Gå til innhold

Grøt uten laktose

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi bruker tine sin laktosereduserte melk til grøt.

Vi har prøvd med rismelk men syns ikke den fungerte i grøt, konsistensen ble litt merkelig.

Takk! Vi har brukt Tines laktoseredusert lettmelk i alt annet enn grøt, vi trodde kanskje det ble litt mye melk i grøt og at det da ble for mye laktose selv med laktoseredusert lettmelk, men vi prøver og ser om hun får vondt i magen.

Har også fått noen piller som skal spalte laktasen, slik at hun kan gå i bursdag uten å være for forsiktig. Har ikke prøvd dem enda.

Annonse

Jeg har laget multekrem med Erlet, det gikk greit.

Grøt har jeg kun kokt med laktoseredusert melk, men det blir jo ikke melkefritt.

Takk.

Prøver grøt på laktoseredusert lettmelk først og så prøver jeg både erlett og den sofie34 skrev om får å se hva som fungerer best.

De aller fleste med laktoseintoleranse tåler litt melk. Vi bruker laktoseredusert melk i grøt det meste av matlaging ellers og det fungerer helt fint. Skal vi ha grøt, kutter vi heller ut melka(laktoseredusert) til frokost eller kvelds.Er det derimot melkeproteinintoleranse barnet har, må det brukes rismelk eller soyamelk. Vi har nå kjøpt Kerutabs som er laktase(det enzymet barna med laktoseintoleranse mangler) i tablettform. Dette kan gis i forbindelse med et måltid med melk og vil spalte melkesukkeret(laktosen) i tarmen.Vi kommer til å bruke dette i forbindelse med grøtfester før jul og også før riskremen julaften. Kerutabs fås på apoteket. De kan knuses og har nesten ikke smak. De bør gis i en liten mengde f. eks syltetøy (-eller grøt) i starten av måltidet(altså ikke blandes i hele grøten)

Gjest ingennick idag

Skal prøve den kremerstatningen du skrev om. Kjøper du den på helsekost?

Menkomel får du i ultra ol. Den inneholder mysepulver slik at den er ikke laktosefri. Mengden er dog mye mindre enn vanlig krem - men ta laktrase dråper el oppi for sikkerhets skyld.

Jeg ville ikke brukt den laktosereduserte melken i grøt - og til drikke - bare evt. til mat med litt melk i. Min reagerer kontant også på denne. Men vær obs på at selv om barnet ditt ikke får magereaksjoner av den, kan melkesukker påvirke humør/søvn hos laktoseintolerante. Utrolig hva man lærer på matkurs (Supert Koreanskmatkurs i regi av Verdens barn).

Hvis man er laktoseintolerant bør man ikke presse grensene daglig ivhertfall ikke når man er liten.

Vi bruker rismelk i grøt - og det fungerer helt fint.Ungene syntes ihvertfall det smaker like godt. Vi syntes sojamelken fungerer bedre til pannekaker.

Vi kjøper også melk hvor all laktosen er fjernet i Sverige - når vi er forbi. De har også laktosefri fløte.

På helsekosten får du kjøpt laktrase - dråper som du kan tilsette mat for å spalte melkesukker. Kan brukes hvis det ikke er mye melkesukker - men litt. Vi bruker den av og til i joghurt ol.

Menkomel får du i ultra ol. Den inneholder mysepulver slik at den er ikke laktosefri. Mengden er dog mye mindre enn vanlig krem - men ta laktrase dråper el oppi for sikkerhets skyld.

Jeg ville ikke brukt den laktosereduserte melken i grøt - og til drikke - bare evt. til mat med litt melk i. Min reagerer kontant også på denne. Men vær obs på at selv om barnet ditt ikke får magereaksjoner av den, kan melkesukker påvirke humør/søvn hos laktoseintolerante. Utrolig hva man lærer på matkurs (Supert Koreanskmatkurs i regi av Verdens barn).

Hvis man er laktoseintolerant bør man ikke presse grensene daglig ivhertfall ikke når man er liten.

Vi bruker rismelk i grøt - og det fungerer helt fint.Ungene syntes ihvertfall det smaker like godt. Vi syntes sojamelken fungerer bedre til pannekaker.

Vi kjøper også melk hvor all laktosen er fjernet i Sverige - når vi er forbi. De har også laktosefri fløte.

På helsekosten får du kjøpt laktrase - dråper som du kan tilsette mat for å spalte melkesukker. Kan brukes hvis det ikke er mye melkesukker - men litt. Vi bruker den av og til i joghurt ol.

Jeg har lest faglitteratur, diskutert med ernæringsfysiologer og barneleger og alle er enige om at med noen få unntak, tåler de barna som har en genetisk laktoseintoleranse (unger fra andre verdensdeler) noe laktose. Det finns noen få unntak, men jeg syns det er synd hvis dette innlegget skal bli stående som "sannheten" da det bare gjelder noen ganske få av alle de med laktoseintoleranse.De aller fleste tåler laktoseredusert melk, noe syrnet melk og noe youghurt. Visste dere forresten at gulost ikke inneholder laktose?

Jeg har lest faglitteratur, diskutert med ernæringsfysiologer og barneleger og alle er enige om at med noen få unntak, tåler de barna som har en genetisk laktoseintoleranse (unger fra andre verdensdeler) noe laktose. Det finns noen få unntak, men jeg syns det er synd hvis dette innlegget skal bli stående som "sannheten" da det bare gjelder noen ganske få av alle de med laktoseintoleranse.De aller fleste tåler laktoseredusert melk, noe syrnet melk og noe youghurt. Visste dere forresten at gulost ikke inneholder laktose?

Jeg trodde det inneholdt noe. Det sa ernæringsspesialisten på Tine til oss for noen år siden ihvertfall, men hun anbefalte den lagrede gulosten - den har vært igjennom en annen og lengre prosess.

Jeg trodde det inneholdt noe. Det sa ernæringsspesialisten på Tine til oss for noen år siden ihvertfall, men hun anbefalte den lagrede gulosten - den har vært igjennom en annen og lengre prosess.

Jeg har lært at vanlig gulost ikke inneholder laktose, heller ikke smøreoster som baconost eller skinkeost skal inneholde laktose.

Annonse

Se Tines internettside www.tine.no - de har oversikt over hvor mye laktose det er i alle produktene de har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...