Gå til innhold

Hvor lang tid til godkjenning i Colombia

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Først må jeg få si hvor fint det er å ha denne siden...! Hadde en skikkelig dårlig start på dagen, men nå - etter en kopp kaffe og noen minutter på nett for å oppdatere meg på dere - er humøret meget bedre :)

Selv om det ikke skjer så mye i Colombia for tida :(

Vi har nettopp sendt sosialrapporten vår til Bufetat (4.nov) så vi har lang ventetid igjen. Håper på å få godkjenning fra Bufetat i løpet av februar måned. Så har jeg forstått at vi må regne noen uker på papirinnsamlingog oversettelse av søknaden før den sendes til Colombia. Håper på å få papirene til Colombia innen utgangen av mars. Muligens vel optimistisk men...

Hvor lang tid har det tatt fra dere sendte papirene til Colombia til dere fikk godkjenning? Er det ofte behov for tilleggsopplysninger? Hvilke type opplysninger er da vanligst?

Hilsen fra ei som prøver å planlegge litt for å gjøre ventetida mer levelig..Litt vel tidlig å kjøpe utstyr og klær ennå :) !

Ha en fin dag alle sammen!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206484-hvor-lang-tid-til-godkjenning-i-colombia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Ikke for å skremme deg, men tenk dere godt om før dere endelig lander på Colombia! Vi har hatt saken vår der i 18 mndr nå, og flere har hatt sakene sine der lengre enn det. På AFs sider står det at ventetiden er på vei opp, og det forundrer meg ikke om den runder 20-24 mndr snart. Det er en grusom ventetid! Da vi sendte saken ned var det i underkant av 12 mndr å vente, men det har hele tiden blitt forlenget. Nå er det for sent å skifte land for oss, men dere kan enda gjøre det lett. Måtte bare si det.. Lykke til!

Hei!

Ikke for å skremme deg, men tenk dere godt om før dere endelig lander på Colombia! Vi har hatt saken vår der i 18 mndr nå, og flere har hatt sakene sine der lengre enn det. På AFs sider står det at ventetiden er på vei opp, og det forundrer meg ikke om den runder 20-24 mndr snart. Det er en grusom ventetid! Da vi sendte saken ned var det i underkant av 12 mndr å vente, men det har hele tiden blitt forlenget. Nå er det for sent å skifte land for oss, men dere kan enda gjøre det lett. Måtte bare si det.. Lykke til!

Takk for svar - om enn noe nedslående... :)

Jeg vet at ventetida i Colombia har gått opp de siste månedene. Da vi startet saken vår for ett år siden lå ventetiden ganske stabilt på ca 12 mnd fra en sendte papirene til Colombia.

Valg av land har vært litt vanskelig for oss. Pga kronisk sjukdom hos meg kan vi ikke velge blant alle landene.Vi har ikke prøvd å få barn før vi søkte adopsjonen, dermned er vi utelukket fra endel andre land som krever sterilitetsattest..

Som du sikkert vet krever de ulike landene ulike ting. Vi brukte lang tid og da vi landa på Colombia ble vi så fornøyde :) Magefølelsen er sterk på at dette er det riktige landet for oss. Har betgynt å tenke litt på andre land i samme verdensdel, men er usikker...Er det kortere ventetid andre steder i Sør-Amerika? Hva med helsekrav??

Synes dette er litt vanskelig da jeg allerede har sterke følelser for Colombia.

Føler virkelig med alle dere som har ventet fryktelig lenge! For mannen min er det helt ok å vente lenge (hi hi og litt grrrr). Jeg derimot er mer utålmodig - gleder meg veldig til det blir vår tur...Men først må jo godkjenning hos Bufetat på plass. Kanskje er det lurt å ta en telefon til AF...

ja dette var noen formiddagstanekr fra en litt usikker Colombiasøker i dag

Hei, det varierer nok litt med tiden det tar å bli godkjent. Vi ventet 5 mnd på vår, men noen ventet bare 2-3 mnd. Vi er blant de som venter og venter på å få tildeling, vi var inne på tanken på å bytte land etter ett år med venting, men innså at det var Colombia som var landet "vårt". Det kan jo også hende at ventetiden går ned i løpet av neste år, hvem vet. Hvis dere føler veldig for Colombia er det jo godt å vite at selv om ventetiden ofte faller lang, så er det noe meget positivt i den andre enden- nemlig et barn. Og da er ofte ventetiden glemt når man kommer så langt. Lykke til i alle fall!

Gjest ViTo-Tre

Takk for svar - om enn noe nedslående... :)

Jeg vet at ventetida i Colombia har gått opp de siste månedene. Da vi startet saken vår for ett år siden lå ventetiden ganske stabilt på ca 12 mnd fra en sendte papirene til Colombia.

Valg av land har vært litt vanskelig for oss. Pga kronisk sjukdom hos meg kan vi ikke velge blant alle landene.Vi har ikke prøvd å få barn før vi søkte adopsjonen, dermned er vi utelukket fra endel andre land som krever sterilitetsattest..

Som du sikkert vet krever de ulike landene ulike ting. Vi brukte lang tid og da vi landa på Colombia ble vi så fornøyde :) Magefølelsen er sterk på at dette er det riktige landet for oss. Har betgynt å tenke litt på andre land i samme verdensdel, men er usikker...Er det kortere ventetid andre steder i Sør-Amerika? Hva med helsekrav??

Synes dette er litt vanskelig da jeg allerede har sterke følelser for Colombia.

Føler virkelig med alle dere som har ventet fryktelig lenge! For mannen min er det helt ok å vente lenge (hi hi og litt grrrr). Jeg derimot er mer utålmodig - gleder meg veldig til det blir vår tur...Men først må jo godkjenning hos Bufetat på plass. Kanskje er det lurt å ta en telefon til AF...

ja dette var noen formiddagstanekr fra en litt usikker Colombiasøker i dag

Hei,

som du har fått med deg så er vantetiden lang i Colombia, men forskjellen er at nå VET man at ventetiden er lang i motsetning til hva vi visste da vi sendte søknaden i mars 2004!!!

Colombia er ihvertfall er "sikkert" land der adopsjonsprosessen går sin gang om enn med litt (les mye!) variasjon i ventetid. Vi har selv vårt første barn fra et annet land i sør-Amerika, men byttet da ventetiden her var gått veldig opp (ca 2,5 år fikk vi beskjed om). I motsetning til Colombia er de andre "mindre" landene mer usikkre da det noen ganger mer eller mindre stopper helt opp for kortere eller lengre perioder. dette var også et av argumentene adopsjonforeningen "hjalp" oss med da vi sleit med valget vårt om vi skulle bytte eller ikke.

Nå begynner jo dette å bli 2 -3 år siden, så det kan jo ha skjedd endringer siden da med tanke på stabilitet av de andre landene i sør-Amerika, men poenget mitt er at Colombia har vært og er rimelig stabilt men med variasjon i ventetid.

lykke til med valget...

Hei, det varierer nok litt med tiden det tar å bli godkjent. Vi ventet 5 mnd på vår, men noen ventet bare 2-3 mnd. Vi er blant de som venter og venter på å få tildeling, vi var inne på tanken på å bytte land etter ett år med venting, men innså at det var Colombia som var landet "vårt". Det kan jo også hende at ventetiden går ned i løpet av neste år, hvem vet. Hvis dere føler veldig for Colombia er det jo godt å vite at selv om ventetiden ofte faller lang, så er det noe meget positivt i den andre enden- nemlig et barn. Og da er ofte ventetiden glemt når man kommer så langt. Lykke til i alle fall!

Vi sendte vår søknad i juni, og ble godkjent i oktober.

Underkant av 4 mnd.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...