havsula Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Hei,prøver å være litt klarere. Les gjerne det lengre ned også. Jeg hjelper foreldre som trenger det med forskjellig. Mange av barna deres bruker bleier. Etter DIN erfaring: Når bruke Libero Junior XL, og hvor Store/gamle barn? Libero Junior XL+ ? Tena Slip/Attends slip extra Small og Small? Trusebleiene up&go og Tena pants, samme spørsmål? Barna det er snakk om er i adersgruppen 2-4 år og fra 4 opp til 10 (sen, sengevæter og inkontinent.) Hvorfor spørre?? En mor spurte meg: "Hva synes du, kan A på 4 bruke Junior XL som B på Tre??" Hvorpå jeg svarte: "Vel A er jo tynn, så viss de passer så..Kanskje XL+ holder bedre på urin." Etterpå kom spm. om samme bleie på den minste. I andre enden av skalaen er det noen som bruker XL+ på store barn, 6-7 år. Og jeg foreslo Tena/Attends. "De er jo så dyre??" Måtte si til dem at barnet kunne få bleier på blå resept. SÅ har DU erfaringer?? Tusen Takk!! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206940-bleierst%C3%B8rrelse-og-alderenforrige-ble-litt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 XL 12-22 kg bruker vi til en som veier 15 kg og er 2 år og 8 mnd. Det er vel bare å prøve hva som passer. Passer det ikke, så går man opp eller ned i størrelse. Kan få tilsendt prøver fra Libero. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206940-bleierst%C3%B8rrelse-og-alderenforrige-ble-litt/#findComment-1490984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Du skal jo bare passe disse barna en liten stund, så hvorfor ikke be foreldren om å ta med bleier til ungene? Da får du jo de bleiene du trenger til akkurat de/det barnet du har på besøk? Syns det høres litt rart ut at foreldrene spør deg til råde om hvilke bleier deres egne barn bør bruke, de burde ha større forutsetninger til selv å velge riktige bleier til barna sine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206940-bleierst%C3%B8rrelse-og-alderenforrige-ble-litt/#findComment-1491132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
havsula Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Du skal jo bare passe disse barna en liten stund, så hvorfor ikke be foreldren om å ta med bleier til ungene? Da får du jo de bleiene du trenger til akkurat de/det barnet du har på besøk? Syns det høres litt rart ut at foreldrene spør deg til råde om hvilke bleier deres egne barn bør bruke, de burde ha større forutsetninger til selv å velge riktige bleier til barna sine. Takk for svar! Joda, barna HAR bleier hjemme hos seg. Men noen har også søsken (ofte bruker de bleier også.) Så da tenkte jeg å ha litt stående selv også + en pose med forskjellig i bilen. Noen ganger tar jeg med barna på kino, forestillinger mm, og da er det kjekt å ha klart utstyr for barn som bruker bleie. Hvorfor spør de meg?? Kanskje retoriske spørsmål som de egentlig selv vet svaret på. Er bleien for liten elller lekker, så må barn ha større. Jeg lurte bare på hva som passet litt sånn allround, og som går greit der og da. Dette selv om bleien er litt for stor/liten og kanskje derfor må skiftes oftere for ikke å lekke. Så fortell bare hva du vet at et barn sånn og slik bruker. Ex. 3 åring 16 kg bruker Bleie x str.Y Har enda tankene på noe annet, SORRY!?? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206940-bleierst%C3%B8rrelse-og-alderenforrige-ble-litt/#findComment-1491388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
havsula Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Tilleggsopplysninger/oppklaring (tror jeg??) Av disse barna har noen også søsken (ofte bruker de bleier også.) Så da tenkte jeg å ha litt stående selv også + en pose med forskjellig i bilen. Noen ganger tar jeg med barna på kino, forestillinger mm, og da er det kjekt å ha klart utstyr for barn som bruker bleie. Hvorfor spør de megom bleier til egne barn?? Kanskje retoriske spørsmål som de egentlig selv vet svaret på. Er bleien for liten eller lekker, så må barn ha større. Jeg lurte bare på hva som passet litt sånn allround, og som går greit der og da. Dette selv om bleien er litt for stor/liten og kanskje derfor må skiftes oftere for ikke å lekke. Så fortell bare hva du vet at et barn sånn og slik bruker. Ex. 3 åring 16 kg bruker Bleie x str.Y Har enda tankene på noe annet, SORRY!?? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206940-bleierst%C3%B8rrelse-og-alderenforrige-ble-litt/#findComment-1491391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jobber med psykisk utviklingshemmede. Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Takk for svar! Joda, barna HAR bleier hjemme hos seg. Men noen har også søsken (ofte bruker de bleier også.) Så da tenkte jeg å ha litt stående selv også + en pose med forskjellig i bilen. Noen ganger tar jeg med barna på kino, forestillinger mm, og da er det kjekt å ha klart utstyr for barn som bruker bleie. Hvorfor spør de meg?? Kanskje retoriske spørsmål som de egentlig selv vet svaret på. Er bleien for liten elller lekker, så må barn ha større. Jeg lurte bare på hva som passet litt sånn allround, og som går greit der og da. Dette selv om bleien er litt for stor/liten og kanskje derfor må skiftes oftere for ikke å lekke. Så fortell bare hva du vet at et barn sånn og slik bruker. Ex. 3 åring 16 kg bruker Bleie x str.Y Har enda tankene på noe annet, SORRY!?? Vennlig hilsen Hvor gamle er barna du skal passe og hvilke skader/sykdommer har de? Kan de bevege seg selv eller sitter de i rullestoler? Barn er forskjellige, i alder, størrelse og kroppsfasong, så her vil det ikke være mulig å anbefale en eller to bleier som vil dekke behovet om det er mange forskjellige barn du skal passe. Jeg vil forelså en kombinasjon av bleier mellom Libero XL 12-22 kg, og Extra Plus 15-30 kg, og Tena Slip eller Attends bleier i størrelse ekstra small (XS). Da vil du ha en god dekkning på bleiefronten vil jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206940-bleierst%C3%B8rrelse-og-alderenforrige-ble-litt/#findComment-1493371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
havsula Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 Hvor gamle er barna du skal passe og hvilke skader/sykdommer har de? Kan de bevege seg selv eller sitter de i rullestoler? Barn er forskjellige, i alder, størrelse og kroppsfasong, så her vil det ikke være mulig å anbefale en eller to bleier som vil dekke behovet om det er mange forskjellige barn du skal passe. Jeg vil forelså en kombinasjon av bleier mellom Libero XL 12-22 kg, og Extra Plus 15-30 kg, og Tena Slip eller Attends bleier i størrelse ekstra small (XS). Da vil du ha en god dekkning på bleiefronten vil jeg tro. Barna til de familier jeg avlaster er i alderen 1- 13 år. Av disse er det noen som er mellom 4 og 9 år som ennå må bruke bleier hele tiden. De fungerer bra fysisk, men noen har diagnoser (ikke alle utv.hemmet) som gjør at de trenger bleier. Eksempler: En fireårig gutt som holder på å bli tørr på dagen. Litt sen bare. Ei jente på fem år nå, som i hele sommer gikk mye uten bleie på dagen. Men har eldre og mye mindre søsken som bruker bleier. Derfor har hun ikke greid å utvikle den store kontrollen. En gutt på snart 8 som er medisinsk inkontinent. Greide i fjor sommer å få rimelig god kontroll på avføring, slik at dette går bra nå. Et barn på 10, inkontinens (litt probl. med skolearb.) som til han var 9 både tisset og gjorde i bleien. Enda litt problemer med slikt, om enn sjelden da. En gutt på 13 som er sengevæter, mange tørre netter. I tillegg noen barn som er inkontinent for begge deler, noen bare urin-inkontinent og noen 3-5 åringer som enda ikke er sluttet. Noen av barna er søsken, så derfor behov for mer avlasting enn for andre. Jeg forteller ikke hvor i landet jeg bor, da. :-) Takk for svaret ditt. Det var slike eksempler jeg var ute etter. Fint om noen andre kunne gi eks. På barn, alder og bleie-størrelse. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206940-bleierst%C3%B8rrelse-og-alderenforrige-ble-litt/#findComment-1494728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knold Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Barna til de familier jeg avlaster er i alderen 1- 13 år. Av disse er det noen som er mellom 4 og 9 år som ennå må bruke bleier hele tiden. De fungerer bra fysisk, men noen har diagnoser (ikke alle utv.hemmet) som gjør at de trenger bleier. Eksempler: En fireårig gutt som holder på å bli tørr på dagen. Litt sen bare. Ei jente på fem år nå, som i hele sommer gikk mye uten bleie på dagen. Men har eldre og mye mindre søsken som bruker bleier. Derfor har hun ikke greid å utvikle den store kontrollen. En gutt på snart 8 som er medisinsk inkontinent. Greide i fjor sommer å få rimelig god kontroll på avføring, slik at dette går bra nå. Et barn på 10, inkontinens (litt probl. med skolearb.) som til han var 9 både tisset og gjorde i bleien. Enda litt problemer med slikt, om enn sjelden da. En gutt på 13 som er sengevæter, mange tørre netter. I tillegg noen barn som er inkontinent for begge deler, noen bare urin-inkontinent og noen 3-5 åringer som enda ikke er sluttet. Noen av barna er søsken, så derfor behov for mer avlasting enn for andre. Jeg forteller ikke hvor i landet jeg bor, da. :-) Takk for svaret ditt. Det var slike eksempler jeg var ute etter. Fint om noen andre kunne gi eks. På barn, alder og bleie-størrelse. Vennlig hilsen Det høres jo ut som om de fleste av disse barna du passer har forutsetnigner for å kunne blir tørre, at de bare er litt sene/sent utviklet, eller at de er i ferd med å få kontroll. Hvorfor er du da så fokusert på bleier hele tiden, hvorfor ikke heller fokusere på å få disse barna tørre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206940-bleierst%C3%B8rrelse-og-alderenforrige-ble-litt/#findComment-1495046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
havsula Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Det høres jo ut som om de fleste av disse barna du passer har forutsetnigner for å kunne blir tørre, at de bare er litt sene/sent utviklet, eller at de er i ferd med å få kontroll. Hvorfor er du da så fokusert på bleier hele tiden, hvorfor ikke heller fokusere på å få disse barna tørre? Ja, mange av dem har gode forutsetninger for å blei enten bra eller ihvertfall bedre! Er ikke så fokusert på dette med bleier egentlig. Bortsett fra det med hvordan man håndterer slikt i hverdagen. Det er nå slik at det ER foreldrene som kjenner sine barn best. Jeg skal bare hjelpe til i noen tilfeller. Derfor spurte jeg hva som passer til barn i forskjellige aldre. Det du f.eks. benytter på et barn kankanskje passe for et barn på samme alder. Takk for svaret ditt! Vennlig hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/206940-bleierst%C3%B8rrelse-og-alderenforrige-ble-litt/#findComment-1495874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.