selv i unødig trøbbel både nå og siden.

Jeg pleier å si det slik at ubetenksomme bemerkninger arresterer jeg dersom det er hensiktsmessig i situasjonen. Åpen eller dårlig skjult ondskap slår jeg nådeløst og direkte ned på hver gang.

Så mitt råd i "negerdebatten" er at vi får være bevisste og slå tilbake når overtrampene er for åpenbare og på arenaer det er verd å eksponere våre meninger. De som har lyst må jo gjerne melde seg inn i SOS-rasisme og jobbe med dette på heltid. Det trenges det også.

Gjest ikke alltid vondt ment?
Skrevet

Leser nedover tråen her, og må bare fortelle om en bhg jeg jobbet i; vi skulle ha juleavslutning med foreldre + + + skulle bl.a. synge "vi kommer vi kommer fra pepperkakeland"...."så fine og brune og stekte det var vi"

Hadde laget store pepperkakekropper av papp, som to barn skulle ha på seg. Vi valgte ut to barn, helt tilfeldig! -og de var så glad for oppdraget sitt!

Da vi hadde fremførelsen for hele forsamlingen, stod de der stolte foran alle og sang...det var da en av de ansatte plutselig la merke til at vi hadde valgt ut de to i bhg som var mørkhudet...(de to eneste i bhg....) Ingen hadde tenkt over dette før hun nevnte dette etterpå. Vi syns dette var litt tragikomisk etterpå, ingen av foreldrene bemerket noe i ettertid, og jeg håper ingen ble såret!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...