Gå til innhold

Aldri ute i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest M.Angelica

Joda, men da kommer jeg og henter han:) Er der i tretiden hver dag.

Men du kan ikke forvente at b.hgen skal legge opp rutinene sine etter deg...

De fleste b.hgene har innetid på foremiddagen og utetid på ettermiddagen. Noen dager er de kanskje ute på formiddagen også, kanskje på tur etc.

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

5

• Åsemor

4

• Maggi

3

• fyrlykt

2

Mest aktive i denne tråden

Hos oss er de mye ute. To ganger hver dag. Noen ganger er de ute hele dagen, da de spiser lunsjen ute også. Er det veldig dårlig vær blir ikke den første utetiden så lang, men de er ute.

Og så er de ute frem til de blir hentet.

Nesten så de har for lite tid inne sier de:) Men alle foreldre er fornøyde med det.

Nei, jeg vil hente ham så tidlig som jeg kan. Vi bor i et nabolag med masse andre unger så han har det like gøy her hjemme. Litt stress å "måtte" gå ut hver ettermiddag, men vil likevel ikke la ham være lenger i barnehagen.

Og han er _ikke_ for stor til å sove. Trenger et par timers hvil ennå.

Min gutt sov to timer på dagtid til han var 3,5år. Ikke noe problem med å legge seg i 7-tida igjen på kvelden.

Å ta fra et barn som virkelig trenger dagsøvnen sin mulighet til å sove ville jeg aldri gjort. Synest barnehagen er lite fleksibel som ikke får løst dette på en god måte. Det gjelder sikkert ikke bare gutten din.

Noe av det jeg er mest fornøyd med på vår barnehage, er at de er mye ute. Minstemor på 20 mnd går i kommunal familiebarnehage hjemme hos ei fantastisk dame. Hun er ute med dem hver dag fra ca 9-9.30 og frem til de spiser ca 11. Så sover de fra ca 12 (Mi jente sover ute i vogna, de andre sover inne) et par timer. Så har de et lite måltid ca 1430, og som regel er de ute etter det fram til de blir hentet 16-16.30.

De dagene jeg har fri, vil ungene helst ut så snart som mulig etter frokost. jeg er litt tregere enn bhg-assistenten, men vi er ofte ute fra ca 10.

Synes du skulle ta dette opp en gang til med avdelingsleder. De burde kunne gå ut med de minste barna om formiddagen, synes jeg.

Hadde det evt vært en mulighet å legge ham litt tidligere, slik at han fikk være ute litt etter sovingen, sammen med de andre?

Annonse

Ja, jeg gleder meg til mye rart skjønner jeg. Trassalder, vanskelig barnehagepersonale, skoler som overstyrer bursdagsfeiringer osv, osv osv... ;)

Da jeg ble alene med mitt barn, fikk jeg stadig kommentarer fra "dommedagsprofetene".

På spørsmål om hun sover om natta, ved 3 mnd alderen. Svarte jeg ja, hun sover bra. Hvilket profetene svarte: bare vent til hun blir litt større...

Ved tre års alderen fikk jeg spørsmålet. Er hun trassig da?

Jeg svarte, nei, hun er overhodet ikke trassig, hun er så snill og forståelsesfull så.

Da svarte de: Bare vent til hun blir tenåring....

Nå er hun fem, og jeg venter på den store dommedagen, når hun runder tretten, eller deromkring.........

Mye rart man skal høre før ørene, detter av.

Så har jeg ikke en unge som sover dårlig om natta, som liten. Er trassig i 3-5 års alderen, blir et hælvette i tenårene. Da har jeg vel sannsynligvis ikke hatt et "normalt" barn. Eller rettere sagt, jeg har kanskje ikke vært en god nok mor. ;-))

Hos oss er de mye ute. To ganger hver dag. Noen ganger er de ute hele dagen, da de spiser lunsjen ute også. Er det veldig dårlig vær blir ikke den første utetiden så lang, men de er ute.

Og så er de ute frem til de blir hentet.

Nesten så de har for lite tid inne sier de:) Men alle foreldre er fornøyde med det.

Sånn er det hos oss også. Mine små har vært ute hver eneste dag nesten uten unntak.

Det der høres altfor dårlig ut! Begge mine har vært mye ute, også den tiden de var små og måtte sove en del. De er ute før lunsj stort sett hver dag. Ofte spiser de ute også.

Nei, jeg syns du skal be om at de tar de minst ut på formiddagen, de fleste barnehager får til det! De faste formiddagsrutinene som hindrer utetid får flyttes!

Gjest Persille

Vi er ute hver morgen, og har inneaktiviteter på ettermiddagen - nettopp pga tidlig henting etc., og at alle skal få vært ute.

Men; vi har en mor som leverer ved ti-tiden - og klager over at datteren får vært så lite ute....

Mitt svar til dere begge er; enten så må dere hente/levere litt annerledes så barnet får med seg det dere vil at de skal ha med seg fra bhg. - eller så blir faktisk dette et problem du må håndtere på egenhånd.

Rutinene vet dere jo allerede om? Og der gjelder vel flere barn enn deres (som sover)?

Og så er det litt annerledes om det er ti eller tredve barn det er snakk om...

Annonse

Gjest Persille

Det der høres altfor dårlig ut! Begge mine har vært mye ute, også den tiden de var små og måtte sove en del. De er ute før lunsj stort sett hver dag. Ofte spiser de ute også.

Nei, jeg syns du skal be om at de tar de minst ut på formiddagen, de fleste barnehager får til det! De faste formiddagsrutinene som hindrer utetid får flyttes!

"Nei, jeg syns du skal be om at de tar de minst ut på formiddagen, de fleste barnehager får til det! De faste formiddagsrutinene som hindrer utetid får flyttes! "

Det høres ut som en bra taktisk måte å ta opp ting på! Hva med å si; "jeg ønsker at.. hvordan kan vi løse det?"

Du kan da ikke forvente at en hel bhg skal legge om rutinene fordi det ikke passer ett barn? Hun sier jo ikke noe om at det gjelder flere? Og det hører til mindretallet å bli hentet kl. 15.00. De som er der til 16.30 (?) har jo 1,5 timer ute da...

"Nei, jeg syns du skal be om at de tar de minst ut på formiddagen, de fleste barnehager får til det! De faste formiddagsrutinene som hindrer utetid får flyttes! "

Det høres ut som en bra taktisk måte å ta opp ting på! Hva med å si; "jeg ønsker at.. hvordan kan vi løse det?"

Du kan da ikke forvente at en hel bhg skal legge om rutinene fordi det ikke passer ett barn? Hun sier jo ikke noe om at det gjelder flere? Og det hører til mindretallet å bli hentet kl. 15.00. De som er der til 16.30 (?) har jo 1,5 timer ute da...

Nei, man kan ikke legge om rutinene for ett barn, men jeg synes det ville vært naturlig å ha et annet opplegg for småbarna enn for de større.

Den bhg vi brukte hadde alltid utetid tidlig for småbarna - nettopp fordi de skulle rekke å være ute litt før sovetiden.

På storbarnsavdeling hadde de andre rutiner.

Jo, jeg syns hun kan be om at at de minste skal komme seg ut en tur på formiddagen, men hvordan hun ordlegger seg har jeg ikke sagt noe om.

Og det er ikke bare for hennes barn det er en fordel med tur i frisk luft før lunsj!!

Gjest Persille

Jo, jeg syns hun kan be om at at de minste skal komme seg ut en tur på formiddagen, men hvordan hun ordlegger seg har jeg ikke sagt noe om.

Og det er ikke bare for hennes barn det er en fordel med tur i frisk luft før lunsj!!

Det er jeg enig i - men det kan jo hende det er lagt opp sånn for en grunn?

Gjest Persille

Nei, man kan ikke legge om rutinene for ett barn, men jeg synes det ville vært naturlig å ha et annet opplegg for småbarna enn for de større.

Den bhg vi brukte hadde alltid utetid tidlig for småbarna - nettopp fordi de skulle rekke å være ute litt før sovetiden.

På storbarnsavdeling hadde de andre rutiner.

Jada - og jeg er helt enig i det.

Vi er også ute før lunsj, nettopp fordi mange blir hentet tidlig, sover lenger, etc.

Men for den ene moren hos oss som leverer sent og henter sent - så er jo det er problem. Ulempen for henne er at det passer de syv andre barna, rutinene og personalet best å gjøre det sånn - og da får hun heller være litt misfornøyd.

Poenget mitt var bare at det kan jo hende det er slik her også? Dior sier ikke noe om andre foreldre har klaget på dette? Om det bare er hennes barn som sover? Om fordelingen små/store barn etc...

Det er gjerne flere sider av sånne saker enn at bhg gjør det bare for å være vanskelige :)

Gjest Persille

Da jeg ble alene med mitt barn, fikk jeg stadig kommentarer fra "dommedagsprofetene".

På spørsmål om hun sover om natta, ved 3 mnd alderen. Svarte jeg ja, hun sover bra. Hvilket profetene svarte: bare vent til hun blir litt større...

Ved tre års alderen fikk jeg spørsmålet. Er hun trassig da?

Jeg svarte, nei, hun er overhodet ikke trassig, hun er så snill og forståelsesfull så.

Da svarte de: Bare vent til hun blir tenåring....

Nå er hun fem, og jeg venter på den store dommedagen, når hun runder tretten, eller deromkring.........

Mye rart man skal høre før ørene, detter av.

Så har jeg ikke en unge som sover dårlig om natta, som liten. Er trassig i 3-5 års alderen, blir et hælvette i tenårene. Da har jeg vel sannsynligvis ikke hatt et "normalt" barn. Eller rettere sagt, jeg har kanskje ikke vært en god nok mor. ;-))

Printa, du har vært ubrukelig - ikke innom noen av de obligatoriske krisene, og du vil få din straff når hun blir 16 og guttelusen er borte!

:)

Jeg venter nemlig også i spenning på at det skal skjære seg helt og alt blir krise og ramaskrik...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...