Gå til innhold

1.klassinger og venner

Anbefalte innlegg

Min 1.klassing (gutt) har alltid lekt mest med jenter, og de guttene som er 1 år yngre- og som fortsatt er i barnehagen.

I klassen er det 6 gutter og 8 jenter, og min lille gutt har ingen bestevenn blant disse. Han leker fint med alle de 5 andre, men det er ingen kontakt å spore på fritiden. Vi har forsøkt, men det "fører" liksom ikke fram. Det blir med 1 besøk den ene eller andre veien, og det er det.

Gutten min er med på "fotball"-trening en kveld i uka, og skal være med på skitrening når det starter opp (det er ikke snø her enda), og vi håper jo at han skal kunne finne noen å dele noe av fritiden med snart.

Gutten vår er ikke kontaktsøkende selv, og det jobber vi med. Han har "pusle"-/jente interesser: tegning, maling, klipping osv. og har definitivt ikke traktordilla!:-)

Vi har heller ingen naboer med så små barn, dessverre, og våre omgangsvenner har unger på alder med lillesøster, og det er faktisk jenter, alle sammen.Ikke det at det ikke er greit at han leker med jenter, men det kunne jo vært greit å kjenne andre gutter, og!;-)

Han har "kjæreste", har hatt den samme jenta i snart 4 år!!! Og det er gjensidig. Han leker sammen med andre i alle friminut (jeg observerer det, er lærer på samme skole), så det er ikke noe problem der. På fritida liker han å være med å gjøre nytte for seg på gården, og har liksom ikke tid til å ringe til noen for å høre om de har lyst på besøk/besøke ham.

Jeg er ikke veldig bekymret, men lurer på om deres 1.klassinger også er på samme "nivå"!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207185-1klassinger-og-venner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min vil gjerne besøke eller ha besøk hver eneste ettermiddag, de er 18 gutter på trinnet, 9 i hver klasse. Av dem har han vært hjemme hos eller hatt besøk av 6. I tillegg har han noen venner fra barnehagen som har begynt på en annen skole som han fremdeles har kontakt med.

Vi begynner nå er se at det er særlig 2 av disse han er mest sammen med. De liker GameBoy, pc-spill, lego, tegning og kortspill, så det er absolutt ikke mye "traktor" her heller.

Vi har latt gutten styre det mye selv nå i høst, men var ganske aktive i fjor vinter med å avtale gjensidig besøk med to av de guttene han nå går i klasse med. Han begynte nemlig på en annen skole enn alle de andre i bhg sin. Han ble godt kjent med disse to, og leiker fremdeles med dem innimellom, men det er andre han har mer felles interesser med og helst vil være sammen med på skolen og SFO.

Hva med å lage en avtale med de andre i klassen om jevnlig besøk og middagsspising + leik hos hverandre? Vi lot gutta treffes ca en gang i uka en periode så de skulle bli kjent.

Det ene barne tvårt trives også best i eget selskap på fritida. I perioder er hun mer sosial, men hun vil like ofte være alene.

Vi har prøvd å ikke stresse altfor mye med det, da "pålagt sosialisering" ikke har fungert så veldig godt. Vi har oppfordret henne til å være med på aktiviteter hvor det sosiale er viktig. Det fungerer bra.

Min førsteklassing har en bestevenninne som hun regelmessig besøker og får besøk av. Hun har også et par andre hun også besøker/får besøk av innimellom. De går på ulike aktiviteter sammen, og vi foreldre samarbeider endel for å gjøre dette mer smidig for alle.

Men hun er av den absolutt sosiale typen. De er jo forskjellige, disse barna. Jeg synes han høres trygg og glad ut, jeg, som trives på gården og i arbeid og har (stabil)kjæreste. ;o)

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...