Gjest Dior femme Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 "Synes du vi bare skal akseptere barnehagens rutiner sånn helt uten videre?" Nei, og det sa jeg heller ikke. "Bør ikke foreldre kunne be om endringer når opplegget ikke er godt nok?" Det kan godt hende opplegget er godt nok for majoriteten, men ikke for deg. Jeg mener du ikke kan be om endringer, men du kan godt foreslå alternative problemløsninger. På den måten åpner man for dialog fra begge sider. "Og dette gjelder selvsagt ikke bare mitt barn. Men jeg har ikke tatt saken opp med de andre foreldrene." Vi kunne vel ikke vite at det selvsagt ikke gjaldt bare deg? Det skrev du ingenting om. Mitt svar var basert på den informasjonen du ga - og der kan de seg ut som om dette ikke gjelder så veldig mange andre enn deg, tatt i betraktning at du henter ham så tidlig. "Bare synes det er en selvfølge at alle skal på være ute litt i løpet av uka." Men dette fordrer jo at barnet ditt er tilstede? "Mener du virkelig at jeg skal la være å hente ham når jeg er ferdig på jobb? La han være til halv fem bare for at han skal få være ute? " Det var ikke det jeg skrev? Jeg sa bare at dette er et valg du må ta. Dersom du henter ham så tidlig at han ikke rekker å få med seg alt - så er det opp til deg å vurdere hva som er viktigst, å hente ham tidlig - eller utetiden? Det eneste jeg sier er - fremlegg ting på en hyggelig måte, kom med forslag og vær positiv, det kommer man mye lenger med enn kritikk og misfornøydhet Tross alt har de vel ikke laget de rutinene de har bare for å vare vanskelige? "Nei, vi foreldre må jammen ha lov å stille noen krav. Vi betaler enormt mye for tilbudet og skal ikke holde for oss selv når det er noe vi ikke er fornøyd med. " Dere betaler ikke enormt mye - der betaler 14 kroner timen dersom det er makspris... Og det er forskjell på å stille krav og å være urimelig fordi du gjør det annerledes enn gjennomsnittet av andre barnehageforeldre som har heldagsplass. Synes fremdeles svaret ditt er litt merkelig. Særlig tatt i betraktning at du selv driver barnehage. Selvsagt tar jeg saken opp på en hyggelig måte. Men samtidig er jeg klar og tydelig på hva jeg forventer. Hvor mange barn det gjelder er ikke så vesntlig synes jeg. Hvert enkelt barn bør ha rett på et greit tilbud. Synes ikke et barn skal måtte være inn en hel uke "fordi han er i mindretall". Hva slags tankegang er det? Problematikken gjelder alle de barna som sover (og de er det selvsagt ikke så mange av). Så lenge rutinene er slik at det bare er utetid etter lunsj så går "sovebarna" glipp av dette. Argumentasjon som går på at barnet må være tilstede _hele_ åpningstiden for å få et helhetlig tilbud synes jeg er rimelig horribel. Jeg har tatt et viktig verdivalg som går på at mine barn skal slippe å ha en 9 timers "arbeidsdag". Innenfor en kjernetid mellom 0900 og 1500 bør det være et godt tilbud til alle barna! PS! Jeg har nå tatt saken opp og personalet var selvsagt positive til å gjøre endringer. De skjønte problemstillingen meget godt og satte pris på at jeg tok saken opp og stilte krav til dem. Det er slik man bør behandle foreldre som engasjerer seg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206596-aldri-ute-i-barnehagen/page/4/#findComment-1490379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest M.Angelica Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Er de aldri ute på foremiddagen? Er de ikke på turer og sånn da? Hvordan er dagsrytmen i b.hgen? Altså, når spiser de lunch, legger ungene... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206596-aldri-ute-i-barnehagen/page/4/#findComment-1490411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Synes fremdeles svaret ditt er litt merkelig. Særlig tatt i betraktning at du selv driver barnehage. Selvsagt tar jeg saken opp på en hyggelig måte. Men samtidig er jeg klar og tydelig på hva jeg forventer. Hvor mange barn det gjelder er ikke så vesntlig synes jeg. Hvert enkelt barn bør ha rett på et greit tilbud. Synes ikke et barn skal måtte være inn en hel uke "fordi han er i mindretall". Hva slags tankegang er det? Problematikken gjelder alle de barna som sover (og de er det selvsagt ikke så mange av). Så lenge rutinene er slik at det bare er utetid etter lunsj så går "sovebarna" glipp av dette. Argumentasjon som går på at barnet må være tilstede _hele_ åpningstiden for å få et helhetlig tilbud synes jeg er rimelig horribel. Jeg har tatt et viktig verdivalg som går på at mine barn skal slippe å ha en 9 timers "arbeidsdag". Innenfor en kjernetid mellom 0900 og 1500 bør det være et godt tilbud til alle barna! PS! Jeg har nå tatt saken opp og personalet var selvsagt positive til å gjøre endringer. De skjønte problemstillingen meget godt og satte pris på at jeg tok saken opp og stilte krav til dem. Det er slik man bør behandle foreldre som engasjerer seg... Jeg svarte ut fra hovedinnlegget ditt - der skriver du ingenting om andre barn, og du sier at lederen hadde kommentert at det kunne være vanskelig å få til. Jeg svarte ikke ut fra hvordan JEG ville håndtert situasjonen, jeg prøvde å belyse andre sider av saken enn din. Og jeg synes faktisk at det er opp til foreldrene å prøve og tilpasse seg litt også - man kan ikke alltid forvente at barnehagen skal tilrettelegge helt ned på individuelt plan. Barnehagen er til for mange, om det _kun_ er du som er misfornøyd - så burde du ha forståelse for at det i enkelte tilfeller kan være vanskelig å gjøre noe med. Du trenger ikke ta det som kritikk eller bli sur eller noe - jeg skriver dette helt og holdent på generelt grunnlag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206596-aldri-ute-i-barnehagen/page/4/#findComment-1493018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Men du kan ikke forvente at b.hgen skal legge opp rutinene sine etter deg... De fleste b.hgene har innetid på foremiddagen og utetid på ettermiddagen. Noen dager er de kanskje ute på formiddagen også, kanskje på tur etc. Innlegget jeg svarer på nå skrev du i "aldri ute i barnehagen"-tråden, og er mer eller mindre identisk med det jeg skrev... Likevel er det bare meg hun blir sjokkert over? Er vi på ny runde eller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206596-aldri-ute-i-barnehagen/page/4/#findComment-1493023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest M.Angelica Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Innlegget jeg svarer på nå skrev du i "aldri ute i barnehagen"-tråden, og er mer eller mindre identisk med det jeg skrev... Likevel er det bare meg hun blir sjokkert over? Er vi på ny runde eller? Hadde ikke forundret meg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206596-aldri-ute-i-barnehagen/page/4/#findComment-1493050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dior femme Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg svarte ut fra hovedinnlegget ditt - der skriver du ingenting om andre barn, og du sier at lederen hadde kommentert at det kunne være vanskelig å få til. Jeg svarte ikke ut fra hvordan JEG ville håndtert situasjonen, jeg prøvde å belyse andre sider av saken enn din. Og jeg synes faktisk at det er opp til foreldrene å prøve og tilpasse seg litt også - man kan ikke alltid forvente at barnehagen skal tilrettelegge helt ned på individuelt plan. Barnehagen er til for mange, om det _kun_ er du som er misfornøyd - så burde du ha forståelse for at det i enkelte tilfeller kan være vanskelig å gjøre noe med. Du trenger ikke ta det som kritikk eller bli sur eller noe - jeg skriver dette helt og holdent på generelt grunnlag. Jeg blir ikke sur. Mitt poeng er at det bør være et hovedprinsipp at alle barn skal få være ute i løpet av kjernetiden i barnehagen. selv om alle andre foreldre evt syntes det var helt greit at barna bare var inne, synes jeg _ikke_ det er greit. Barnehagen bør etter mitt syn la det være en selvfølge at barna skal få være ute. Ut fra en pedagogisk vurdering. Barnehagen har faktisk _plikt_ til å sørge for at barn får utfolde seg til en viss grad. Det jeg altså synes er merkelig er at ikke alle barnehager på egen hånd sørger for at så skjer. Det er betenkelig at foreldre må sørge for at barnets rettigheter blir ivaretatt. Dette handler _ikke_ om at jeg som mor skal ha rett til å legge meg opp i driften som sådan. Selvsagt må foreldre tilpasse seg også og det har jeg ingen problemer med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206596-aldri-ute-i-barnehagen/page/4/#findComment-1493973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg blir ikke sur. Mitt poeng er at det bør være et hovedprinsipp at alle barn skal få være ute i løpet av kjernetiden i barnehagen. selv om alle andre foreldre evt syntes det var helt greit at barna bare var inne, synes jeg _ikke_ det er greit. Barnehagen bør etter mitt syn la det være en selvfølge at barna skal få være ute. Ut fra en pedagogisk vurdering. Barnehagen har faktisk _plikt_ til å sørge for at barn får utfolde seg til en viss grad. Det jeg altså synes er merkelig er at ikke alle barnehager på egen hånd sørger for at så skjer. Det er betenkelig at foreldre må sørge for at barnets rettigheter blir ivaretatt. Dette handler _ikke_ om at jeg som mor skal ha rett til å legge meg opp i driften som sådan. Selvsagt må foreldre tilpasse seg også og det har jeg ingen problemer med. Hva anser du som kjernetid i barnehagen da? Om de hadde vært ute på morgenen, og hatt formingsaktiviteter på ettermidaggen fra 14.30 og ut dagen - så hadde jo gutten din gått glipp av det i stedet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206596-aldri-ute-i-barnehagen/page/4/#findComment-1494547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dior femme Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Hva anser du som kjernetid i barnehagen da? Om de hadde vært ute på morgenen, og hatt formingsaktiviteter på ettermidaggen fra 14.30 og ut dagen - så hadde jo gutten din gått glipp av det i stedet? Kjernetid i barnehagen vår er mellom 0900 og 1500. Dette er tidsrommet for dem som har halv plass. Alle faste aktiviteter er innenfor dette tidsrommet. Jeg har aldri hørt om en barnehage som har noen av sine faste, pedagogiske aktiviteter _før_ frokost eller _etter_ fruktstunden (som vi har kl 1430). På starten og slutten av dagen er det mye frem og tilbake med levering og henting. Det sier seg selv at disse tidpunktene ikke egner seg for viktige aktiviteter. Skjønner fremdeles ikke at en styrer av en barnehage kan mene noe annet enn dette... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206596-aldri-ute-i-barnehagen/page/4/#findComment-1494626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Kjernetid i barnehagen vår er mellom 0900 og 1500. Dette er tidsrommet for dem som har halv plass. Alle faste aktiviteter er innenfor dette tidsrommet. Jeg har aldri hørt om en barnehage som har noen av sine faste, pedagogiske aktiviteter _før_ frokost eller _etter_ fruktstunden (som vi har kl 1430). På starten og slutten av dagen er det mye frem og tilbake med levering og henting. Det sier seg selv at disse tidpunktene ikke egner seg for viktige aktiviteter. Skjønner fremdeles ikke at en styrer av en barnehage kan mene noe annet enn dette... Jeg er ikke styrer - jeg er eier, det må ikke blandes. Uteaktiviteter er ikke en planlage ped.aktivitet - derfor legges det gjerne til begynnelsen eller slutten av dagen, for at alle skal få med seg det andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206596-aldri-ute-i-barnehagen/page/4/#findComment-1494794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dior femme Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Jeg er ikke styrer - jeg er eier, det må ikke blandes. Uteaktiviteter er ikke en planlage ped.aktivitet - derfor legges det gjerne til begynnelsen eller slutten av dagen, for at alle skal få med seg det andre. Selvsagt bør uteaktivitet være en like viktig aktivitet som evt andre aktiviteter i barnehagen. Men nå gidder jeg ikke diskutere dette mer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206596-aldri-ute-i-barnehagen/page/4/#findComment-1495879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Selvsagt bør uteaktivitet være en like viktig aktivitet som evt andre aktiviteter i barnehagen. Men nå gidder jeg ikke diskutere dette mer. Det var du som startet diskusjonen - du kan ikke forvente at alle skal være enige med deg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206596-aldri-ute-i-barnehagen/page/4/#findComment-1496840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.