Gå til innhold

Om barn i barnehage... Bombe!!?


Anbefalte innlegg

Nei ingen bombe.

Det finnes enormt mye forskning som viser at barnehage er best.

"Problemet" er bare at det finnes like mye forskning som viser det motsatte ;o)

Akkurat denne undersøkelsen er jo spennende fordi den har gått over så mange år. De barna det skrives om gikk i barnehage på begynnelsen av 70-tallet.

Og da er det jo nærliggende å lure på hvilke barn som startet i barnehage før de var ett år på denne tiden... Om ikke nettopp de barna som hadde to yrkesaktive foreldre. Og hvem hadde det på begynnelsen av 70-tallet? De med aller høyest utdanning.

Så hva som er årsaken til at denne gruppa gjør det så bra, det vet vi overhode ikke noe om, vi vet det er en korelasjon. Og den korelasjonen stemmer overens med at barn av akademikerforeldre, med høy utdannelse, de gjør det bedre enn andre på skolen.

Med andre ord, denne undersøkelsemn, utifre det jeg har lest i avsier i dag (den er gjengitt ove ralt, og uten at andre har uttalt seg enn de somtar den til inntekt for at barnehager er best), så kan jeg ikke se noen sterke indisier på at det er selve barnehagen som er årsaken til at disse barna har gjort det så godt på skolen.

(Også kan man jo diskutere kriteriene som er lagt til grunn for at et barn gjør det "bra" osv osv)

Ja, det vil alltid være litt "men" når slike undersøkelser oppfentliggjøres. Likevel synes jeg det virker logisk at barnehage virker positivt på barn (ikke nødvendigvis for ett, to og treåringer, men de over...).

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • pip

    6

  • grot

    5

  • mil1365380270

    5

  • nanna

    2

Mest aktive i denne tråden

Jeg er 35 år og har gått i barnehage, det samme har broren min på 38 år. Det var ikke så mange som gikk i barnehage den gangen nei. Jeg husker at vår familie ble sett på som "fin" fordi mamma jobbet 100% og ikke var med i "damegruppa" på hjemmstedet mitt :-)

Både broren min og meg har høyere utdanning, så kanskje det er noe i det :-)))

Jeg og min ene søster har høy utdanning og vi gikk aldri i barnehage. Vår yngste søster har ikke utdanning utover videregående skole, men er den eneste av oss som gikk i barnehage ;-)

Men jeg er uansett for barnehager altså! :-)

Gjest at det ¨går ann

Jeg er 35 år og har gått i barnehage, det samme har broren min på 38 år. Det var ikke så mange som gikk i barnehage den gangen nei. Jeg husker at vår familie ble sett på som "fin" fordi mamma jobbet 100% og ikke var med i "damegruppa" på hjemmstedet mitt :-)

Både broren min og meg har høyere utdanning, så kanskje det er noe i det :-)))

For et blærete og arrogant innlegg.

Nei ingen bombe.

Det finnes enormt mye forskning som viser at barnehage er best.

"Problemet" er bare at det finnes like mye forskning som viser det motsatte ;o)

Akkurat denne undersøkelsen er jo spennende fordi den har gått over så mange år. De barna det skrives om gikk i barnehage på begynnelsen av 70-tallet.

Og da er det jo nærliggende å lure på hvilke barn som startet i barnehage før de var ett år på denne tiden... Om ikke nettopp de barna som hadde to yrkesaktive foreldre. Og hvem hadde det på begynnelsen av 70-tallet? De med aller høyest utdanning.

Så hva som er årsaken til at denne gruppa gjør det så bra, det vet vi overhode ikke noe om, vi vet det er en korelasjon. Og den korelasjonen stemmer overens med at barn av akademikerforeldre, med høy utdannelse, de gjør det bedre enn andre på skolen.

Med andre ord, denne undersøkelsemn, utifre det jeg har lest i avsier i dag (den er gjengitt ove ralt, og uten at andre har uttalt seg enn de somtar den til inntekt for at barnehager er best), så kan jeg ikke se noen sterke indisier på at det er selve barnehagen som er årsaken til at disse barna har gjort det så godt på skolen.

(Også kan man jo diskutere kriteriene som er lagt til grunn for at et barn gjør det "bra" osv osv)

Bra innlegg. Akkurat slik tenkte jeg også :-)

Annonse

"Det er klart at en allmennlærer med en 4-årig utdanning må være bedre skolert til å drive undervisning i skolen."

Du sier:

Førskolelærere som går over i skolen har også fire års utdanning, samt 10 vkt seks til ti års ped.

Jeg vet da det at førskolelærere også har en lang utdanning. Men kjære deg, det er likevel ikke slik at 4års utdanning=4års utdanning. Mange lærere på ungdomsskolen har ikke lengre utdanning enn meg. Men de har faglig fordypning som jeg mangler. Det jeg har er en bred allmennutdanning som duger på barnetrinnet. Det ville være en smule naivt av meg å tro at jeg var like godt kvalifisert til å undervise på ungdomstrinnet, fordi vi har like lang utdanning.

Det må virkelig bare være innenfor skolen man tenker slik at lik lengde på utdanning gir lik kompetanse på alle områder... Skulle tatt seg ut innenfor f.eks helsevesen gitt:-)

Vel, jeg argumenterer for førskolelærenes inntog i grunnskolen, og hadde ikke allmenlærerutdanningen med i perspektivet mitt.

Der har du nok helt rett. Det skal vel noe til at en førskolelærer skal kunne likestilles med en allmenlærer.

Jeg har heller aldri vært allmenlærer, så jeg kan dessverre ikke uttale meg om det. Men, jeg ble utdannet førskolelærer for en mannsalder tilbake, og jobbet noen år i småskolen - før jeg forsvant derfra....

Jeg er heller ikke av den oppfatning at fire års utdanning = fireårs utdanning, for enhver pris. Innholdet i de forskjellige utdanningene sier jo også litt. Og ikke alle lærere er like gode lærere, selv om de har like lang utdanning. Og ikke alle er like kompetente til å undervise heller.

Bra da at Clemet innførte kvalitetsvurdering av lærerne. På tide etter min mening. Ikke alle pedagoger er like gode mennesker, selv om de har fire års utdanning. Noen kan nok sine fag godt og vel, mens andre kan de kanskje bare, vel.

Etter min mening er det også av betyning at pedagogen ellers er en god og tydlig lærer, som ser sine elever, og er levende interessert i deres utvikling. Kanskje anser jeg den kvaliteteten som viktigere enn bare å kunne sitt fag godt*). Slik mener jeg også at en førskolelærer og en grunnskolelæerer, kan utfylle hverandre godt.

Nei ingen bombe.

Det finnes enormt mye forskning som viser at barnehage er best.

"Problemet" er bare at det finnes like mye forskning som viser det motsatte ;o)

Akkurat denne undersøkelsen er jo spennende fordi den har gått over så mange år. De barna det skrives om gikk i barnehage på begynnelsen av 70-tallet.

Og da er det jo nærliggende å lure på hvilke barn som startet i barnehage før de var ett år på denne tiden... Om ikke nettopp de barna som hadde to yrkesaktive foreldre. Og hvem hadde det på begynnelsen av 70-tallet? De med aller høyest utdanning.

Så hva som er årsaken til at denne gruppa gjør det så bra, det vet vi overhode ikke noe om, vi vet det er en korelasjon. Og den korelasjonen stemmer overens med at barn av akademikerforeldre, med høy utdannelse, de gjør det bedre enn andre på skolen.

Med andre ord, denne undersøkelsemn, utifre det jeg har lest i avsier i dag (den er gjengitt ove ralt, og uten at andre har uttalt seg enn de somtar den til inntekt for at barnehager er best), så kan jeg ikke se noen sterke indisier på at det er selve barnehagen som er årsaken til at disse barna har gjort det så godt på skolen.

(Også kan man jo diskutere kriteriene som er lagt til grunn for at et barn gjør det "bra" osv osv)

Synes som deg at det alltid er interessant å se bak sånne undersøkelser, og at det er mye som ikke kommer frem. Følger deg også på at det er nødvendig å spørre hvilke barn som gikk i barnehagen på 70-tallet, men mener at du tar helt feil når du sier at det var barn av foreldre med høyere utdanning. Jeg bor i en av de store byene, og her var det nesten utelukkende barn på barnevernstiltak, barn av sosialklienter, enslige forsørgere og studenter som fikk barnehageplass på den tiden. Gifte foreldre i full jobb kunne bare drømme om en plass den gangen dekningsprosenten lå på 3-4 %. I 1963 var f eks 31 % av barna på småbarnsavdelinger barn av enslige forsørgere - på landsbasis .

Dette gir altså stikk motsatt konklusjon av det du kommer med: Siden dette var barn av tradisjonelt ressursfattige familier, viser undersøkkelsen at barnehagen har en utjevnende og svært positiv effekt!

For et blærete og arrogant innlegg.

Det var ikke ment sånn, derfor smilefjeset til slutt!

Selfølgelig er ikke barnehagen grunn til at vi begge har høyere utdanning...... Derfor tar jeg med smilefjeset til slutt men du tok kanskje ikke den?

Det skal tydligvis ikke mye til for å være blærete og arrogant her inne.....

Og her blomstrer kompleksene, eller er det en annen grunn til at du er så muggen?

Mener du meg? Jeg synes "at det går ann" er skikkelig muggen :-) Kan neste virke som om det er et mindreverdighets kompleks på gang.....

Men, jeg er vel litt arrogant og blærete da :-))

Mener du meg? Jeg synes "at det går ann" er skikkelig muggen :-) Kan neste virke som om det er et mindreverdighets kompleks på gang.....

Men, jeg er vel litt arrogant og blærete da :-))

Hun mener neppe deg, siden hun skrev det til "at det går ann"?

Jeg tror hun er enig med deg.

"Det er klart at en allmennlærer med en 4-årig utdanning må være bedre skolert til å drive undervisning i skolen."

Førskolelærere som går over i skolen har også fire års utdanning, samt 10 vkt seks til ti års ped.

Det er ingen selvfølge at lærere er bedre til å undervise i skolen enn førskolelærere. Førskolelærere er også pedagoger og har i tillegg en praksisperiode bak seg, som lærere er i mangel av.

Og det er heller ingen selvfølge at det skal være strukturert undervisning fra første klasse, noe lærere tror, fordi de er sosialisert inn i en kultur, som viser liten evne til innovativ tenking - og særlig med tanke på at barna ble yngre etter reform -97.

En kombinasjon, der førskolelærerene kan dra nytte av kunnskapen til lærerene og vise versa, inn i skolen er kanskje mer optimalt.

Et kombinasjon av profesjoner i skolen, vil gjøre skolen til et bedre sted å være for de minste barna våre. ;-)

"Et kombinasjon av profesjoner i skolen, vil gjøre skolen til et bedre sted å være for de minste barna våre."

Er enig med det du sier her. Men i den grad at de ulike profesjonen dermed må anerkjennes for det de er! Hvor mange ganger ser man ikke at en lærer settes til å utføre en oppgave han/hun ikke egentlig er kompetent til, bare for å fylle opp posten hens/hennes f.eks. En pedagog, være seg færskoleutdannet, grunnskoleutdannet, ungdomskoleutdannet eller videregående... - må brukes der hvor vedkommende har kompetanse. Vi er faktisk ikke som poteten ("kan brukes til alt")... :-)

M.v.h.

Annonse

Mener du meg? Jeg synes "at det går ann" er skikkelig muggen :-) Kan neste virke som om det er et mindreverdighets kompleks på gang.....

Men, jeg er vel litt arrogant og blærete da :-))

Nei, jeg la den jo under "at det går ann" sitt innlegg!

Ja, det vil alltid være litt "men" når slike undersøkelser oppfentliggjøres. Likevel synes jeg det virker logisk at barnehage virker positivt på barn (ikke nødvendigvis for ett, to og treåringer, men de over...).

Det denne undersøkelsen faktisk sier, er at barnehage er aller, aller best om man sender barna dit før de er ett.

8 mnd tror jeg var den vanlige startdatoen i Sverige på denne tiden for disse barna.

Synes som deg at det alltid er interessant å se bak sånne undersøkelser, og at det er mye som ikke kommer frem. Følger deg også på at det er nødvendig å spørre hvilke barn som gikk i barnehagen på 70-tallet, men mener at du tar helt feil når du sier at det var barn av foreldre med høyere utdanning. Jeg bor i en av de store byene, og her var det nesten utelukkende barn på barnevernstiltak, barn av sosialklienter, enslige forsørgere og studenter som fikk barnehageplass på den tiden. Gifte foreldre i full jobb kunne bare drømme om en plass den gangen dekningsprosenten lå på 3-4 %. I 1963 var f eks 31 % av barna på småbarnsavdelinger barn av enslige forsørgere - på landsbasis .

Dette gir altså stikk motsatt konklusjon av det du kommer med: Siden dette var barn av tradisjonelt ressursfattige familier, viser undersøkkelsen at barnehagen har en utjevnende og svært positiv effekt!

Det var interesant info du kom med. Men dette er en liten gruppe barn, og ikke Sverige som helhet, så vi vet faktisk lite om akkurat denne gruppa utifre det som blir skrevet.

Om det var barn fra "resurssvake hjem" , har man da kompensert for dette, slik at man sammenligner det med andre resurssvake, og så kommer frem til de gode resultatene? Uansett så gir korte refereringer av denne undersøkelsen flere nye spørsmål enn svar.

Det denne undersøkelsen faktisk sier, er at barnehage er aller, aller best om man sender barna dit før de er ett.

8 mnd tror jeg var den vanlige startdatoen i Sverige på denne tiden for disse barna.

Jeg har kun lest det som står i linken. Der står det kun "tidlig" barnehagestart... men godt mulig du har rett i at det gjelder fra før fylte ett år. I så fall er det ganske interessant. Skulle gjerne visst mer om dette...

Jeg har kun lest det som står i linken. Der står det kun "tidlig" barnehagestart... men godt mulig du har rett i at det gjelder fra før fylte ett år. I så fall er det ganske interessant. Skulle gjerne visst mer om dette...

Det sto en oversikt i en annen avis, over hvordan grafen var delt. Men jeg husker desverre ikke hvor det var. Klassekampen, kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...