Gå til innhold

Kan han ta med seg denne cd?

Anbefalte innlegg

På skolen hvor poden går får de ta med seg cd plater. I dag spurte han om han kunne få ta med en kristen cd- plate som han liker veldig godt. Jeg ble litt i tvil for det er jo noen som ikke tåler ordet Jesus en gang. Hadde dere reagert om en unge tok med seg en slik cd? Gruer meg for å si at han ikke kan gjøre det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206678-kan-han-ta-med-seg-denne-cd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

13

• lex

12

• Maggi

7

• Atene

2

Mest aktive i denne tråden

Det spørs vel i hvilken klasse han går. Jeg tror sønnen her hadde blitt litt ertet hvis han hadde tatt den med på ungdomsskolen, men på småskoletrinnet må det vel være helt greit.

Dattera vår har to stykker i klassen som er kjempekristne, det er ingen som gjør noe stort nummer av det.

Jeg ville nok reagert litt negativt hvis jeg hadde et barn i klassen, ja. Jeg syns ikke at religion hører hjemme i klasserommet.

Er det noe verre å ta med en kristen cd enn en heavy rock cd? Jeg er overhodet ikke kristen, men dette hadde jeg ikke reagert på. Det var ikke for å forkynne, det var fordi gutten syns sangen var fin.

En av de fineste julesangene jeg vet om er "deilig er jorden"

Annonse

Jeg er ateist, men mener det må være helt ok å ta med cd med kristen musikk.

Dette er jo uttrykk for elevens/familiens smak, ønsker etc. På dette området må det absolutt være rom for forskjeller. Kan ikke være annerledes enn om f.eks. en elev med muslimsk bakgrunn forteller om Eid-feiring og har med passende musikk.

Det eneste av musikk jeg mener man kan nekte måtte være rasistisk/nazistisk eller dersom det oppfordres til andre lovbrudd i tekstene.

Personlig synes jeg nesten all kristen musikk er redselsfull å høre på, også om man ikke vurderer budskapet. Men det er min smak, din sønn ha selvsagt rett til å mene det helt motsatte.

Det kan nok være noen som reagerer ja.

Jeg leste en notis før i dag der hvor en gikk ut å sa at nå måtte det bli slutt på å synge bordvers på skolen.

Han hintet da til "o du som mette liten fugl"

Rekner med det blir det samme med kristen musikk på cd også.

Er det noe verre å ta med en kristen cd enn en heavy rock cd? Jeg er overhodet ikke kristen, men dette hadde jeg ikke reagert på. Det var ikke for å forkynne, det var fordi gutten syns sangen var fin.

Er det virkelig den fineste julesangen du vet?

Enig i at melodien er fin, men den nærmest absurde teksten ødelegger den.

Jeg leste en notis før i dag der hvor en gikk ut å sa at nå måtte det bli slutt på å synge bordvers på skolen.

I barnehagen så synger de:

"Når skippern skal ha seg mat, så tar han en boks spinat...."

Annonse

Nei, dette har ingen sammenheng med bordversdiskusjonen.

Kristne bordvers dreier seg om at skolen tar et offisielt standpunkt og til en viss grad driver forkynnelsen. Den enkelte families standpunkt er noe helt annet

"Deilig er jorden" er strengt tatt ikke en julesang (hør på teksten) selv om den synges mest i jula.

Nei, dette har ingen sammenheng med bordversdiskusjonen.

Kristne bordvers dreier seg om at skolen tar et offisielt standpunkt og til en viss grad driver forkynnelsen. Den enkelte families standpunkt er noe helt annet

Det er ikke lærer som bestemmer sang, et barn får oftest bestemme sang å da hender det at den sangen blir valgt.

Nei, jeg nekter å sette meg inn i teksten :o).

Er det ingen julesang? Ingen julenisse, ikke noe juletre, ingen grøt i sangen :o)

Hallo! Julegrøt og julenisse og juletre - skal være sikkert og visst at den slags ikke finnes i denne sangen - og ikke i andre kristne sanger heller (jul eller ei).

I "Deilig er jorden" er det ikke engang en aldri så liten stjerne eller stall.

Hos oss så vil barna variere og vi har fire stk vi varierer med, et barn får som regel velge hvliken vi tar den dagen osv.

Det gjør de helt sikkert i barnehagen til dattera mi også. Hun har bare så mange forskjellige avarter av denne skipperen, og den er jo så søt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...