Gå til innhold

Om Bleier og størrelser...

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen!

Jeg jobber med å hjelp til foreldre og enslige som vil ha litt hjelp i hverdagen.

Noen av barna bruker også bleier, enten pga. medisinske årsaker (inkontinens) og noen er sengevætere. (I tillegg til deres evt. småsøsken altså!)

Siden jeg ikke er så inne på dette med bleier lengre, (Jobbet litt med andre ting i det siste..)så ønsker jeg svar på endel ting.

En 4-åring på 16 kg, er Libero Junior XL 12-22 kg (og tilsvarende) rett?

For denne er jo vanlig for de på 3 år.

Har blitt anbefalt Libero J XL plus 15-30 kg for større barn 4 år ++

Hvor små og likeså store barn kan denne brukes til? (alder)

Når bør/må man gå over til Tena eller Attends? År? "Kg"?

Livmål på Libero Junior XL Plus 15-30 kontra Små Tena og Attends?

Samme spm for up&go kontra Tena Pants og liknende.

Skal prøve å selv ha bleier som dekker de fleste tilfeller.

Men både for store og for små bleier blir uheldig, tror jeg.

Så dine erfaringer er av verdi for meg.

Det er for det meste barn som er greie å skifte på. Men mødrene er litt forskjellige, og vet ikke helt selv hva som passer for deres barn.

De med barn som er bare litt eldre enn tre som har mindre søsken bruker ofte samme bleie som de mindre.

Og de eldre barna som har sengevæter (og inkontinente) søsken som er enda eldre bruker noen ggr. også Tena Attends.

Det er vel enklest med en type bleie.

Mye passer overens på barn, og det foreldre bruker er ofte rett, men...

Noen ganger er det bedre for barna at de slipper å dele bleier med søsken...

Takker for dine tips!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206875-om-bleier-og-st%C3%B8rrelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fru. Braun

Barn på 3-4 år kan fint bruke de største Libero bleiene. Det er faktisk en del sengevætere opp til 6 års alder som fortsatt bruker disse som nattbleier.

Bleiene fra Tena og Attends si størrelse extra små, er nok en god del større en de største til Libero vil jeg tro, men det er meget gode bleier dette også, så de kan fint brukes på litt store barn.

Trusebleiene vil jeg ikke anbefale for de tåler ikke så mye før de lekker, så jeg vil nok heller anbefale vanlige tapebleier.

For store sengevætere som ikke tisser så masse om natten, kan trusebleiene DryNites være en god og diskre løsning.

Gjest Ikke verdensmester

Du skrev:

"Det er for det meste barn som er greie å skifte på. Men mødrene er litt forskjellige, og vet ikke helt selv hva som passer for deres barn."

Mener du at du har bedre peiling og større forutsetning til å velge rett bleier til barna enn det barnas mødre har?

Du skrev:

"De med barn som er bare litt eldre enn tre som har mindre søsken bruker ofte samme bleie som de mindre."

Hva så? Så lenge disse bleiene er store nok til å passe begge barn og holder på urin avføring slik de er forventet ås kulle gjøre. Det er først når bleiene blir for små og trange at det er et problem at de benytter samme bleie type.

Du skrev:

"Og de eldre barna som har sengevæter (og inkontinente) søsken som er enda eldre bruker noen ggr. også Tena Attends."

De bruker jo kun disse bleiene dersom de er store nok til å passe inn i disse bleiene. Tror neppe de bruker for store bleier bare fordi de har store søsken som har større bleier. Å bruke for store bleie på barn vil jo virke mot sin hensikt og det tror jeg nepp er tilfelle.

Du skrev:

"Det er vel enklest med en type bleie."

Det kommer jo ann på hvor store barna du skal passe er. Det er jo veldig sannsynlig at du må ha flere bleietyper tilpasset hvert barns alder og kroppsfasong.

Du skrev:

Mye passer overens på barn, og "det foreldre bruker er ofte rett, men... Noen ganger er det bedre for barna at de slipper å dele bleier med søsken..."

Enig dersom du mener at de deler bleier som i utgansgpunktet ikke passer en av barna, bare fordi foreldrene kun vil kjøpe en type og en størrelse bleier. Men jeg kan ikke se noen grunn til at søsken ikke kan ha og dele den samme bleieposen dersom med hverandre dersom bleiene passer de begge to.

Du skrev:

"Det er for det meste barn som er greie å skifte på. Men mødrene er litt forskjellige, og vet ikke helt selv hva som passer for deres barn."

Mener du at du har bedre peiling og større forutsetning til å velge rett bleier til barna enn det barnas mødre har?

Du skrev:

"De med barn som er bare litt eldre enn tre som har mindre søsken bruker ofte samme bleie som de mindre."

Hva så? Så lenge disse bleiene er store nok til å passe begge barn og holder på urin avføring slik de er forventet ås kulle gjøre. Det er først når bleiene blir for små og trange at det er et problem at de benytter samme bleie type.

Du skrev:

"Og de eldre barna som har sengevæter (og inkontinente) søsken som er enda eldre bruker noen ggr. også Tena Attends."

De bruker jo kun disse bleiene dersom de er store nok til å passe inn i disse bleiene. Tror neppe de bruker for store bleier bare fordi de har store søsken som har større bleier. Å bruke for store bleie på barn vil jo virke mot sin hensikt og det tror jeg nepp er tilfelle.

Du skrev:

"Det er vel enklest med en type bleie."

Det kommer jo ann på hvor store barna du skal passe er. Det er jo veldig sannsynlig at du må ha flere bleietyper tilpasset hvert barns alder og kroppsfasong.

Du skrev:

Mye passer overens på barn, og "det foreldre bruker er ofte rett, men... Noen ganger er det bedre for barna at de slipper å dele bleier med søsken..."

Enig dersom du mener at de deler bleier som i utgansgpunktet ikke passer en av barna, bare fordi foreldrene kun vil kjøpe en type og en størrelse bleier. Men jeg kan ikke se noen grunn til at søsken ikke kan ha og dele den samme bleieposen dersom med hverandre dersom bleiene passer de begge to.

Uff!!

Jeg mente det ikke slik. Kanskje noe klønete av meg.

Hadde tankene litt andre steder.

Det jeg mente var at når f.eks et barn på 2,5 og 3,5 kan bruke samme str. på bleien så er det KANSKJE enklere enn en type bleie til hver.

Og når den største trenger en annen type så KANSKJE denne passer den minste også.

EKS: Er barna 2,5år/14 kg og

3år/16 kg så passer libero maxi plus såvidt 3 åringen men kanskje ennå 2,5 åringen. junior XL passer Kanskje da bedre for begge.

Men la oss si at det også blir snakk om en 4åring, da kan KANSKJE alle disse tre bruke Junior XL og/eller XL+.

Det jeg var ute etter var tips om slikt noe når jeg evt. skal ha noe som passer "mange" i bakhånd.

Barn som bruker bleier har jo oftest bleier hjemme hos seg.

Men i en avlasting situasjon vil jeg ha litt av hvert i tilfelles skyld.

Mødre (og fedre) vet ofte best hva som passer deres barn. HELT enig!!

Takk for svaret ditt! Bra!

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...