Gå til innhold

Nå trenger jeg hjelp!!!

Anbefalte innlegg

I dag kom min skjønne førsteklassing hjem fra skolen. Jeg spurte hvordan hun hadde hatt det, og hun sa at "mumle, mumle" ikke hadde vært noe morsomt. Jeg prøvde å få henne til å fortelle meg hva det var, men det ville hun ikke. Jeg lot det være og sa hun kunne jo fortelle meg det etterpå.

En times tid senere gikk jeg ned for å ordne noe, og hun kom ned etter meg. Med tårer i øynene sier hun at hun vil fortelle meg noe som er veldig flaut. Og jeg må ikke le, altså. JEg tar henne på fanget og lover at jeg ikke skal le.

Så forteller hun meg at den ene gutten i klassa hennes hadde lekt en lek med henne som hun ikke likte, og hun ville ikke leke den - altså. Leken var slik at han dro ned buksa hennes, også måtte hun dra ned buksa hans. Også klinte de med tissen. Også ville han at han skulle kline med tissen sin på rompa hennes også.

Det kan vel sies at jeg var langt fra å le av dette.

Jeg berømmet henne for at hun sa i fra, og presiserte flere ganger at om noe slikt skjer igjen skal hun si NEI. Sa at det er HUN som bestemmer over kroppen sin, og at hun ikke behøver å være med på noe hun ikke liker. JEg sa også at det er lurt å si i fra til en voksen om noe slikt skjer, samme om det er med noen barn eller med noen voksne.

Storesøster var nok lettet over å si det. Hun sa det var så vondt å tenke på det. Hun sa det ble så ekkelt i tissen når hun tenkte på det.

Spørsmålet er; hva gjør jeg nå??? Jeg spurte storesøster om det var greit at jeg sa i fra til de voksne på skolen, og det var det.

Dette skjedde mens hun var på SFO.

Jeg tenker det kan være lurt å snakke med rektor om dette. Er det det? Skal jeg heller snakke med leder for SFO? Skal jeg ta det opp med læreren hennes?

Jeg ville sette pris på alle gode ideer om hvordan vi skal forholde oss videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207152-n%C3%A5-trenger-jeg-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, stakkars jente. Vet ikke helt hva jeg skal si... Ekkelt sånt, for ei lita pie.

Jeg tror jeg ville snakket med lederen for sfo. Så kan lederen ta det derifra.

Takk for svaret. Synes du jeg bør snakke med rektor også? Dette er en bitteliten skole, og rektor er veldig tilstedeværende.

Hei

Jeg ville bedt om møte med lederen på SFO og klasseforstander siden det var en gutt fra klasse.

Ville da bedt at de tok kontakt med foreldrene til gutten og gitt beskjed om hva som har skjedd.

Hvis min gutt når han begynner på skolen gjør noe sånnt, hadde jeg ønsket å fått vite dette!!

Pass på så dette ikke blir verre enn det er. Ikke at det ikke er ille, men din reaksjon har sikkert noe å si for hvordan datteren din tenker på det. Klønete sagt, men du skjønte sikkert hva jeg mente. Hvem du skal si fra til vet jeg ikke.

Annonse

Først ville jeg pratet med SFO-lederen (i morgen den dag!), og jeg ville også pratet med rektor selv. - eller eventuelt fått SFO-leder til å forsikre meg om at hun/han gjorde det og bedt om oppsummering fra deres samtale.

(jeg er både mamma til skolebarn og allmennlærer)

De voksne som jobber rundt barnet trenger å vite dette - og det samme trenger guttens foreldre. Din jente trenger ikke nødvendigvis vite at "alle" vet (nå tenker jeg på det svaret du fikk om at du ikke måtte gjøre denne saken større enn nødvendig.)

Lykke til.

Hei

Jeg ville bedt om møte med lederen på SFO og klasseforstander siden det var en gutt fra klasse.

Ville da bedt at de tok kontakt med foreldrene til gutten og gitt beskjed om hva som har skjedd.

Hvis min gutt når han begynner på skolen gjør noe sånnt, hadde jeg ønsket å fått vite dette!!

Ja, jeg ville også visst om det var gutten min.

Takk for innspillet!

Pass på så dette ikke blir verre enn det er. Ikke at det ikke er ille, men din reaksjon har sikkert noe å si for hvordan datteren din tenker på det. Klønete sagt, men du skjønte sikkert hva jeg mente. Hvem du skal si fra til vet jeg ikke.

Jeg skjønner! Jeg holdt meg veldig rolig når hun snakket, og jeg tror hun ble beroliget.

Jeg har selv vært med på å leke doktor når jeg var mindre. Det jeg reagerer på her er at han insisterte på nærkontakt med kjønnsorganene. Slikt gjorde ikke vi i alle fall. Men det hele kan godt være veldig uskyldig, og at datteren min angret seg i ettertid?

Først ville jeg pratet med SFO-lederen (i morgen den dag!), og jeg ville også pratet med rektor selv. - eller eventuelt fått SFO-leder til å forsikre meg om at hun/han gjorde det og bedt om oppsummering fra deres samtale.

(jeg er både mamma til skolebarn og allmennlærer)

De voksne som jobber rundt barnet trenger å vite dette - og det samme trenger guttens foreldre. Din jente trenger ikke nødvendigvis vite at "alle" vet (nå tenker jeg på det svaret du fikk om at du ikke måtte gjøre denne saken større enn nødvendig.)

Lykke til.

Takk for svar. Jeg skal ringe i morgen og snakke med både rektor og SFO-leder. Hvordan ville du som lærer håndtert noe slikt?

Takk for svar. Jeg skal ringe i morgen og snakke med både rektor og SFO-leder. Hvordan ville du som lærer håndtert noe slikt?

Hvis du hadde kommet til meg med dette, ville jeg først informert min overordnede, dvs. rektor om hendelsen.(det er første bud..) Deretter ville jeg tatt kontakt med guttens foreldre og underrettet dem. Så ville jeg fulgt ekstra godt med rundt denne gutten i en periode, samtidig som jeg hadde dialog med hans foreldre (pratet med dem om hvorvidt alt ser normalt ut eller ikke..).

Jeg synes SFO-lederen din skal underrette resten av personalet om hendelsen, slik at alle holder et åpent øye for denne typen hendelser (både fra denne gutten og eventuelt andre barn. Det kan jo hende dette med jente - og guttetisser er en "ting i tiden" på Sfo..Men da har vel mest sannsynlig personalet der fanget dette opp allerede..)

- å be de voksne følge med eget/andres barn er ikke å lage stor sak av ingenting. Det er jo det som er jobben vår! Vi skal være der for alle... (selv om det søren meg ikke er lett alltid!! ;-) )

Håper jenta di ikke er bekymret eller redd for å gå på Sfo igjen.... du må forsikre henne om at det er trygt. Du kan gjerne fortelle at du skal prate med Sfo-lederen om det, for på den måten å skape trygghetsfølelse for at det ikke skal skje igjen. - og du reagerte fint med å presisere at hun skal si nei og fortelle det til en voksen om slikt skjer igjen.

Du skriver at dette er en liten skole, da ville jeg ringt til SFO lederen nå ikveld ..... dette er skremmende for en liten jente.

Vi bor på en liten plass, liten skole, og har fått beskjed om å ringe hjem til lærere, rektor og SFO-leder på kveldene hvis det er noe vi vil ta opp.

Gjør det nå du, har SFO-personen du kontakter god tid får dere tatt dette opp i ro og fred nå ikveld.

Du får kanskje råd fra SFO-personen om du skal ta dette høyere opp, antar at du bør det, dette kan jo også skje i skoletiden ....

Huff, stakkars jenta di. Hun har sikkert hatt det helt forferdelig før hun fortalte deg dette. Godt at hun fortalte det.

Hvis du hadde kommet til meg med dette, ville jeg først informert min overordnede, dvs. rektor om hendelsen.(det er første bud..) Deretter ville jeg tatt kontakt med guttens foreldre og underrettet dem. Så ville jeg fulgt ekstra godt med rundt denne gutten i en periode, samtidig som jeg hadde dialog med hans foreldre (pratet med dem om hvorvidt alt ser normalt ut eller ikke..).

Jeg synes SFO-lederen din skal underrette resten av personalet om hendelsen, slik at alle holder et åpent øye for denne typen hendelser (både fra denne gutten og eventuelt andre barn. Det kan jo hende dette med jente - og guttetisser er en "ting i tiden" på Sfo..Men da har vel mest sannsynlig personalet der fanget dette opp allerede..)

- å be de voksne følge med eget/andres barn er ikke å lage stor sak av ingenting. Det er jo det som er jobben vår! Vi skal være der for alle... (selv om det søren meg ikke er lett alltid!! ;-) )

Håper jenta di ikke er bekymret eller redd for å gå på Sfo igjen.... du må forsikre henne om at det er trygt. Du kan gjerne fortelle at du skal prate med Sfo-lederen om det, for på den måten å skape trygghetsfølelse for at det ikke skal skje igjen. - og du reagerte fint med å presisere at hun skal si nei og fortelle det til en voksen om slikt skjer igjen.

Tusen takk for godt svar. Hun har ikke ytret noen bekymring for å dra tilbake på skolen eller SFO - heldigvis.

Takk for gode ideer til hva jeg skal forvente og kanskje kreve når jeg snakker med skolen i morgen.

Annonse

Gjest må være anonym nå...

Barnet mitt opplevde noe som ikke var så ulikt din datters hendelse. Det var elementer av oralsex etterlikning inne i bildet. Jeg klarte ikke bare se det an, og etter en samtale med skolen sendte vi bekymringsmelding til barnevernet.

Du skriver at dette er en liten skole, da ville jeg ringt til SFO lederen nå ikveld ..... dette er skremmende for en liten jente.

Vi bor på en liten plass, liten skole, og har fått beskjed om å ringe hjem til lærere, rektor og SFO-leder på kveldene hvis det er noe vi vil ta opp.

Gjør det nå du, har SFO-personen du kontakter god tid får dere tatt dette opp i ro og fred nå ikveld.

Du får kanskje råd fra SFO-personen om du skal ta dette høyere opp, antar at du bør det, dette kan jo også skje i skoletiden ....

Huff, stakkars jenta di. Hun har sikkert hatt det helt forferdelig før hun fortalte deg dette. Godt at hun fortalte det.

Tusen takk for svar, men jeg tror jeg venter til i morgen.

Barnet mitt opplevde noe som ikke var så ulikt din datters hendelse. Det var elementer av oralsex etterlikning inne i bildet. Jeg klarte ikke bare se det an, og etter en samtale med skolen sendte vi bekymringsmelding til barnevernet.

Uff, så fryktelig.

Jeg har truffet denne guttens foreldre på foreldremøter, og de virker kjempegreie.

Jeg håper inderlig at det ikke er noe tragisk som har hendt med ham - men man får jo noen tanker.

Huff, jeg får helt vondt i magen ved tanken på hvordan datteren din følte dette...

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt Rektor eller leder på SFO så kjapt som mulig. De må så finne ut hva de gjør videre med saken.

Forresten synes jeg du tok dette opp med datteren din på en veldig bra måte!

Fint om du forteller hvordan det går videre...

Tusen takk for godt svar. Hun har ikke ytret noen bekymring for å dra tilbake på skolen eller SFO - heldigvis.

Takk for gode ideer til hva jeg skal forvente og kanskje kreve når jeg snakker med skolen i morgen.

Lykke til.

- hører gjerne fra deg igjen om dette! :-)

Har nok ingen gode råd, vil bare si at dette ikke var noe kjekt å høre - veldig leit for datteren din å oppleve dette. Og også leit for deg, da du kanskje som meg (og de fleste andre mødre...?) tar barnas opplevelser innover deg i aller høyeste grad.

Utover det mener jeg som de andre at dette må du ta opp med skolen. Synes også du håndterte det fint overfor datteren din - du overdramtatiserte det ikke, samtidig som du viste at du tok henne på alvor.

Håper du gir tilbakemelding på hvordan det går.

Huff, jeg får helt vondt i magen ved tanken på hvordan datteren din følte dette...

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt Rektor eller leder på SFO så kjapt som mulig. De må så finne ut hva de gjør videre med saken.

Forresten synes jeg du tok dette opp med datteren din på en veldig bra måte!

Fint om du forteller hvordan det går videre...

Skal holde dere informert. Natta har vært litt vond. Hun klarte ikke å sovne fordi hun ikke klarte å få de dumme tankene ut av hodet. Hun sa det var som å ha mareritt, bare at hun var våken.

Sukk, skulle så gjerne ta bort det vonde for henne.

Nå har hun blitt syk. Har feber, hoster og har vondt ihals og hode. Så hun blir nå hjemme fra skolen. Det hadde hun egentlig ikke lyst til, for hun var ordenselev denne uken. Er glad hun gjerne ville tilbake til skolen i alle fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...