Gå til innhold

Alder for hull i ørene - en undersøkelse......

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden lengre ned...

Hvis barnet selv uttrykker sterke ønsker om det hvor lenge ville du "holdt igjen da"?Altså hvor gammel ?

Er nemlig kommet i den situasjon selv. Har altid ment at en skulle vente lengst mulig. Har ikke hull selv for da jeg ville ha fikk jeg ikke og da jeg ble gammel nok så jeg ikke vitsen. Men nå har jeg selv fått en prinsesse som er mye mer intressert i pynt ol enn jeg noen gang har vært;)Sa for lenge side "vent til du blir 8 år"men nå er det jo ikke så mye mer enn et år til det og mor begynner å få kaldeføtter pga nikkelallergi ol

Mener ikke å starte en ny"krangle"tråd ;)

Så derfor hvor gammel er gammel nok når de begynner å mase i 5 årsalderen..........?

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• double

2

• Klara Q

2

• pip

1

• morsan

1

Mest aktive i denne tråden

Her var de 5 år da de fikk hull i ørene. I 3 uker hadde vi "operasjon-hull-i-ørene" på badet, morgen og kveld, da renset jeg, og de vrei på øredobbene. Ingen av de har hatt noen problemer, ingen allergier el.l.

Når det gjelder meg selv, så tok jeg selv hull i ørene mine, stakk selv med en tykk nål, da var jeg 11 år. Veldig mange som gjorde det selv på den tiden. Fantes jo ikke sterilisert det jeg brukte, og jeg fikk aldri noen problemer med hullene.

Jeg var 6, tror jeg. Jeg husker søsteren mni gråt seg til nhull hun også -på fortauet utenfor en salong da hun var yngre enn dette.

Og da jeg var en 11-12 år så stakk vi flere hull selv. Ikke bare på meg selv, men på gutta i klassen også.

Men jeg har hatt store problemer med alle hullene siden. Nå, 20 år siden jeg sist putta en dobb i dem verker de fremdeles om jeg klemmer på dem. Om man kan kalle det verk da? Det er i alle fall noe som samler seg der inne, og med jevne mellomrom klemmes ut.

Dessuten synes jeg mer og mer at damer uten hul i ørene er så flott, de stikker seg ut som mer spesielle enn oss røkla ;o)

Jeg selv fikk da jeg fyllte 7 år. Synes i etterkant at det kanskje var litt tidlig.

Eldstejenta fikk da hun var 10 år. Hun maste om hull i ørene da hun var ca 5 år, men fikk ikke da. Etter det kom hun ikke på at hun ville ha før nå i sommer og da var det OK for meg.

Annonse

Eldstejenta fikk da hun var 4 tror jeg. Aldri noen problemer, nå er hun 9 1/2.

Neste maste skikkelig fra hun var bitteliten om å få hull i ørene. Hun var helt fast bestemt på at det skulle hun ha, det var drømmen. Til slutt sa vi at hun skulle få det når hun sluttet helt med bleie. Litt motivasjon i det også...

Hun var litt over 3 år da hun endelig fikk. Vi sa at det kom til å gjøre vondt, men hun var urokkelig. Det kom ikke et pip fra henne da de tok, vi så bare en liten tåre i øyekroken og et bestemt og tappert uttrykk i ansiktet :-)

Det grodde fint, men etter en god stund fikk hun fine gulløredobber som var veldig kort og tynn "stang" på, slik at de strammet mer enn andre. Plutselig fikk hun betennelse i ene øret, og etter at jeg tok ut øredobben for å rense fikk jeg aldri lov til å sette den inn igjen... Da var hun like bestemt på dét. Så hun gikk rundt med øredobb i bare det ene øret i kanskje et år, før hun fant ut at hun ville ta ut den også.

Hun vil ha igjen "senere" sier hun, men vi ser ingen grunn til å mase på henne om det, så vi får bare se.

Minsta på 2 1/2 er bleieløs men null interessert, og det er like bra.

Jeg var 5 da jeg fikk hull. Jeg var fast bestemt på at jeg ville dette og hadde mast i mange måneder. Tror jeg begynte ved juletider og mamma sa at hvis jeg fremdeles ville ha når sommeren kom så skulle jeg få ta hull, men jeg måtte betale det selv.

Jeg sparte alt jeg kunne og kjøpte meg hull når sommeren kom, stolt som bare det :-)

Datteren min fikk øreobber og hull i ørene til 11-årsdagen.

Argumentene mine var følgende:

Hun skulle være stor nok til å holde skitne hender unna, til å vurdere hvilke aktiviteter som krever at man fjerner øredobbene, kunne ta dem av og på selv og kunne foreta evt. rensing av hullene selv hvis det var nødvendig i starten.

Hun skulle også være stor nok til å forstå at dersom man til tross for alle forholdsregler vedr. hva slags øredobber man bruker og ikke bruker, likevel utvikler allergi, så er det ingenting å gjøre med det og ingen å skylde på.

Jeg hadde egentlig også et punkt om at hun skulle være stor nok til selv å ordne med timebestilling for å ta hull og gå dit alene, men det måtte jeg gi opp.

Den gørrkjedelige mora hennes har ingen andre hull i ørene enn de naturen har sørget for, og følgelig ingen erfaring.

Hun fikk litt utslett på det ene øret og kinnet i månedene etter at hullene var tatt, men det gikk heldigvis tilbake etter hvert. Allergi har vi fortsatt ikke i familien.

Hadde aldri vært pådriver for det, men hvis de begynte å mase ved 5 år, hadde skolestart eller 1 mnd før for å holde på med rensingen vært grensen.

Hadde de mast etter skolealder hadde de fått med en gang.

Var selv 3 år og hadde aldri problemer.

Annonse

Snuppa mi fikk hull i ørene da hun var 6 år. Hadde hun ville ha da hun var 5, hadde hun fått det.

Kravet for å få det var egentlig bare at hun måtte ha ønsket seg det en stund; altså være sikker på at hun ville ha hull.

:)

Med tanke på de store problemer jeg selv har hatt,

(og mine søstre og en niese), så er svaret egentlig aldri.

Men når de er tenåringer så går jeg vel med på det.

Niåringen har forresten aldri spurt om det,og til flere som får det til mindre interessant er det visst for henne. Hun har aldri spurt og det har aldri vert omsnakka i familien heller.

Mine eldste døtre var 7 og 8 år. Hos den nest eldste grodde det igjen, og hun var uten et par år, før hun stakk dem opp igjen selv - nå er hun 13.

Min ti år gamle sønn har aldri ytret noe ønske om hull i ørene, selv om han har noen kompiser som har det.

Yngstejenta på 5,5 år har så langt ikke nevnt hull i ørene - og jeg kommer ikke til å "pushe" temaet heller. Vi får se når hun nærmer seg 7, 8.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...