Gå til innhold

Fra tillegg til amming - hvordan og hvor mye


Luise

Anbefalte innlegg

Min lille jente er 14 dager.

Vi fikk en dårlig start på ammingen, og melkeproduksjonen min kom ikke igang. Etter 6 dager hadde hun gått ned 600 g - og vi måtte gå over på tillegg. Etter 3 dager til (9.levedøgn) hadde hun gått opp igjen 200 g. Jeg har siden da pumpet så ofte jeg har klart ved elektrisk pumpe - og det begynner å hjelpe - i går pumpet jeg 280 ml, og det ser enda bedre ut så langt i dag.

Vi har gitt tillegget med kopp, og alt jeg har klart å pumpe ut på samme måte. Vi har helt unngått smukk av noe slag - og sugebehovet er helt klart tilstede - hun sutter på fingrene, sengetøy osv. Men det er svært vanskelig å få henne til å suge fra brystet - til tross for at det nå er melk der - og jeg alltid pumper eller håndmelker ut noen dråper før jeg tilbyr henne. Hun suger noen sekunder av gangen før hun begynner å vri seg, sparke og slå og skrike. Ser en liten bedring etter som melken min kommer lettere - men det er langt fram.

Det hadde jo vært temmelig mye greiere å få henne til å suge direkte heller enn å måtte først pumpe, deretter mate, i tillegg til all koking av utstyr osv.

Så jeg har to konkrete spørsmål.

1. Hvordan få henne til å suge fra brystet?

2. Hvor mye trenger hun egentlig? På pakken med erstatning står det 500-600 ml pr døgn, men i går ville hun bare ha 390 ml - av det var som sagt 280 ml utpumpet morsmelk. Det er jo også mulig at hun får i seg mer enn jeg tror de korte stundene hun faktisk suger - men det er jo ikke mulig å måle.

Vi skal til ny veiing den 16.03 (om drøye to uker) - men i mellomtiden er jeg usikker på i hvilken grad jeg fortsatt skal supplere med tillegg - og hvor mye jeg skal jobbe med å få henne til å suge kontra det å pumpe og mate med kopp - tiden strekker ikke helt til for å gjøre alt 100%. Morsmelken skal jo også være mer næringsrik enn erstatningen - kan det være at hun derfor trenger mindre mengde morsmelk pr døgn enn tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min er av den svært utålmodige sorten, og jeg hadde store problemer med å få henne til å "holde ut" ved brystet. Dette løste jeg på følgende måte: Når jeg la henne til brystet hadde jeg en engangssprøyte med butt tupp som jeg hadde fylt med morsmelk. Me en gang hun slapp brystet og begynte å skrike sprutet jeg litt melk inn i munnen hennes og "puttet" henne tilbake på brystet. Det hjalp! Et par-tre spruter måtte til, men på den måten holdt hun ut lenge nok til at melken kom i gang, og så var det løst. (Hun var 8 dager gammel da jeg prøvde dette første gang, før det hadde hun nesten bare fått morsmelk av flaske, og etter dette fikk hun bare pupp!!!)

Når det gjelder mengde: angivelsen på erstatningspakken skremte meg også, for så lenge datteren min fikk pumpemelk og jeg visste hvor mye hun spiste kom vi aldri opp i "anbefalt" mengde! Men etterhvert har jeg skjønt at unger er forskjellige. Noen kan spise så mye, andre trenger mindre. Når du fullammer har du ingen mulighet til å vite nøyaktig hvor mye barnet spiser - da ser du heller på trivsel og vektøkning. Det kan du jo egentlig gjøre selv om du vet hvor mange gram hun har tatt til seg!

Lykke til - håper det ordner seg for dere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Luise. Du har gjort en kjempe jobb, og det høres ut som du nå er kommet godt igang med produksjonen. Prøv å ha mye hud til hud kontakt med henne. Ike press henne til brystet. når hun ikke vil mer så ta henne vekk. prøv å vekk henne litt før du tror hun er sulten slik at hun ikke er så urolig. Stimuler itdrivninsrefleksen før du legger henne til brystet slik at melken kommer ganske raskt. Fortsett å tilby brystet jevnlig så går det nok. Plutselig endag så går det fint for de fleste.Huntrenger ca 15% av kroppsvekten. Morsmelk inneholder viktige stoffer som ikke finnes i morsmelkserstatning, men er lettere fordøyelig. jeg syns det høres lenge ut å vente med å veie til den 16 nå som du er i en overgangsfase og selv er usikker. Fordi det er vannskelig å vurdere inntaket er det viktig med et tett samarbeid med helsestasjonen i denne perioden. Er ikke dette mulig der du bor? Fortsett men pumping og koppmating i den utsrekning du klarer det. Blir det for slitsomt er det mulig du må vurdere flaske/tillegg. Ved amming så sett en tidsgrense feks max 15 minutter siden du både skal pumpe og eventuelt gi på kopp. Hører du at hun svelger de gangene du ammer? Merker du om brystet er mykere etter amming? disse tingene vil si deg noe om hun suger effektivt selv om det er kort.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...