Gå til innhold

Hull i ørene 2,5 år

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

15

• Sør

14

• keinstein

11

• Osiris

8

Mest aktive i denne tråden

Du og jeg er helt uenig her. Jeg syns fortsatt at piercing til så små barn er mishandling. For hull i ørene er det samme som piercing.

Det er å påføre barnet noe det ikke har gitt samtykke til, og jeg syns ikke det holder å si at det er vanlig i andre kulturer.

Jeg har uttrykt mitt syn, og det er det

Er det ikke rart at vi diskuterer om vi skal stikke hull i det ene eller det andre, skjære av ditt eller datt på unga?

Jeg syns personlig det er litt makabert.

"Jeg synes det kan være greit å vente til 10-12årsalderen om man klarer."

Jeg skjønner ikke at dette er problem i alle sammenhenger det er da foreldrene som bestemmer! Dette hører jeg foreldre snakke om for barn helt ned i ett to årsalder, jeg forstår ikke hvordan det er mulig.

Det er demokrati her i heimen, men de vet at om det er store ting bestemmer mor og far til slutt.

Er det ikke sånn de fleste har det, at mor og far har vetorett?

Har i huset er det foreldrene som bestemmer, ja.

Men vi er ikke så naive at vi tror vi bare kan bestemme i vei uten å ta hensyn til hva som foregår i barnas omgivelser og i barnas liv. Jeg kan ikke være så prinsippiel at jeg blir fullstendig tjukk i hodet. Bak beslutningene vi tar ligger det en totalvurdering som også omfatter ting vi ikke har kontroll over. Vi har ikke råd til å ødelegge både oppdragelsen og forholdet til barna med prinsipprytteri.

Om alle jentene i klassen har hull i ørene når de er ni, kan det faktisk hende at min kost-nyttevrudering vil gå i favør av hull i ørene. Det kan skape langt større problemer å stigmatisere et barn enn å ta hull i ørene litt tidligere enn man kanskje hadde tenkt.

Vi tillater en masse ting som vi egentlig ikke liker. Dette ut fra en vurdering av at forbudte ting kan bli mer attraktive og for mange forbud vil vekke et voldsomt opprør. Jeg tror vi kommer lengre med å lære barna og gjøre valg selv, enn å detaljstyre dem.

I mange tilfeller er det viktigere hvordan barna handler om 15 år, enn hva de gjør i dag. For mange rigide forbud i dag, kan få barna mine til å gjøre stikk motsatt av det jeg ønsker om 15 år. Da får det verre konsekvenser. Og da kan jeg ikke lengre beskytte dem med mine forbud og regler.

mvh

Jeg syns enkelt og greit at alt slikt bør forbys. Ingen inngrep uten at det er en klart dokumnetert medisinsk årsak, og inngrep forordnet av lege.

Da mener jeg selvsagt barn. Voksne kan skjære av seg huet og stikke høl gjennom det om de vil for meg.

Barron Blod? :-)

Annonse

Gjest prinsesse og prinse mamma

Hva hadde du sagt om jeg sa jeg hadde lyst til å ta hull i navlen på min tre år gamle datter?

En piercing er en piercing, med alt det den fører med seg. Ikke dytt datteren din inn i dette, la henne velge selv når hun blir gammel nok til å ta den avgjørelsen.

hull i ørene og i navlen er da ikke det samme vel..Før hadde "alle" hull i ørene, og det var helt vanlig.

Du og jeg er helt uenig her. Jeg syns fortsatt at piercing til så små barn er mishandling. For hull i ørene er det samme som piercing.

Det er å påføre barnet noe det ikke har gitt samtykke til, og jeg syns ikke det holder å si at det er vanlig i andre kulturer.

Jeg har uttrykt mitt syn, og det er det

Å bruke et ord som "mishandling" om hull i ørene er som å kalle epleslang for væpnet ran. Det er totalt ute av enhver proporsjon.

Men mer alvorlig, det viser jo at du neppe har noen som helst konsept om hva ordentlig mishandling faktisk er. Det skal du kanskje være glad for, men det er farlig når man roper "ulv" på den måten du gjør i tråden.

Med vennlig hilsen

Har i huset er det foreldrene som bestemmer, ja.

Men vi er ikke så naive at vi tror vi bare kan bestemme i vei uten å ta hensyn til hva som foregår i barnas omgivelser og i barnas liv. Jeg kan ikke være så prinsippiel at jeg blir fullstendig tjukk i hodet. Bak beslutningene vi tar ligger det en totalvurdering som også omfatter ting vi ikke har kontroll over. Vi har ikke råd til å ødelegge både oppdragelsen og forholdet til barna med prinsipprytteri.

Om alle jentene i klassen har hull i ørene når de er ni, kan det faktisk hende at min kost-nyttevrudering vil gå i favør av hull i ørene. Det kan skape langt større problemer å stigmatisere et barn enn å ta hull i ørene litt tidligere enn man kanskje hadde tenkt.

Vi tillater en masse ting som vi egentlig ikke liker. Dette ut fra en vurdering av at forbudte ting kan bli mer attraktive og for mange forbud vil vekke et voldsomt opprør. Jeg tror vi kommer lengre med å lære barna og gjøre valg selv, enn å detaljstyre dem.

I mange tilfeller er det viktigere hvordan barna handler om 15 år, enn hva de gjør i dag. For mange rigide forbud i dag, kan få barna mine til å gjøre stikk motsatt av det jeg ønsker om 15 år. Da får det verre konsekvenser. Og da kan jeg ikke lengre beskytte dem med mine forbud og regler.

mvh

"Det kan skape langt større problemer å stigmatisere et barn enn å ta hull i ørene litt tidligere enn man kanskje hadde tenkt"

Er det mulig at barn blir stigmatisert av ikke å ha hull i ørene?

Å bruke et ord som "mishandling" om hull i ørene er som å kalle epleslang for væpnet ran. Det er totalt ute av enhver proporsjon.

Men mer alvorlig, det viser jo at du neppe har noen som helst konsept om hva ordentlig mishandling faktisk er. Det skal du kanskje være glad for, men det er farlig når man roper "ulv" på den måten du gjør i tråden.

Med vennlig hilsen

Herlighet, vi snakker om forumet der å ikke ha reima-dress grenser til barnemishandling - ikke forvent for mye! :-)

Annonse

Gjest prinsesse og prinse mamma

Hei,

Men hvis du synes hull i ørene er barnemishandling, så må du være totalt uvitende om hva barnemishandling dreier seg om.

Å beskrive hull i ørene som barnemishandling er rett og slett å ufarliggjøre ordet. Det er virkelig farlig for de ungene som virkelig blir mishandlet eller lider omsorgssvikt.

Med vennlig hilsen

enig! Har jobbet mye med omsorgssvikt, og vet litt om det. Synes det er kjempeovertramt og ta det opp i denne sammenhengen her.

Og vet du hvor lett det er å få tak i?

Ta med i regnestykket at øredobber er forbruksvare for småjenter.

mvh

Hei,

Jeg regner med at, akkurat som på alle andre områder, så finner man trygg ørepynt til ungen.

I Norge lar man unger sove utendørs i kuldegrader. Det ville man betegne som barnemishandling i svært mange land.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...