Gå til innhold

Kan han ta med seg denne cd?

Anbefalte innlegg

Hallo! Julegrøt og julenisse og juletre - skal være sikkert og visst at den slags ikke finnes i denne sangen - og ikke i andre kristne sanger heller (jul eller ei).

I "Deilig er jorden" er det ikke engang en aldri så liten stjerne eller stall.

Juletre finnes i mange julesanger som er kristne :o)

Du grønne, glitrende tree goddag...

og

æhhhh, kan ikke flere!

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

13

• lex

12

• Maggi

7

• Atene

2

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke lærer som bestemmer sang, et barn får oftest bestemme sang å da hender det at den sangen blir valgt.

Det skal du få meg til å tro! At det er tilfeldig at det blir sunget takk til gud for maten.

Om man synger før maten er nok det vanligste at det er den samme sangen hver gang - fast rutine m.a.o.

Hallo! Julegrøt og julenisse og juletre - skal være sikkert og visst at den slags ikke finnes i denne sangen - og ikke i andre kristne sanger heller (jul eller ei).

I "Deilig er jorden" er det ikke engang en aldri så liten stjerne eller stall.

"Deilig er jorden" er ikke opprinnelig en julesang.

Det gjør de helt sikkert i barnehagen til dattera mi også. Hun har bare så mange forskjellige avarter av denne skipperen, og den er jo så søt :-)

Men hva i huleste er vitsen med å synge at skippern skal ha seg mat før en spiser??? Da kan man vel bare la være å synge... alvorlig talt, det får være måte på erstatninger for kristne tradisjoner!

Og så er det noen som synger "kua mi jeg takker deg" - kjære, hvorfor skal vi takke kua? Det er ikke lov å takke gud... man må da i det minste takke Tine... alle drikker ikke melk... alle liker ikke melk...

Mener jeg (uten å kritisere noen, bare sier min hjertens mening! :-) som kanskje noen vilr eagere på, men det får så være ;-))

M.v.h.

Nei, jeg nekter å sette meg inn i teksten :o).

Er det ingen julesang? Ingen julenisse, ikke noe juletre, ingen grøt i sangen :o)

Skjønn er sjelenes pilgrims-sang ;-) He, he :-) (Unnskyld, kunne ikke dy meg, selv om du sier at du nekter å sette deg inn i teksten...)

M.v.h.

Annonse

Juletre finnes i mange julesanger som er kristne :o)

Du grønne, glitrende tree goddag...

og

æhhhh, kan ikke flere!

Ja juletreet er jo da også en kristen tradisjon ;-) Men det er det mange som ikke vet... Stammer fra det protestantiske Tyskland i middelalderen eller noe :-)

M.v.h.

Det skal du få meg til å tro! At det er tilfeldig at det blir sunget takk til gud for maten.

Om man synger før maten er nok det vanligste at det er den samme sangen hver gang - fast rutine m.a.o.

Nei vi har ikke en fast sang, barna kan så mange forskjellige matsanger og vil gjerne variere.

Føler ikke at det blir noe kluss i rutinene. Når vi derimot ikke synger før mat blir det svikt i rutinene.

Men hva i huleste er vitsen med å synge at skippern skal ha seg mat før en spiser??? Da kan man vel bare la være å synge... alvorlig talt, det får være måte på erstatninger for kristne tradisjoner!

Og så er det noen som synger "kua mi jeg takker deg" - kjære, hvorfor skal vi takke kua? Det er ikke lov å takke gud... man må da i det minste takke Tine... alle drikker ikke melk... alle liker ikke melk...

Mener jeg (uten å kritisere noen, bare sier min hjertens mening! :-) som kanskje noen vilr eagere på, men det får så være ;-))

M.v.h.

Synes egentlig det blir litt feil å synge bordvers i barnehage,skole og sfo når de fleste ikke har som vane å synge før mat hjemme.

Så jeg er litt enig med deg.

M.v.h.

Hvorfor skulle barna lære å takke et fantasiprodukt (gud)for maten, men ikke kunne synge om at et annet fantasiprodukt (Skippern)spiser?

De fleste vet jo at sistnevnte er tegnseriefigur - Skippernsang gir altså mindre feilinformasjon.

Å takke kua er ganske logisk synes jeg. Den skaffer oss tross alt mat - både melk, ost og kjøtt.

Ja juletreet er jo da også en kristen tradisjon ;-) Men det er det mange som ikke vet... Stammer fra det protestantiske Tyskland i middelalderen eller noe :-)

M.v.h.

Siden vi er godt i gang med kverulering i denne tråden vil jeg få påpeke at det ikke fantes protestanter i middelalderen!

I Sentral-Europa regner man middelalderen til ca. år 1300, her på berget til ca. 1500.

Selvsagt vanskelig å si nøyaktig årstall - man våknet ikke opp en dag og oppdaget at renessansen hadde begynt for å si det sånn.

Men Luther og protestantisme er definitivt ikke middelalder.

M.v.h.

Nei, altså det var ikke hjemme hos oss vi sang før maten, det var i barnehagen da.

Så det med skipperen får du ta opp med noen andre, men det er en fin sang :o)

Annonse

Åneida. I barnehagen til Tuppa synger de bl.a. "O du som metter...", "Mat - Halleluja - Amen!" og "Når Skipper'n skal ha seg mat"!

Siden vi er godt i gang med kverulering i denne tråden vil jeg få påpeke at det ikke fantes protestanter i middelalderen!

I Sentral-Europa regner man middelalderen til ca. år 1300, her på berget til ca. 1500.

Selvsagt vanskelig å si nøyaktig årstall - man våknet ikke opp en dag og oppdaget at renessansen hadde begynt for å si det sånn.

Men Luther og protestantisme er definitivt ikke middelalder.

Ja siden du liker å kverrulere med meg... si meg, var ikke renessansen i middelalderens Tyskland? Da regner du middelalder for noe annet enn de fleste andre... Men når det er sagt så er det ikke poenget mitt... poenget er at juletreet er en like kristen juletradisjon som engler og julekrybbe... :-)

M.v.h.

Ja siden du liker å kverrulere med meg... si meg, var ikke renessansen i middelalderens Tyskland? Da regner du middelalder for noe annet enn de fleste andre... Men når det er sagt så er det ikke poenget mitt... poenget er at juletreet er en like kristen juletradisjon som engler og julekrybbe... :-)

M.v.h.

Renessansen var i renessansen. Etter middelalderen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...