Gå til innhold

Barn søker foreldre

Anbefalte innlegg

Var nettopp inne på AF sine hjemmesider under "Barn søker foreldre" og reagerer litt på de opplysningene som blir lagt ut om barna. Spesielt det som går på direkte mishandling. Er det nødvendig å være så detaljerte, kan de ikke heller gi den informasjonene til dem som henvender seg? For det første er "verden" liten, disse barna kan jo med stor sannsynlighet komme til norske hjem. Da er det ikke så kjekt at slike sensitive opplysninger ligger såpass åpne. For det andre får jeg vondt langt inn i sjelen av å lese om disse stakkars barna. Er det bare jeg som reagere på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206801-barn-s%C3%B8ker-foreldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FØDT i Korea - men helt norsk

Jeg har selv opplevd alle disse spørsmålene, både fra liten og stor. Jeg er veldig fornøyd med måten min mor besvarte slike spørsmål eller liknende utsagn - nemlig at hun er født i Korea (med stolthet), men nå er hun like norsk som deg og meg. Da sa hun egentlig at det var ikke noe hemmelighetskremmeri rundt det faktum at jeg var født i et annet land, samtidig som hun satte et visst punktum for utidig "mas".

Generelt sett så tror jeg at mange adoptivforeldre i beste mening holder fokuset varmt på opprinnelseslandet noe som ikke nødvendigvis bidrar til den såkalte identitetsfølelsen. Man opprettholder bevisstheten rundt det å være anderledes på en feil måte. Så for dere som er opptatt av identitet - la ungene deres få lov til å bli norske!! - men snakk varmt og fødelandet når det passer seg slik.

Gjest FØDT i Korea - men helt norsk!

Jeg har selv opplevd alle disse spørsmålene, både fra liten og stor. Jeg er veldig fornøyd med måten min mor besvarte slike spørsmål eller liknende utsagn - nemlig at hun er født i Korea (med stolthet), men nå er hun like norsk som deg og meg. Da sa hun egentlig at det var ikke noe hemmelighetskremmeri rundt det faktum at jeg var født i et annet land, samtidig som hun satte et visst punktum for utidig "mas".

Generelt sett så tror jeg at mange adoptivforeldre i beste mening holder fokuset varmt på opprinnelseslandet noe som ikke nødvendigvis bidrar til den såkalte identitetsfølelsen. Man opprettholder bevisstheten rundt det å være anderledes på en feil måte. Så for dere som er opptatt av identitet - la ungene deres få lov til å bli norske!! - men snakk varmt og fødelandet når det passer seg slik.

Denne landet feil - var ment som svar på spørsmålet under! Sorry!

Mattias1365380379

Hei!

Jeg har aldri sett at det har stått så spesifikk informasjon om barn der tidligere. Dette slo meg faktisk litt ut, og må innrømme at tårene sitter litt løst nå etter å ha lest de hjerteskjærende historiene...

Vet ikke helt hva jeg synes om at de offentliggjør slik sensibel informasjon, Norge er et lite land...

Uansett fatter jeg ikke at voksne mennesker kan gjøre slikt mot et lite forsvarsløst barn.

Hilsen

Hei!

Jeg har aldri sett at det har stått så spesifikk informasjon om barn der tidligere. Dette slo meg faktisk litt ut, og må innrømme at tårene sitter litt løst nå etter å ha lest de hjerteskjærende historiene...

Vet ikke helt hva jeg synes om at de offentliggjør slik sensibel informasjon, Norge er et lite land...

Uansett fatter jeg ikke at voksne mennesker kan gjøre slikt mot et lite forsvarsløst barn.

Hilsen

Må bare skrive under på at tårene rant her også. Fy søren!!

Når det gjelder hvordan barna blir presentert, så vet jeg at noen foreninger i andre land velger å bare si at "nå har vi så og så mange barn i alderen sånn og sånn fra de og de landene. De som er interessert må ta kontakt for nærmere informasjon". Andre igjen har passordbeskyttet disse sidene. Kanskje det er en løsning for AF? Det går jo an å sende dem en mail og forslå det.

Jeg tenkte ærlig talt ikke så mye over at det var mye informasjon som var lagt ut, for meg stoppet det med tanken på hvordan noen kan gjøre slik mot små, forsvarsløse babyer :-(

Og jeg håper de får gode hjem i Norge!

Beste hilsen fra

Gjest hjelper ikke akkurat...

Du sier: "....Da er det ikke så kjekt at slike sensitive opplysninger ligger såpass åpne."

Forstår tankegangen din men du gjør vel ikke barna mer anonyme ved å "markedsføre" siden på DOL? Regner med at de som er interessert finner fram til sidene selv eller får informasjon via AF. Nå er det vel mange flere som av ren nysgjerrighet allerede har vært inne på siden og lest om disse barna.

Ta heller kontakt med AF og del dine synspunkter med de.

Annonse

Så flott at du reagerte på dette asni, det er vedig viktig synes jeg at vi er obs på at barn skal beskyttes og at det er lovfestet at barns verdighet skal tas hensyn til i adopsjonsaker. Det er kanskje det dette dreier seg om ? Det er jo bare 700barn som kommer til landet hvert år og med internett er jo samfunnet blitt ganske gjennomsiktig så alle parter må tenke seg nøye om før det publiseres noe om barna våre. Jeg håper også at alle barn som trenger foreldre får nye foreldre, såvidt jeg vet er det ikke særlig mange som svarer på "Barn søker foreldre" og dessverre er det ikke slik at de som etterhvert forsvinner fra siden har fått foreldre. Så hvis AF vil øke interessen for denne siden er jeg sikker på at de kunne gjøre det uten å være så detaljert som idag.

Store klemmer til alle som er inne på "Barn søker foreldre " siden og som tar kontakt med AF og viser interesse for disse flotte barna! Vi har selv fantasisk gode erfaringer med å adoptere fra denne siden !

Kom plutselig på at for 10 år siden så var denne spalten i AF`s medlemsblad med bilde av barna i bladet ! Det sluttet de jo heldigvis med og AF vil sikkert ta en henvendelse om "sensitive opplysninger" opp til seriøs diskusjon.I avisene er det jo ofte fosterbarn som beskrives og hva med å dra nytte av bv`s kunnskap om slike annonser så våre barn får det samme vern i offentligheten som fosterbarna får ?

Gjest vilikkedet

Du sier: "....Da er det ikke så kjekt at slike sensitive opplysninger ligger såpass åpne."

Forstår tankegangen din men du gjør vel ikke barna mer anonyme ved å "markedsføre" siden på DOL? Regner med at de som er interessert finner fram til sidene selv eller får informasjon via AF. Nå er det vel mange flere som av ren nysgjerrighet allerede har vært inne på siden og lest om disse barna.

Ta heller kontakt med AF og del dine synspunkter med de.

Det var bra skrevet

"hjelper ikke akkurat"

Gjest anonym i kveld

I Norge har vi også et melde system for smittsomme sykdommer. Ca. månedlige rapporter som jeg tror alle kan få tak i om de vil.

Der kan det f. eks stå: "januar 2005 to tilfeller av hiv hos adopterte barn fra Etiopia" på det samme skjema kan man finne ut hvilket fylke diss to tilfellene er registret-og som sagt Norge er et lite land.....

Det var absolutt IKKE meningen å publisere denne siden.Jeg regner med at de aller,aller fleste som besøker desse sidene er involverte/interessert i adopsjon. Men siden denne siden ligger ute på nettet, er jo selvfølgelig sjansen for at andre titter innom også av ulike årsaker. Når jeg snakker om at "Verden er liten" mener jeg i adopsjonsmiljøet,jeg mener at når barna tildeles vil de være lite anonyme.Og AF, som oss, har et like stort ansvar til ikke å gå ut med så mange detaljerte opplysninger om barna.Og ja, AF skal få en tilbakemelding på siden sin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...