Gå til innhold

la barn smake lettøl?

Anbefalte innlegg

Gjest M.Angelica

Hvis barna var nysgjerrige på hva "øl" er og hvordan det smaker, så ser jeg ingenting i veien med at de får en slurk lettøl hver. Sannsynligvis holder smaken dem unna i mange år fremover.

Å kjøpe inn lettøl og servere som brus, det blir teit.

"Å kjøpe inn lettøl og servere som brus, det blir teit."

Nå fikk jeg noen merkelig bilder i hodet. Barneselskap med lettøl :P

Var forresten på et vorspiel for en stund siden. Plutselig så kom det et slag hyl av han ene karn. Faren hans hadde kjøpt øl til han, og (på tull) sendt med han lettøl!

He he..

Han karn det er snakk om er en smule distre, og så sef ikke at det var lettøl før han hadde drukket noen slurker :P

Fortsetter under...

Ser ikke noe stort problem i at småbarn får smake på øl fra mammas eller pappas glass, men man serverer da ikke øl eller lettøl til barn??

Jeg lager tomtebrygg til jul og det er vel kanskje en smule alkohol i det ølet også? Storebror på 3 elsker dette ølet og får drikke så mye han bare vil, skulle bare mangle:-)

Men å servere sjampis, vin eller øl til 12-13-åringer ville jeg aldri ha gjort. Da begynner de tross alt å nærme seg en alder der dette er veldig spennende..

Så moralen i innlegget mitt må være: Ja til prøvesmaking for 3-åringer (som da forhåpentligvis finner ut at dette ikke er noe godt) Nei til servering av alkohol til store barn

Jeg går utifra at det er snakk om en slurk siden du sier "smake lettøl"

Hvis så er tilfelle ser jeg ikke det store problemet her. Jeg fikk også smake på øl (en slurk) da jeg var i 7-8års alderen. Det var vondt, og det tok en del år før jeg drakk det igjen.

Jeg ser at noen nevner at det faktisk er ulovlig osv osv, men jeg synes det blir litt for dumt å dra inn det poenget der når vi snakker om en liten slurk, som mest sannsynslig er for å få slutt på masingen.

Det spørs hva som var poenget med det, da! Jeg og søsknene mine fikk nok også smake øl i den alderen, for å kjenne hvor vondt det var! Det er jo slik at alle barn synes det er fristende og spennende med det de ikke får lov til, og da er det kanskje greit på et tidspunkt å si: ok, du kan smake en slurk øl, og så får de selv erfare at det ikke er noe godt. Å gi 7-8 åringer lettøl for at de skal drikke det i hele glass er selvfølgelig ikke greit.

Annonse

Jeg tror nok mine kommer til å få smake en slurk hvis de ber om det, men de kommer ikke til å få servert alkohol før de har ov til å kjøpe selv.

Hjemme laget alltid foreldrene mine tomtebrygg til jul. Vi barna fikk drikke det i juleferien. Vi målte vel aldri alokoholinnholdet i det... :-)

Må legge til at vi aldri fikk annen type alkohol hjemme!

Jeg mener ikke at man skal _straffes_ for det, men at loven forbyr å gi alkohol til barn under 18 år, og at hvis vi likevel gjør det, sier vi til barna våre at det er ok å bryte loven som det passer oss.

Neida, du gjør ikke det. De fleste 7-8-åringer er ikke så vel bevandret i lovtekster.

Vel, mange sier at det er lurt å la dem smake litt så holder de seg langt unna.... min fireåring har smakt på Clausthaler... og han syns det var kjempegodt... (han sier det i hvertfall, men han drakk jo ikke akkurat så veldig mye da ;-) Men det smaker kanskje verre av øl med alkohol?

Annonse

Gjest en signatur er her

Jeg går utifra at det er snakk om en slurk siden du sier "smake lettøl"

Hvis så er tilfelle ser jeg ikke det store problemet her. Jeg fikk også smake på øl (en slurk) da jeg var i 7-8års alderen. Det var vondt, og det tok en del år før jeg drakk det igjen.

Jeg ser at noen nevner at det faktisk er ulovlig osv osv, men jeg synes det blir litt for dumt å dra inn det poenget der når vi snakker om en liten slurk, som mest sannsynslig er for å få slutt på masingen.

De fikk hver sin lettøl-flaske i hånden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...