Gå til innhold

Om barn i barnehage... Bombe!!?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pip

6

• grot

5

• mil1365380270

5

• nanna

2

Mest aktive i denne tråden

Og andre undersøkelser viser til dårligere tilknytning til foreldre, mer symptomer på stress og mer astma blant barn som begynner for tidlig/har høy oppholdstid i tidlig alder.

Forresten begynte mine to eldste i barnehage når de var litt over ett år gamle. De er kjempesosiale og har hatt veldig store fordeler ved å ha gått i barnehage. Vi har et kjempegodt foreldre-barn forhold og ingen av dem har astma eller allergier. Mulig vi har vært heldige?

Minsten kommer forøvrig ikke til å begynne i barnehage før hun er nærmere to og et halvt år. Jeg er spent på om hun klarer å skli like lett inn i barnehagehverdagen som storesøstrene gjorde. Skal i allefall bli spennende å se:-)

Jeg er forøvrig av den mening at alle barn bør gå i barnehage minst et par år før de begynner på skolen. Om barnehage er optimalt for barn under tre år er jeg fortsatt litt usikker på...

Jepp, det viser vel bare at en sak oftest har flere sider :-)

Det optimale ville være å være i bhg jevnt over kortere tid enn hva mange barn er idag, med barnehagestart sånn ca ved 1 1/2- til 2-års alder, og en gradvis opptrapping av oppholdstid ettersom barnet ble eldre. Samtidig som foreldrene jobbet mindre i småbarnstiden.

Kombinasjonen barnehage og tilstedeværende foreldre er uslåelig!:-)

Og andre undersøkelser viser til dårligere tilknytning til foreldre, mer symptomer på stress og mer astma blant barn som begynner for tidlig/har høy oppholdstid i tidlig alder.

Hvilke undersøkelser er det?

At barn som begynner tidlig i barnehagen, eller har gått der et par år før de inntar skolen, har et forsprang, språklig, emosjonelt, fysisk og psykisk, er iallfall ikke noen "bombe"! for det pedagogiske personalet.

En skulle tro det er viktigere ting å fokusere på enn stress, og astma. Lek og aktivitet sammen med andre, for å bli sosial kompetent, kunne kommunisere og lære innlevelse, er viktigere ting å fokusere på. Og også viktig kunnskap å tilegne for å kunne fungere i samfunnet, sammen med andre.

Astma og stress er ikke noe begrensning for å kunne leke og lære sammen med andre barn. Jeg tror vi fratar barna våre noe viktig, om vi venter med å la de få delta i aktivitet sammen med andre barn og voksne i barnehagen.

Men, jeg er litt Djupedal også da ;-)

Annonse

Hvilke undersøkelser er det?

At barn som begynner tidlig i barnehagen, eller har gått der et par år før de inntar skolen, har et forsprang, språklig, emosjonelt, fysisk og psykisk, er iallfall ikke noen "bombe"! for det pedagogiske personalet.

En skulle tro det er viktigere ting å fokusere på enn stress, og astma. Lek og aktivitet sammen med andre, for å bli sosial kompetent, kunne kommunisere og lære innlevelse, er viktigere ting å fokusere på. Og også viktig kunnskap å tilegne for å kunne fungere i samfunnet, sammen med andre.

Astma og stress er ikke noe begrensning for å kunne leke og lære sammen med andre barn. Jeg tror vi fratar barna våre noe viktig, om vi venter med å la de få delta i aktivitet sammen med andre barn og voksne i barnehagen.

Men, jeg er litt Djupedal også da ;-)

Har du levd med et astma-sykt barn?

Vi har mye astma i familien vår ja. Mor, bror og hans sønn. Alle lever et "normalt" liv i dag, og er i full jobb, barnehage og skole.

Men, det finnes sikkert forskjellige grader av astma også, som ved andre plager.

Gjest blomsterløk

Gutten min på 4 er astmasyk.

Han lever som et hvilket som helst annet barn i barnehagen (bortsett fra at han medisineres et visst antall ganger pr. dag). Han har gått i barnehagen siden han var 1 år. Han fikk diagnosen astma før hen begynte i barnehagen.

Kan jeg få lov til å være uenig?!?

Det er du selvfølgelig i din fulle rett til. Selv om det nok kan synes litt søkt å være uenig i forskningsresultater.

Men antakelig vil andre forskere komme til andre konklusjoner, selv om det nå vel er opplest og vedtatt at barn lærer ting i barnehage som de vanskelig kan lære hjemme.

Det er du selvfølgelig i din fulle rett til. Selv om det nok kan synes litt søkt å være uenig i forskningsresultater.

Men antakelig vil andre forskere komme til andre konklusjoner, selv om det nå vel er opplest og vedtatt at barn lærer ting i barnehage som de vanskelig kan lære hjemme.

En liten kommentar om forskningsresultater:

Jeg har en god venninne som driver med forskning, og som hun sier, det kommer litt an på hvordan man vil lese disse..........det er mange element som ikke kommer frem når forskningsresultater legges frem i media.

Ta til eksempel all helseforskning........

Måtte bare kommentere det :0)

Annonse

Jeg har en god venninne som driver med forskning, og som hun sier, det kommer litt an på hvordan man vil lese disse..........det er mange element som ikke kommer frem når forskningsresultater legges frem i media.

Det har hun helt rett i. Det spørs hvem som har forsket, og hvem forskningen er adressert til.

Den tiden da TV og video gjorde sitt inntog i samfunnet, fikk den omtrent skylda for alt.

De største kritikerne var bla. lærere og prester. De mente bla. at video og kino (ikke minst) var årsaken til at all ungdom fikk dårlig tannhelse og konsentrasjon. Dette fordi ungdomen spiste masse snop og drakk brus, mens de så film.

Medieforskere på sin side, argumenterte for at video og kino er samlende for folket. Gjennom å samles på stua, eller gå sammen med venner for å se en god film, - styrker det sosiale fellesskap.

Så, ja, mye kommer an på hva man velger å tro på, og hvilke briller man velger å ha på når man leser og tolker forskning.

Gjest mirakel*2?

Forresten begynte mine to eldste i barnehage når de var litt over ett år gamle. De er kjempesosiale og har hatt veldig store fordeler ved å ha gått i barnehage. Vi har et kjempegodt foreldre-barn forhold og ingen av dem har astma eller allergier. Mulig vi har vært heldige?

Minsten kommer forøvrig ikke til å begynne i barnehage før hun er nærmere to og et halvt år. Jeg er spent på om hun klarer å skli like lett inn i barnehagehverdagen som storesøstrene gjorde. Skal i allefall bli spennende å se:-)

Jeg er forøvrig av den mening at alle barn bør gå i barnehage minst et par år før de begynner på skolen. Om barnehage er optimalt for barn under tre år er jeg fortsatt litt usikker på...

Da jeg jobbet i barnehage, begynte det en gutt på 3 år som aldri hadde vært i barnehage før. Vi brukte kjempelang tid på å få han til å leke med de andre barna. Han var kun interessert i å stå sammen med de voksne hele dagen. Han hadde bodd en plass der det omtrent ikke bodde et eneste barn. Han hadde vært med voksne helt opp til han var 3 år.

Gjest det stemmer på en prikk

Det har jeg da visst i mange år!

Jeg er sjeleglad mitt barn går i barnehagen, for der får h*n mye som ikke jeg ville ha klart å gi h*n, selv om jeg er selv er pedagog. Det jeg gir hjemme er selvsagt også bra, men jeg opplever at barnehagen utfyller på en god måte det som jeg selv gir.

En god barnehage handler nemlig om et fellesskap av mange barn å leke med, og med flere ansatte å relatere til, som har fokus å skape et pedagogisk miljø og gode opplevelser for barna.

Det er mer enn jeg ville kunnet gi hvis jeg hadde vært hjemmeværende med bare barnet mitt.

Barnet mitt får isteden det beste av to verdener, - barnehagen på dagtid, og hjemmet på ettermiddags/kveldstid og i helgene.

Barnet mitt har en god og trygg tilknytning til meg og familien - og samtidig elsker h*n barnehagen sin!

Det har du sikkert rett i!

Det har jeg da visst i mange år!

Jeg er sjeleglad mitt barn går i barnehagen, for der får h*n mye som ikke jeg ville ha klart å gi h*n, selv om jeg er selv er pedagog. Det jeg gir hjemme er selvsagt også bra, men jeg opplever at barnehagen utfyller på en god måte det som jeg selv gir.

En god barnehage handler nemlig om et fellesskap av mange barn å leke med, og med flere ansatte å relatere til, som har fokus å skape et pedagogisk miljø og gode opplevelser for barna.

Det er mer enn jeg ville kunnet gi hvis jeg hadde vært hjemmeværende med bare barnet mitt.

Barnet mitt får isteden det beste av to verdener, - barnehagen på dagtid, og hjemmet på ettermiddags/kveldstid og i helgene.

Barnet mitt har en god og trygg tilknytning til meg og familien - og samtidig elsker h*n barnehagen sin!

Jeg har visst det i mange år jeg også, men vet at mange nekter å være enige i slike undersøkelser ;-)

Da jeg jobbet i barnehage, begynte det en gutt på 3 år som aldri hadde vært i barnehage før. Vi brukte kjempelang tid på å få han til å leke med de andre barna. Han var kun interessert i å stå sammen med de voksne hele dagen. Han hadde bodd en plass der det omtrent ikke bodde et eneste barn. Han hadde vært med voksne helt opp til han var 3 år.

Forhåpentligvis er hjemmeværende foreldre med små barn flinke til å menge seg med andre som også er hjemme med barn. Det er dessverre ikke alle foreldre som skjønner at dette er viktig og da blir det barnet som til syvende og sist blir taperen....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...