Gå til innhold

Aldri ute i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest Nå igjen ja

"Nei, jeg syns du skal be om at de tar de minst ut på formiddagen, de fleste barnehager får til det! De faste formiddagsrutinene som hindrer utetid får flyttes! "

Det høres ut som en bra taktisk måte å ta opp ting på! Hva med å si; "jeg ønsker at.. hvordan kan vi løse det?"

Du kan da ikke forvente at en hel bhg skal legge om rutinene fordi det ikke passer ett barn? Hun sier jo ikke noe om at det gjelder flere? Og det hører til mindretallet å bli hentet kl. 15.00. De som er der til 16.30 (?) har jo 1,5 timer ute da...

Du virker veldig "på hogget" hver gang noen kommer noe som du vagt kan relatere som kritikk av barnehage.

Jeg syns både barnehager og alle andre serviceinstitusjoner bør være ydmyke og åpne for forslag til forbedringer, uansett om det bare kommer fra en bruker. Det skal da vel ikke være nødvendig å sette igang underskriftskampanje for å tore å komme med noe nytt vel?

Det er lite konstruktivt og serviceinnstilt å reagere negativt i utgangsgpunktet.

Selv om jeg selvsagt ikke sier at alle forslag verken kan eller skal gjennomføres. Det er en helt annen diskusjon.

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

5

• Åsemor

4

• Maggi

3

• fyrlykt

2

Mest aktive i denne tråden

Printa, du har vært ubrukelig - ikke innom noen av de obligatoriske krisene, og du vil få din straff når hun blir 16 og guttelusen er borte!

:)

Jeg venter nemlig også i spenning på at det skal skjære seg helt og alt blir krise og ramaskrik...

*ler*

Aner ikke hva de "andre" snakker om..........

Jada - og jeg er helt enig i det.

Vi er også ute før lunsj, nettopp fordi mange blir hentet tidlig, sover lenger, etc.

Men for den ene moren hos oss som leverer sent og henter sent - så er jo det er problem. Ulempen for henne er at det passer de syv andre barna, rutinene og personalet best å gjøre det sånn - og da får hun heller være litt misfornøyd.

Poenget mitt var bare at det kan jo hende det er slik her også? Dior sier ikke noe om andre foreldre har klaget på dette? Om det bare er hennes barn som sover? Om fordelingen små/store barn etc...

Det er gjerne flere sider av sånne saker enn at bhg gjør det bare for å være vanskelige :)

Det er jeg enig i - både at det er mye her vi ikke vet om (av sakens fakta) og at man ikke kan innrette hele bhg etter den som benytter bhg fra 10-15.

Tilsvarende hvis et barn har en fast fridag og dette tilfeldigvis er avdelingens faste turdag - sånt må man bare finne seg i.

Gjest Persille

Du virker veldig "på hogget" hver gang noen kommer noe som du vagt kan relatere som kritikk av barnehage.

Jeg syns både barnehager og alle andre serviceinstitusjoner bør være ydmyke og åpne for forslag til forbedringer, uansett om det bare kommer fra en bruker. Det skal da vel ikke være nødvendig å sette igang underskriftskampanje for å tore å komme med noe nytt vel?

Det er lite konstruktivt og serviceinnstilt å reagere negativt i utgangsgpunktet.

Selv om jeg selvsagt ikke sier at alle forslag verken kan eller skal gjennomføres. Det er en helt annen diskusjon.

Det kan vel ha noe med at jeg synes det snodig at folk baserer kritikken sin på egne preferanser uten tanke for felles gjennomføring?

Om du leser resten av mine innlegg i denne tråden - så sier jeg bare helt enkelt at det er lurere å spørre pent enn å starte med å kjefte, og at det kan være grunner til at ting organiseres på den måten som vi ikke vet om.

Og om ikke annet - det er jo fint at noen forsvarer barnehagene også, så det blir en mer nyansert diskujson enn når alle er enige :)

Gjest Persille

Det er jeg enig i - både at det er mye her vi ikke vet om (av sakens fakta) og at man ikke kan innrette hele bhg etter den som benytter bhg fra 10-15.

Tilsvarende hvis et barn har en fast fridag og dette tilfeldigvis er avdelingens faste turdag - sånt må man bare finne seg i.

Ja, nemlig. Det er alltid noen det blir problemer for uansett hvilken løsning man velger.

Jeg synes man skal prøve å gjøre det som er best for flest, tilrettelegge for resten så langt det er mulig - og så får de få som står igjen og er misfornøyde heller prøve å endre litt på sine ønsker for å tilpasse seg masjoriteten.

Noen misfornøyde vil det alltid være uansett - det er umulig å tekkes alle! Bare hos oss, med åtte barn, er det lange diskusjoner hver gang noe må endres :) Tenk på de som må hanskes med 30 par foreldre, og kanskje 10 av dem er skilt - så det blir 40 meninger :)

Gjest Persille

*ler*

Aner ikke hva de "andre" snakker om..........

Jeg har kommet til den konklusjonen at jeg ikke kommer til å klare å leve opp til alt som forventes av meg likevel - så får jeg heller ta til takk med de små krisene :)

Jeg vet at barnet mitt kommer dårligere ut fordi hun ikke har fått tran som liten, jeg ikke ammet mer en fire måneder, hun får servert voksenmat, ikke har Reima-dress og i tillegg bor jeg ikke med barnefaren.

Grunnlaget er allerede så dårlig at litt fra eller til spiller ingen rolle :)

Annonse

Gjest barnehagemamma

Ja, nemlig. Det er alltid noen det blir problemer for uansett hvilken løsning man velger.

Jeg synes man skal prøve å gjøre det som er best for flest, tilrettelegge for resten så langt det er mulig - og så får de få som står igjen og er misfornøyde heller prøve å endre litt på sine ønsker for å tilpasse seg masjoriteten.

Noen misfornøyde vil det alltid være uansett - det er umulig å tekkes alle! Bare hos oss, med åtte barn, er det lange diskusjoner hver gang noe må endres :) Tenk på de som må hanskes med 30 par foreldre, og kanskje 10 av dem er skilt - så det blir 40 meninger :)

30? Barnehagen vår har over 100 unger, og ungene er ute hver dag...

Gjest Dior femme

Vi er ute hver morgen, og har inneaktiviteter på ettermiddagen - nettopp pga tidlig henting etc., og at alle skal få vært ute.

Men; vi har en mor som leverer ved ti-tiden - og klager over at datteren får vært så lite ute....

Mitt svar til dere begge er; enten så må dere hente/levere litt annerledes så barnet får med seg det dere vil at de skal ha med seg fra bhg. - eller så blir faktisk dette et problem du må håndtere på egenhånd.

Rutinene vet dere jo allerede om? Og der gjelder vel flere barn enn deres (som sover)?

Og så er det litt annerledes om det er ti eller tredve barn det er snakk om...

Litt overrasket over svaret ditt.

Synes du vi bare skal akseptere barnehagens rutiner sånn helt uten videre? Bør ikke foreldre kunne be om endringer når opplegget ikke er godt nok?

Og dette gjelder selvsagt ikke bare mitt barn. Men jeg har ikke tatt saken opp med de andre foreldrene. Bare synes det er en selvfølge at alle skal på være ute litt i løpet av uka.

Mener du virkelig at jeg skal la være å hente ham når jeg er ferdig på jobb? La han være til halv fem bare for at han skal få være ute?

Nei, vi foreldre må jammen ha lov å stille noen krav. Vi betaler enormt mye for tilbudet og skal ikke holde for oss selv når det er noe vi ikke er fornøyd med.

Jeg har kommet til den konklusjonen at jeg ikke kommer til å klare å leve opp til alt som forventes av meg likevel - så får jeg heller ta til takk med de små krisene :)

Jeg vet at barnet mitt kommer dårligere ut fordi hun ikke har fått tran som liten, jeg ikke ammet mer en fire måneder, hun får servert voksenmat, ikke har Reima-dress og i tillegg bor jeg ikke med barnefaren.

*puster lettet ut*

Her er grunnlaget for en lykkelig oppvekst lagt, skjønner jeg.

De har fått/får tran, ble ammet til de var over året, får servert barnemat, har Reima-dress og i tillegg bor jeg med barnefaren.

*dukker unna for mulige sleivspark*

Mvh

"Nei, jeg syns du skal be om at de tar de minst ut på formiddagen, de fleste barnehager får til det! De faste formiddagsrutinene som hindrer utetid får flyttes! "

Det høres ut som en bra taktisk måte å ta opp ting på! Hva med å si; "jeg ønsker at.. hvordan kan vi løse det?"

Du kan da ikke forvente at en hel bhg skal legge om rutinene fordi det ikke passer ett barn? Hun sier jo ikke noe om at det gjelder flere? Og det hører til mindretallet å bli hentet kl. 15.00. De som er der til 16.30 (?) har jo 1,5 timer ute da...

Jeg håper du møter foreldre på samme måte. I ditt innlegg rett ovenfor hørtes du litt bombastisk ut, men det er jo vanskelig å slutte så mye ut fra et enkelt innlegg.

Mvh

Synes du vi bare skal akseptere barnehagens rutiner sånn helt uten videre? Bør ikke foreldre kunne be om endringer når opplegget ikke er godt nok?

Og dette gjelder selvsagt ikke bare mitt barn. Men jeg har ikke tatt saken opp med de andre foreldrene. Bare synes det er en selvfølge at alle skal på være ute litt i løpet av uka.

Mener du virkelig at jeg skal la være å hente ham når jeg er ferdig på jobb? La han være til halv fem bare for at han skal få være ute?

Nei, vi foreldre må jammen ha lov å stille noen krav. Vi betaler enormt mye for tilbudet og skal ikke holde for oss selv når det er noe vi ikke er fornøyd med.

"Synes du vi bare skal akseptere barnehagens rutiner sånn helt uten videre? Bør ikke foreldre kunne be om endringer når opplegget ikke er godt nok?"

Er du ikke fornøyd med tilbudet i barnehagen, og rutinene iht. ditt barn, kan du stille krav til barnehagen, om at de tilpasser rutinene til ditt barn, så langt det innenfor lovlige rammer er mulig.

Er dette en oppfatning som er gjengs for endel foreldre i samme barnehage, kan det være taktisk lurt å føre saken gjennom foreldreråd.

Hva med brukerundresøkelse, er det gjennomført i barnehagen?

Barnehageloven og Rammeplan -97 innførte det nye begrepet "brukermedvirkning". Dette stiller krav til barnehagepersonalet om at de involverer foreldrene i det pedagogiske arbeidet i barnehagen.

Selvfølgelig skal du ikke være nødt til å hente barnet ditt kl. 1700, fordi barnet skal få tid til å sove, og leke med andre barn. Siden barnehagen også er et supplement til hjemmet, skal de også være behjelpelig med å tilrettelegge hverdagen for barnet ditt, slik at det får tid til både lek og hvile.

Barnehagen skal forøvrig iht. Rammeplan være tilrettelagt slik at det skal være veksling mellom varierte aktiviteter, deriblant hvile og aktiv lek.

Selvfølgelig, når vi betaler tusenvis med kroner årlig, for å kjøpe en vare, og en tjeneste av kommune/Fylkeskommune, privat eller stat. Da er det også rett og rimelig at vi som er brukere av det tilbudet, skal kunne stille krav til de tjenester de tilbyr.***

*Er jeg DEG, eller er du MEG?*

Vi virker så like på så mange måter. Jeg har heller ikke fulgt noen bok, for å si det slik. Jeg har stolt på meg selv!

Annonse

Joda, men det er ikke det det dreier seg om her. Han er helt klar for å sove, men blir "selvsagt" fristet hvis han ser at de andre går for å leke.

Høres ut som de burde gjøre det som de gjør det i veslas barnehage, de er ute fra 10.30 til 12, spiser 12.30 og går ut igjen rundt 14 eller 15, alt etter værforholdene.

Men meg bekjent tar det utrolig lang tid å få barnehager til å endre sine rutiner så jeg ville vurdert andre løsninger mens jeg jobbet med saken.

Alle barn bør være ute minst en time om dagen. I min barnehage er vi ute så ofte og så mye vi kan. Gjerne fra 11.30 og ut dagen. Småbarnsavdelinga har ungene ute fra 9.00-10.30 hver dag.Vi har to turdager i uka, og da er vi ute fra 9.30.

Ta det opp med barnehagen. Det at de MÅ ha aktiviteter inne på formiddagen kan jo endres på, og det er kanskje flere foreldre (spesielt de med sovebarn), som reagerer? Dere har all rett til å stille krav! Kanskje også utfordre personalet til å utføre formiddagsaktiviteter ute? Nesten alt som kan gjøres inne kan gjøres ute.

Gjest Persille

"Synes du vi bare skal akseptere barnehagens rutiner sånn helt uten videre?"

Nei, og det sa jeg heller ikke.

"Bør ikke foreldre kunne be om endringer når opplegget ikke er godt nok?"

Det kan godt hende opplegget er godt nok for majoriteten, men ikke for deg. Jeg mener du ikke kan be om endringer, men du kan godt foreslå alternative problemløsninger. På den måten åpner man for dialog fra begge sider.

"Og dette gjelder selvsagt ikke bare mitt barn. Men jeg har ikke tatt saken opp med de andre foreldrene."

Vi kunne vel ikke vite at det selvsagt ikke gjaldt bare deg? Det skrev du ingenting om. Mitt svar var basert på den informasjonen du ga - og der kan de seg ut som om dette ikke gjelder så veldig mange andre enn deg, tatt i betraktning at du henter ham så tidlig.

"Bare synes det er en selvfølge at alle skal på være ute litt i løpet av uka."

Men dette fordrer jo at barnet ditt er tilstede?

"Mener du virkelig at jeg skal la være å hente ham når jeg er ferdig på jobb? La han være til halv fem bare for at han skal få være ute? "

Det var ikke det jeg skrev? Jeg sa bare at dette er et valg du må ta. Dersom du henter ham så tidlig at han ikke rekker å få med seg alt - så er det opp til deg å vurdere hva som er viktigst, å hente ham tidlig - eller utetiden?

Det eneste jeg sier er - fremlegg ting på en hyggelig måte, kom med forslag og vær positiv, det kommer man mye lenger med enn kritikk og misfornøydhet :)

Tross alt har de vel ikke laget de rutinene de har bare for å vare vanskelige?

"Nei, vi foreldre må jammen ha lov å stille noen krav. Vi betaler enormt mye for tilbudet og skal ikke holde for oss selv når det er noe vi ikke er fornøyd med. "

Dere betaler ikke enormt mye - der betaler 14 kroner timen dersom det er makspris... Og det er forskjell på å stille krav og å være urimelig fordi du gjør det annerledes enn gjennomsnittet av andre barnehageforeldre som har heldagsplass.

Gjest Persille

*puster lettet ut*

Her er grunnlaget for en lykkelig oppvekst lagt, skjønner jeg.

De har fått/får tran, ble ammet til de var over året, får servert barnemat, har Reima-dress og i tillegg bor jeg med barnefaren.

*dukker unna for mulige sleivspark*

Mvh

Du er ikke autorisert til å svare dersom du ikke kan klassifisere deg med oss!

:)

Gjest Persille

Jeg håper du møter foreldre på samme måte. I ditt innlegg rett ovenfor hørtes du litt bombastisk ut, men det er jo vanskelig å slutte så mye ut fra et enkelt innlegg.

Mvh

Jeg er imøtekommende :)

Nå f.eks holder vi på å diskutere hvordan vi skal løse det med den nye maksprisen. Jeg har bedt foreldrene komme med ideer og forslag, så skal jeg gå gjennom dem og si hva jeg synes - og så blir vi enige.

Gjest Persille

*Er jeg DEG, eller er du MEG?*

Vi virker så like på så mange måter. Jeg har heller ikke fulgt noen bok, for å si det slik. Jeg har stolt på meg selv!

Jeg også!

Og jeg prøver å råde alle andre nybakte mødre til å stole litt mer på egen intuisjon enn på "alle andres" mening :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...