Gå til innhold

Barnehageassistenten kliner med ungen min..

Anbefalte innlegg

en liten overdrivelse der, men hun nusser og smasker på 1,5 åringen min hele tida. Hun sier stadig at han er en skikkelig kosegutt, og både når vi kommer og går fra barnehagen så skal hun ha kos og nuss av gutten min. På kinnet da, såvidt jeg kan se. Men her om dagen når vi kommer hjem så snur gutten sin seg plutselig mot meg, lager trutmunn og kysser meg bestemt rett på munnen mens han lager smaskelyd. Og det er helt tydelig hvor han har lært det.

Jeg liker faktisk ikke at "fremmede" mennesker kysser ungen min på munnen. Men det er sikkert helt normalt der hun kommer fra (Pakistan) og hun mener det sikkert bare godt, men.. jeg synes det er ekkelt. Uansett. Men hvordan i himmelens navn skal man kunne ta opp noe sånt....

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

10

• pip

5

• favn

5

• cecily

4

Mest aktive i denne tråden

Nøyaktig det samme skjedde med min ene også. Assistenten sa åpent at hun ikke visste hvorfor, men at hun likte barnet sååååå godt og smaske-smaske.

Jeg sa fra til en av de fastere tilsette, som promte reagerte: Barnehagepersonalet skal :ikke: gå under huden på barna og knytte seg intime relasjoner, men være alminnelig hyggelig og behandle alle med samme profesjonalitet.

Assistenten ble beordret til å holde opp med smaskeriet med umiddelbar virkning.

Ville bare si at jeg syns også at sånn sussing på småunger er ekkelt. At foreldre og søsken susser småbarn på munnen er i beste fall greit nok, men at fremmede gjør det er ikke noe særlig.

Jeg har også blitt susset av småbarn mot min vilje. Isj!

Det er ikke noe særlig nei, nussing er forbeholdt de nærmeste mener nå jeg.. Kysser ikke min egen unge på munnen engang.

Aner ikke hvordan du skal ta det opp, men jeg hadde nok gått til sjefen i barnehagen og sagt det på en "pen" måte. Hun mener det jo helt klart godt, men skjønner at du reagerer. Det er din unge og du har selvfølgelig lov til å si i fra.

Var på møte med tre andre med helsesøster og fysioterapeut der fysioterapeuten kysset den ene babyen nesten på munnen da hun begynte å gråte.. synes det var litt snålt. Hun hadde aldri sett babyen før. Noen MÅ vel bare nusse på små da. :)

Det hender jeg gir småbarna et kyss på kinnet, men ikke samme ungen hele tiden og slettes ikke gjentatte ganger. Som oftest holder det å klemme, holde på fanget, stryke over håret osv.

Jeg synes du skal si i fra, men gjør det på en hyggelig måte :)

Annonse

Det hender jeg gir småbarna et kyss på kinnet, men ikke samme ungen hele tiden og slettes ikke gjentatte ganger. Som oftest holder det å klemme, holde på fanget, stryke over håret osv.

Jeg synes du skal si i fra, men gjør det på en hyggelig måte :)

Forslag til "hvordan si fra på hyggelig måte" mottas med stoor takk....

:-)

Forslag til "hvordan si fra på hyggelig måte" mottas med stoor takk....

:-)

Hm... Den var vanskeligere ;)

Kanskje, når det bare er dere to og barnet der (under henting, for eksempel). Akkurat ordene du velger er nok mindre viktig en tonefall og kroppsspråk.

Du har rett, det er en kulturell ting, og slike grenser kan man ikke vite om før man blir fortalt at de finnes. Men jeg ville kanskje gått om avdelingslederen, og snakket med henne, og bedt henne si ifra at det ikke er noe man skal gjøre med andres barn i Norge.

Nøyaktig det samme skjedde med min ene også. Assistenten sa åpent at hun ikke visste hvorfor, men at hun likte barnet sååååå godt og smaske-smaske.

Jeg sa fra til en av de fastere tilsette, som promte reagerte: Barnehagepersonalet skal :ikke: gå under huden på barna og knytte seg intime relasjoner, men være alminnelig hyggelig og behandle alle med samme profesjonalitet.

Assistenten ble beordret til å holde opp med smaskeriet med umiddelbar virkning.

Jeg får nesten litt frysninger på ryggen av det med å ikke ha intime relasjoner, og bare vare profesjonell med barna. Det er nettopp hovedgrunnen til at jeg ikke ville ha barna mine i barnehage den tiden de skulle knytte relasjoner.

Men nå er jeg ute på viddene i denne tråden.... Sorry.

Ser du har fått gode råd om hvordan ordne opp. Jeg må ellers si at jeg egentlig beundrer hvordan noen fra andre kulturer "digger" barn. Skulle ønske at jeg selv bare nusset i vei og lekte hemningsløst! Men neida, her er man "korrekt" og nusser barnet knapt nok på kinnet. Men jeg digger barna mine da -bare så det er sakt!

Du har rett, det er en kulturell ting, og slike grenser kan man ikke vite om før man blir fortalt at de finnes. Men jeg ville kanskje gått om avdelingslederen, og snakket med henne, og bedt henne si ifra at det ikke er noe man skal gjøre med andres barn i Norge.

Jeg synes det er mye bedre å ta det opp med den det gjelder alene, selv om det er "skummelt". Det ville hun nok sette stor pris på. Når hun ikke vet at hun gjør noe galt, hvorfor gå om høyere hold? Det må vel være bare fordi man ikke tør å si det selv?

Jeg synes det er mye bedre å ta det opp med den det gjelder alene, selv om det er "skummelt". Det ville hun nok sette stor pris på. Når hun ikke vet at hun gjør noe galt, hvorfor gå om høyere hold? Det må vel være bare fordi man ikke tør å si det selv?

Grunnen til at jeg ville tat det opp "høyere opp" er ikke for at jeg ikke ville turt å ta det opp direkte. Men er det mange fra forskjellige kulturer i en barnehage, så synes jeg det ville vært greit om avdelingssjefen tok ansvar for å lage en liten "kulturguide", til hva norske foreldre kan finne støtende.

Det er ikke lett å være var på hva ander liker eller misliker,det må en lære seg på en eller annen måte. Og jeg ville nok foretrukket å gjøre det slik. Men det kommer litt ann på situasjonen, og hva slags forhold jeg hadde til barnehagen.

Annonse

Ser du har fått gode råd om hvordan ordne opp. Jeg må ellers si at jeg egentlig beundrer hvordan noen fra andre kulturer "digger" barn. Skulle ønske at jeg selv bare nusset i vei og lekte hemningsløst! Men neida, her er man "korrekt" og nusser barnet knapt nok på kinnet. Men jeg digger barna mine da -bare så det er sakt!

For ordens skyld - Jeg snakker ikke om hva som er korrekt og ikke, men hva jeg liker og ikke liker at andre gjør med mine barn. Hver sin smak. :-)

Jeg får nesten litt frysninger på ryggen av det med å ikke ha intime relasjoner, og bare vare profesjonell med barna. Det er nettopp hovedgrunnen til at jeg ikke ville ha barna mine i barnehage den tiden de skulle knytte relasjoner.

Synes ikke du er på viddene - tvert om.

For ordens skyld - Jeg snakker ikke om hva som er korrekt og ikke, men hva jeg liker og ikke liker at andre gjør med mine barn. Hver sin smak. :-)

Så kan du vel si akkurat det til assistenten da. At du ikke vil at dine unge skal kysse andre enn f.eks. sine foreldre på munnen.

Ville bare si at jeg syns også at sånn sussing på småunger er ekkelt. At foreldre og søsken susser småbarn på munnen er i beste fall greit nok, men at fremmede gjør det er ikke noe særlig.

Jeg har også blitt susset av småbarn mot min vilje. Isj!

Ville ikke definert barnehageassistenten som "fremmed" - tvert om.

Jeg har hatt tantebarn som i en viss fase har vært glad i å kysse på munnen. Da har foreldrene gradvis lært dem at det kan man kun gjøre med nettopp foreldre og ikke andre. Foreldrene gjorde det ikke fordi de syntes det var ekkelt med kyssingen, men fordi f.eks. bestefar ble flau da lillemor kysset han midt på munnen...

Gjest KariKruskakli

Jeg synes heller ikke du er ute på viddene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...