Gå til innhold

Kan han ta med seg denne cd?

Anbefalte innlegg

Ateister mener å vite at Gud ikke fins. (Altså er det mennesker som mener å vite at Gud ikke fins.)

Men jeg reagerte også på at Gud ble omtalt som et fantasiprodukt. Det jeg reagerte på, var ikke at lex ikke tror at Gud eksisterer, men at det var en såvidt flåsete (og lite respektfull) måte å omtale Gud på.

Engi med deg Maggi...

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

13

• lex

12

• Maggi

7

• Atene

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg er av den oppfatning av at veldig mange i Norge bare er "litt" kristne.

De tror ikke så mye, de går ikke i kirken; annet enn dåp, konfirmasjon og bryllup.

Kjempekristen = hverdagskristen

Litt kristen = høytidskristen

Man er ikke kristen utfra statistikk... det graderes (heldigvis!! :-)) ikke ut fra hvilke og hvor mange organiserte aktiviteter du deltar på. Enten er du på den ene siden av gjerdet, eller på den andre. :-)

M.v.h.

Hvis noen spør meg om jeg er kristen, svarer jeg at jeg tror det finnes en høyere makt og ting vi ikke vet noe om, kall det Gud eller hva du vil...

Jeg føler meg ikke "verdig" nok til å bli kalt kristen akkurat ;-)

Det er ikke opp til deg å kalle deg sjøl "verdig" til å være kristen. Det er kun en som er verdig, og det er han som gjorde at mennesker kaller seg kristne. Alle andre er kristne pga.nåde :-) Nåden er for alle. (Ref.den kristne tro)

M.v.h.

Man er ikke kristen utfra statistikk... det graderes (heldigvis!! :-)) ikke ut fra hvilke og hvor mange organiserte aktiviteter du deltar på. Enten er du på den ene siden av gjerdet, eller på den andre. :-)

M.v.h.

Så du tror ikke det går an å tvile? Eller det er kanskje derfra uttrykket "sitter på gjerdet" kommer fra? Eller betyr det noe annet... Hmm...

Så du tror ikke det går an å tvile? Eller det er kanskje derfra uttrykket "sitter på gjerdet" kommer fra? Eller betyr det noe annet... Hmm...

Klart det går ann å tvile! Spørsmålet er om du "tror i ditt hjerte og bekjenner med din munn at Jesus er Herre".- da skal du bli frelst, står det i den skriften som de kristne forholder seg til.

Men selvfølgelig går det ann å tvile... Kanskje vil det si det samme som å sitte på gjerdet? Synes igrunnen det var en OK tolking :-)

M.v.h.

Annonse

Ateister mener å vite at Gud ikke fins. (Altså er det mennesker som mener å vite at Gud ikke fins.)

Men jeg reagerte også på at Gud ble omtalt som et fantasiprodukt. Det jeg reagerte på, var ikke at lex ikke tror at Gud eksisterer, men at det var en såvidt flåsete (og lite respektfull) måte å omtale Gud på.

Ateisme er ikke å mene å vite at gud ikke finnes. Ateisme er å ikke tro på noen gud. På samme måte som moneteisme er å tro på _en_ gud.

Når man ikke tro på noen gud, vil man selvsagt betrakte

gud(er) i de forskjellige religioner som fantasiprodukter.

Hvordan skulle det være mer respektløst enn at religiøse mennesker er overbevist om at gud finnes?

Det forundrer meg alltid at (de fleste) religiøse mennesker er 100 % sikre på at gud finnes, samtidig som de er raske til å påpeke at jeg ikke _kan vite_ at det ikke finnes noen gud.

Respekt for andres tro er vel og bra, men da skal min ikke-tro respekteres like mye.

Sammenlikningen med Skipperen kom opp fordi det ble vist til en sang om denne figuren.

Gjest abrahamsen

Nei, dette har ingen sammenheng med bordversdiskusjonen.

Kristne bordvers dreier seg om at skolen tar et offisielt standpunkt og til en viss grad driver forkynnelsen. Den enkelte families standpunkt er noe helt annet

Ja, de tar et standpunkt og følger den norske tradisjonen... ille.. eller?

Ateisme er ikke å mene å vite at gud ikke finnes. Ateisme er å ikke tro på noen gud. På samme måte som moneteisme er å tro på _en_ gud.

Hvordan skulle det være mer respektløst enn at religiøse mennesker er overbevist om at gud finnes?

Det forundrer meg alltid at (de fleste) religiøse mennesker er 100 % sikre på at gud finnes, samtidig som de er raske til å påpeke at jeg ikke _kan vite_ at det ikke finnes noen gud.

Respekt for andres tro er vel og bra, men da skal min ikke-tro respekteres like mye.

Sammenlikningen med Skipperen kom opp fordi det ble vist til en sang om denne figuren.

Ja til respekt for både ateister, kristne og alle de mellom. Det er selve uttrykket "fantasiprodukt" som ikke vitner om respekt. "Fantasiprodukt" er et negativt ladet uttrykk i denne sammenhengen, uavhengig av hva du slags tro du har. Det regner jeg egentlig med at du skjønner selv også ?

*blander seg inn*

Din tro skal selvsagt respekteres. Det samme skal min.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...