Gå til innhold

Kan han ta med seg denne cd?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

13

• lex

12

• Maggi

7

• Atene

2

Mest aktive i denne tråden

Ja siden du liker å kverrulere med meg... si meg, var ikke renessansen i middelalderens Tyskland? Da regner du middelalder for noe annet enn de fleste andre... Men når det er sagt så er det ikke poenget mitt... poenget er at juletreet er en like kristen juletradisjon som engler og julekrybbe... :-)

M.v.h.

Reformasjonen mente jeg, ikke renessansen... ;-)

Men tror ikke jeg orker å diskutere dette mer, ihvertfal ikke under tråden til karinae, det var sikkert ikke hennes intensjon (og jeg er like "skyldig" i diskusjonen som noen annen - og derfor avslutter jeg den og) :-)

M.v.h.

Det kan nok være noen som reagerer ja.

Jeg leste en notis før i dag der hvor en gikk ut å sa at nå måtte det bli slutt på å synge bordvers på skolen.

Han hintet da til "o du som mette liten fugl"

Rekner med det blir det samme med kristen musikk på cd også.

Det er da en himmelvid forskjell på de rutiner som skolen selv innfører og det som barna sporadisk utsettes for fordi barna selv får lov til å ta med cd-plater. Barnet skal da få lov til å velge sin foretrukne musikk uten å lære allerede nå at dette ikke er akseptabelt i mangfoldet i skolen. Det blir jo også en diskriminering.. og hva lærer man barnet sitt om det skal foretas en slik sensur hjemme..?

Jeg ville ikke nølt, men latt barnet velge. Om noen reagerer, er det deres sak.

Mvh

Men hva i huleste er vitsen med å synge at skippern skal ha seg mat før en spiser??? Da kan man vel bare la være å synge... alvorlig talt, det får være måte på erstatninger for kristne tradisjoner!

Og så er det noen som synger "kua mi jeg takker deg" - kjære, hvorfor skal vi takke kua? Det er ikke lov å takke gud... man må da i det minste takke Tine... alle drikker ikke melk... alle liker ikke melk...

Mener jeg (uten å kritisere noen, bare sier min hjertens mening! :-) som kanskje noen vilr eagere på, men det får så være ;-))

M.v.h.

Hjertens enig med deg, girasol.

Det spørs vel i hvilken klasse han går. Jeg tror sønnen her hadde blitt litt ertet hvis han hadde tatt den med på ungdomsskolen, men på småskoletrinnet må det vel være helt greit.

Dattera vår har to stykker i klassen som er kjempekristne, det er ingen som gjør noe stort nummer av det.

Hvordan er man når man er KJEMPEkristen? ;o)

Annonse

Hvordan er man når man er KJEMPEkristen? ;o)

Ja altså de går i kristent kor, går stadig i kirken, foreldrene er kristne.

Egentlig så vet jeg ikke helt hvordan de er, det er dattera mi som har sagt det, så da her de vel kringkasta det selv da.

Det var også noe sånn "kristent" greie som de kunne være med på Sfo. Syns egentlig ikke det passet seg at de skulle ha det som tilbud der men.

Ja altså de går i kristent kor, går stadig i kirken, foreldrene er kristne.

Egentlig så vet jeg ikke helt hvordan de er, det er dattera mi som har sagt det, så da her de vel kringkasta det selv da.

Det var også noe sånn "kristent" greie som de kunne være med på Sfo. Syns egentlig ikke det passet seg at de skulle ha det som tilbud der men.

Okey, da skjønner jeg hva du mener.

Jeg må bekjenne at jeg egentlig kverrulerer litt, for jeg er av den oppfatning at man enten er kristen eller så er man ikke kristen. Kjempekristen er ikke et begrep som gir innhold for meg.

Mvh

Hvorfor skulle barna lære å takke et fantasiprodukt (gud)for maten, men ikke kunne synge om at et annet fantasiprodukt (Skippern)spiser?

De fleste vet jo at sistnevnte er tegnseriefigur - Skippernsang gir altså mindre feilinformasjon.

Å takke kua er ganske logisk synes jeg. Den skaffer oss tross alt mat - både melk, ost og kjøtt.

Av respekt for andres tro, synes jeg ikke man skal slå fast at Gud er et fantasiprodukt. Det er vel faktisk ingen som _vet_ hva som er sannheten..

Jeg må bekjenne at jeg egentlig kverrulerer litt, for jeg er av den oppfatning at man enten er kristen eller så er man ikke kristen. Kjempekristen er ikke et begrep som gir innhold for meg.

Mvh

Jeg er av den oppfatning av at veldig mange i Norge bare er "litt" kristne.

De tror ikke så mye, de går ikke i kirken; annet enn dåp, konfirmasjon og bryllup.

Kjempekristen = hverdagskristen

Litt kristen = høytidskristen

De tror ikke så mye, de går ikke i kirken; annet enn dåp, konfirmasjon og bryllup.

Enig med deg!

Da er nok jeg sånn bittelitt kristen tror jeg ;-)

Av respekt for andres tro, synes jeg ikke man skal slå fast at Gud er et fantasiprodukt. Det er vel faktisk ingen som _vet_ hva som er sannheten..

Ateister mener å vite at Gud ikke fins. (Altså er det mennesker som mener å vite at Gud ikke fins.)

Men jeg reagerte også på at Gud ble omtalt som et fantasiprodukt. Det jeg reagerte på, var ikke at lex ikke tror at Gud eksisterer, men at det var en såvidt flåsete (og lite respektfull) måte å omtale Gud på.

Enig med deg!

Da er nok jeg sånn bittelitt kristen tror jeg ;-)

Jeg er ikke kristen.

Går kun i kirken når sønnen har konsert der :o).

Jeg har ikke bedt om å få ungene fritatt for kirkebesøk og sånn på skolen før jul da, så jeg er ikke antikristen :o)

Annonse

*kverrulerer litt videre*

Jeg skjønte at du mente at man er litt kristen om man benytter seg av prester og kirken når det "passer inn" og man ikke har noe mot det, men ingen tro utover det at Jesus kanskje levde men det er i grunnen ikke så farlig og Gud er litt inni oss og overalt.

Og så er det de veldig kristen som tror at Jesus er Guds sønn og Gud som er i himmelen. De går i kirken, hører på kristen musikk, ser kristne ut og har det ikke moro. ;o)

*ferdig med å kverrulere*

Hallo! Julegrøt og julenisse og juletre - skal være sikkert og visst at den slags ikke finnes i denne sangen - og ikke i andre kristne sanger heller (jul eller ei).

I "Deilig er jorden" er det ikke engang en aldri så liten stjerne eller stall.

Hallo!!!

Tredje vers er slik:

Englene sang den først for markens hyrder.

Skjønt fra sjel til sjel det lød:

Fred over jorden! menneske, fryd deg, oss er en evig frelser født!

Er ikke dette julens innhold da? Jovisst er "Deilig er jorden" en julesang! Og den flotteste og mektigste av dem alle - synes jeg :-)

Ateister mener å vite at Gud ikke fins. (Altså er det mennesker som mener å vite at Gud ikke fins.)

Men jeg reagerte også på at Gud ble omtalt som et fantasiprodukt. Det jeg reagerte på, var ikke at lex ikke tror at Gud eksisterer, men at det var en såvidt flåsete (og lite respektfull) måte å omtale Gud på.

Da reagerte du akkurat på det samme som meg. Jeg er like usikker på om Gud finnes som om han er et "fantasiprodukt". Man bør ikke snakke om sånt som at man _vet_, men heller som at man _tror_ det ene eller det andre :-) Da respekterer man andres synspunkter!

Mvh

Jeg synes også det er merkelig å gradere kristentro.

Jeg er ikke kristen.

Går kun i kirken når sønnen har konsert der :o).

Jeg har ikke bedt om å få ungene fritatt for kirkebesøk og sånn på skolen før jul da, så jeg er ikke antikristen :o)

Hvis noen spør meg om jeg er kristen, svarer jeg at jeg tror det finnes en høyere makt og ting vi ikke vet noe om, kall det Gud eller hva du vil...

Jeg føler meg ikke "verdig" nok til å bli kalt kristen akkurat ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...