Gå til innhold

Aldri ute i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest Dior femme

Har en gutt på 2 år som går i barnehage. Trives godt der, men jeg er så lei for at han nesten aldri får være ute... De pleier å gå ut etter lunsj, men da sover han jo..

Har bedt personalet om å finne ordninger slik at de små barna også kan få komme ut litt, men det er visst vanskelig. På formiddagen skjer det andre, faste aktiviteter inne.

Jeg synes personalet burde dele barna mellom seg for å sørge for at alle får komme ut i frisk luft.. Slik det er nå klarer jeg ikke å slappe av når jeg kommer hjem. Da stresser jeg med å komme meg ut med gutten. Men samtidig skal det lages middag og det er mye som må gjøres inne, så det er ikke alltid jeg har så mye tid til å være ute akkurat da. Og så blir det jo så fort mørkt..

Hva mener dere? Hvordan er det i deres barnehager?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206596-aldri-ute-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

5

• Åsemor

4

• Maggi

3

• fyrlykt

2

Mest aktive i denne tråden

I vår barnehage har de en ute økt om morgenen for småbarna alene akkurat pga soving etter lunsj. De store holder på med sitt inne da.

Etter lunsj sover de små & de store går ut. De små kommer ut når de våkner. Hvis været tillater det er det utetid fra etter lunsj til hentetid.

Synes det fungerer veldig bra.

Annonse

Sover han ikke ute da? Eller tenker du på at han skal ha ute-aktiviteter i løpet av dagen og. Jeg tenkte på den daglige dosen frisk luft akkurat nå, og den får man jo når man sover og...

Ikke alle barn sover ute. Min datter sov ikke ute etter at hun fylte ett år; nektet å legge seg ute, men sovnet som en stein inne. Det fortsatte hun med da hun begynte i barnehagen, og det var flere enn henne som sov inne.

Gjest Dior femme

Sover han ikke ute da? Eller tenker du på at han skal ha ute-aktiviteter i løpet av dagen og. Jeg tenkte på den daglige dosen frisk luft akkurat nå, og den får man jo når man sover og...

Han sover ute, jo. Men nå er han begynt å trøble litt fordi han har mer lyst å komme seg ut og leke enn å gå i vogna og legge seg..

Jeg tenker på at han må få komme ut for å leke. Handler om å få litt variasjon i dagene, og slippe å være inne i et støyende og trangt lokale en hel dag.

Gjest Dior femme

I vår barnehage har de en ute økt om morgenen for småbarna alene akkurat pga soving etter lunsj. De store holder på med sitt inne da.

Etter lunsj sover de små & de store går ut. De små kommer ut når de våkner. Hvis været tillater det er det utetid fra etter lunsj til hentetid.

Synes det fungerer veldig bra.

Ja, sånn vil jeg også ha det!

Men styreren mener visst at det er vanskelig å dele barnegruppen.. Skjønner ikke det helt.

Frisk luft får man med vinduet åpent også. Det som er langt viktigere er den motoriske utviklingen.

Frisk luft får man med vinduet åpent også. Det som er langt viktigere er den motoriske utviklingen.

Jepp, jeg har jo ikke erfaring med så "store" barn enda, så jeg har liksom ikke peiling. ;) For meg er det nemlig samme om babyen sover eller er våken når vi er ute, fordi det er lufta som har noe å si.

Han sover ute, jo. Men nå er han begynt å trøble litt fordi han har mer lyst å komme seg ut og leke enn å gå i vogna og legge seg..

Jeg tenker på at han må få komme ut for å leke. Handler om å få litt variasjon i dagene, og slippe å være inne i et støyende og trangt lokale en hel dag.

Trøbbelet kan jo også komme av at han begynner å bli stor og kanskje ikke har så stort behov for søvn om dagen lengre.

Annonse

Jeg skjønner.

Tenkte ikke så langt i stad. ;)

Gjest Dior femme

Hva med å la ham være der lengre for å få være ute med de andre ungene i stedet for at du stresser med å få klemt inn utetid etter at dere har kommet hjem?

Nei, jeg vil hente ham så tidlig som jeg kan. Vi bor i et nabolag med masse andre unger så han har det like gøy her hjemme. Litt stress å "måtte" gå ut hver ettermiddag, men vil likevel ikke la ham være lenger i barnehagen.

Og han er _ikke_ for stor til å sove. Trenger et par timers hvil ennå.

Jepp, jeg har jo ikke erfaring med så "store" barn enda, så jeg har liksom ikke peiling. ;) For meg er det nemlig samme om babyen sover eller er våken når vi er ute, fordi det er lufta som har noe å si.

Skjønner! Du har masse frustrasjoner i vente du også skal du se, med barnehager som ikke gjør som du vil. Da gjelder det å finne gode argumenter som klinger fint, motorisk utvikling er ett av de. Hvilken førskolelærer kan protestere på at det er viktig for selv små barn å utvikle seg motorisk, krype ute, kjenne på sand, snø, kaldt, varmt, vått, tørt.

;-))

Nei, jeg vil hente ham så tidlig som jeg kan. Vi bor i et nabolag med masse andre unger så han har det like gøy her hjemme. Litt stress å "måtte" gå ut hver ettermiddag, men vil likevel ikke la ham være lenger i barnehagen.

Og han er _ikke_ for stor til å sove. Trenger et par timers hvil ennå.

Forskjell på å være "for stor til å sove" og å kanskje være klar for å slutte.

Det hender faktisk det :)

Gjest Dior femme

Forskjell på å være "for stor til å sove" og å kanskje være klar for å slutte.

Det hender faktisk det :)

Joda, men det er ikke det det dreier seg om her. Han er helt klar for å sove, men blir "selvsagt" fristet hvis han ser at de andre går for å leke.

Skjønner! Du har masse frustrasjoner i vente du også skal du se, med barnehager som ikke gjør som du vil. Da gjelder det å finne gode argumenter som klinger fint, motorisk utvikling er ett av de. Hvilken førskolelærer kan protestere på at det er viktig for selv små barn å utvikle seg motorisk, krype ute, kjenne på sand, snø, kaldt, varmt, vått, tørt.

;-))

Ja, jeg gleder meg til mye rart skjønner jeg. Trassalder, vanskelig barnehagepersonale, skoler som overstyrer bursdagsfeiringer osv, osv osv... ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...