Gå til innhold

bordskikk?

Anbefalte innlegg

Jeg synes også at liker-ikke og uffing over mat er noe barn kan lære å holde for seg selv.

Det er noe med respekten for at man er så priviligert at man har mat og kan spise hver dag, at mat ikke kommer gratis og ut av løse luften og at noen har jobbet for at maten til slutt serveres og settes på bordet.

Min barn lærer også at det heter 'nei takk' uten noen nærmere og negativ liker-ikkebegrunnelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206512-bordskikk/page/2/#findComment-1485846
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst ville nok jeg reagert på om min svigermor forsøkte å oppdra mine barn uten at det var i samråd med meg og min mann.

Når det er sagt: vi bruker ikke "liker ikke" hos oss, men "har ikke lyst på" eventuelt "er ikke så glad i". Vi bruker forøvrig ikke "vil ha" heller, hos oss heter det "har lyst på". Betydningen er den samme, men den sosiale effekten er ganske forskjellig.

Har forsøkt å være språklig bevisste med både oss selv og barna helt fra starten av, det er lettere å lære det "riktig" enn å måtte avlære og lære noe nytt siden.

'Når det er sagt: vi bruker ikke "liker ikke" hos oss, men "har ikke lyst på" eventuelt "er ikke så glad i". Vi bruker forøvrig ikke "vil ha" heller, hos oss heter det "har lyst på". Betydningen er den samme, men den sosiale effekten er ganske forskjellig.'

Godt sagt.

Og ikke fullt så elegant:

For den som lager og serverer, er det et slag i tr.... at maten ikke er noe særlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206512-bordskikk/page/2/#findComment-1485851
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...