Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• jubalong70

6

• Mrs. Wallace

5

• Velouria

4

Har du oppskrift du vil dele med meg også? Jeg har hørt snakk om disse hvert år, men aldri kommet så langt til å prøve dem selv..

Jeg fikk den av Lillemus for kun kort tid siden. Her er innlegget hennes.

Værsågod:

Jeg har alltid kalt dem "Berits brune pinner", men en venninne av meg sier det er kolakaker, her er oppskriften i alle fall:

200 g smør

200 g sukker

1 eggeplomme

1 ss sirup

1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

3-4 kopper hvetemel

Rør sammen smør og sukker. Ha i eggeplomme og sirup. Ha i det tørre.

Form til 4 avlange stenger som trykkes flate på platen (bruk to stekeplater ellers blir det for fullt!), pensle med eggehviten og strø over hakkede mandler (det pleier ikke jeg) og strø på litt sukker.

Stekes på 190-200 grader i ca. 12 min. Flyter en del utover så ikke legg stengene for tett på platen - lag gjerne to lange, smale stenger i platens lengderetning fremfor to korte på tvers. Skjæres i strimler mens de er varme.

Nam nam!

- Lillemus

Værsågod:

Jeg har alltid kalt dem "Berits brune pinner", men en venninne av meg sier det er kolakaker, her er oppskriften i alle fall:

200 g smør

200 g sukker

1 eggeplomme

1 ss sirup

1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

3-4 kopper hvetemel

Form til 4 avlange stenger som trykkes flate på platen (bruk to stekeplater ellers blir det for fullt!), pensle med eggehviten og strø over hakkede mandler (det pleier ikke jeg) og strø på litt sukker.

Stekes på 190-200 grader i ca. 12 min. Flyter en del utover så ikke legg stengene for tett på platen - lag gjerne to lange, smale stenger i platens lengderetning fremfor to korte på tvers. Skjæres i strimler mens de er varme.

Nam nam!

- Lillemus

Thanx!

Pepperkaker (ferdigdeig fra IKEA), noe andre pepperkake greier, grove rundstykker/baguetter/flettebrød til julefrokostene og julekake.

Om jeg får oppskriften på kakemenn og kolakaker her på DOL skal vi prøve dette også.

Kakemenn:

500 g sukker

150 g smolt (matfett)

3 1/2 dl melk

Smelt alt dette i en panne, og la det avkjøles.

1 kg hvetemel

1 ts hjortetak

Bland alt sammen.

Trykk ut ca 1/2 cm tykke kakemenn, stek på nederste rille i ca 10 min på 180grader.

Denne er enkel, og kjempegod!

Jeg er ikke noen flink baker, men denne oppskriften har funket hver gang.

Annonse

Denne småbarnsmora her skal bake tradisjonelle husarkyss :-) Dem kan min lille 21 mnd.gamle sønn trykke ut med fingrene sine, og så kan han ha bringebærsyltetøy oppi dem, jeg er ikke i tvil om at det kommer til å bli en stor suksess! :-) Ellers har jeg ikke tenkt å bake noen andre kaker, men kjøper ferdige pepperkaker og så skal knærten og jeg pynte noen av dem med melis og nonstop ;-)

M.v.h.

Denne småbarnsmora her skal bake tradisjonelle husarkyss :-) Dem kan min lille 21 mnd.gamle sønn trykke ut med fingrene sine, og så kan han ha bringebærsyltetøy oppi dem, jeg er ikke i tvil om at det kommer til å bli en stor suksess! :-) Ellers har jeg ikke tenkt å bake noen andre kaker, men kjøper ferdige pepperkaker og så skal knærten og jeg pynte noen av dem med melis og nonstop ;-)

M.v.h.

Oj, men jeg glemte den viktigste av alle julekakene (i min manns øyne - og det er vel pga.av ham at jeg lager den...), nemlig delfiakake! Minst to stykker i løpet av jula! Og en ekstra til svigermor ;-)

N.v.h.

Gjest hans og grete

Skal iallefall lage kakemenn, det liker jeg :o)

Så har jeg en pepperkakeelskende sønn, så det blir nok pepperkaker.

Kromkaker og tyske skiver.

Og etter anbefaling her på Dol, tenkte jeg at vi skulle lage Kolakaker.

Hvor står den oppskriften på kolakaker som du henviser til?

Det blir pepperkaker + hjemmelaget pepperkakehus. Her skal vi lage malen vi skal bruke til huset.

Sarah Bernar (om det er slik det skrives.) Kaloribomber som tar tid å lage, men som er kjempegode:-)

Hjemmelaget marsipan. Dette gir vi også bort til noen i julepresang/førjulspresang. Lang tradisjon her i huset.

I tillegg skal jeg prøve meg på kromkaker - som har tendenser til å bli myke + at jeg tenkte å lage kokostopper.

Som du ser blir det ikke så mye av de tradisjonelle tørre kakene.

Og det kan jo hende det blir noe som ikke er planlagt enda....

Kakemenn:

500 g sukker

150 g smolt (matfett)

3 1/2 dl melk

Smelt alt dette i en panne, og la det avkjøles.

1 kg hvetemel

1 ts hjortetak

Bland alt sammen.

Trykk ut ca 1/2 cm tykke kakemenn, stek på nederste rille i ca 10 min på 180grader.

Denne er enkel, og kjempegod!

Jeg er ikke noen flink baker, men denne oppskriften har funket hver gang.

Thanx

Hvor står den oppskriften på kolakaker som du henviser til?

Berit`s brune pinner kaller noen de:

200 g smør

200 g sukker

1 eggeplomme

1 ss sirup

1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

3-4 kopper hvetemel

Her er en variant som også er populær på Dol etter som jeg har fått med meg:

http://www.geocities.com/flisa_ja/kolakker

Gjest hans og grete

Berit`s brune pinner kaller noen de:

200 g smør

200 g sukker

1 eggeplomme

1 ss sirup

1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

3-4 kopper hvetemel

Her er en variant som også er populær på Dol etter som jeg har fått med meg:

http://www.geocities.com/flisa_ja/kolakker

Takk for svar:-) Tror jeg må prøve ut disse, hørtes gode ut!

Annonse

Gjest telemarkingen

Vi får lefser av svigermor, kromkaker av onkelen min og kransekake av mamma.

Selv lager vi pepperkaker, popsboller, havreflarn, gjærbakst, krydderkake, dajmiskake. Finner vi spennende oppskrifter prøver vi de som ser gode ut.

Pepperkakehus og pepperkaker.

Ungene baker julemenn hos mormor og morfar. Da kommer de hjem med en kakeboks :-)

Jeg lurte litt på om jeg skulle prøve meg på Flisa's Julekolakker også!

Ellers spiser vi fint lite julekaker, så etter jul kan man nesten ikke se at noen har spist fra kakeboksen....

Pepperkaker - og det er vel så mye for prossessen, koselig å bake med barna.

Mor monsen eller hjortetakk.

Kanskje også kolakaker e.l. (forsøker igjen), litt usikkert.

Også bestiller jeg en kransekake og kjøper litt konfekt som ser hjemmelaget ut.

Denne småbarnsmoren baker dette;

pepperkaker, pepperkakehus, krydderkake, engelsk fruktkake, sjokoladeboller (det sluttet jeg nok med i år), brune pinner, kanelboller, krumkaker og i år skal jeg prøve meg på Sarah Bernard og kakemenn. Og skulle ønske jeg gadd å lage goro, me det orker jeg ikke så jeg kjøper nok ferdig i år også.

Jo og så lager je marsipan og brente mandler.

Værsågod:

200 g smør

200 g sukker

1 eggeplomme

1 ss sirup

1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

3-4 kopper hvetemel

Nam nam!

- Lillemus

Dette ER brune pinner!!! Har jo ikke noe med Cola å gjøre,*snøft*

Dette ER brune pinner!!! Har jo ikke noe med Cola å gjøre,*snøft*

Selvsagt har det ikke noe med Cola å gjøre, hehehe.

Hvis du ser en gang til, ser du at det staves med k - altså kola = karamell på svensk.

Da høres det vel litt mer logisk ut? Det er det svenske navnet. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...