Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Selvsagt har det ikke noe med Cola å gjøre, hehehe.

Hvis du ser en gang til, ser du at det staves med k - altså kola = karamell på svensk.

Da høres det vel litt mer logisk ut? Det er det svenske navnet. ;o)

Ok ok, jeg gir meg mht. Colaèn. Men forstsatt er det brune pinner for meg ;-)

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• jubalong70

6

• Mrs. Wallace

5

• Velouria

4

Pepperkaker, kolakaker, sjakkruter, delfiakake, pepitakranser (?), krumkaker, smultringer og ristopper hadde jeg tenkt å lage i år.

Har spurt deg om kolakakene tidligere, som jeg ikke fikk helt til i fjor. De ble knusktørre.

Husker jeg stekte dem kortere enn det som står i oppskriften, men ovnen min er veldig varm og effektiv. Bør man ha lavere temperatur ved varmluftsovn? Og hvor store ca. er kakene (lengde og bredde), det betyr jo også noe for steketiden.

Takknemlig for svar.

Hilsen husmor-

Jøss. Er dere _så_ glad i småkaker?

*Hehe* Tidligere har jeg slett ikke bakt så mye, men min nye kjæreste er gal etter julekaker og siden jeg elsker å bake så... :o)

Når det gjelder kolakakene steker jeg dem på vanlig varme, ikke varmluft. Mine deigstriper er ca. 10 cm brede før steking, de eser jo ut til nærmest dobbel bredde.

Har spurt deg om kolakakene tidligere, som jeg ikke fikk helt til i fjor. De ble knusktørre.

Husker jeg stekte dem kortere enn det som står i oppskriften, men ovnen min er veldig varm og effektiv. Bør man ha lavere temperatur ved varmluftsovn? Og hvor store ca. er kakene (lengde og bredde), det betyr jo også noe for steketiden.

Takknemlig for svar.

Hilsen husmor-

Når du bruker varmluft, skal du ha lavere temp. Jeg bruker å redusere ca 25 grader på vår ovn.

Småkaker steker så fort, så da bruker jeg ikke varmluft. Jeg har sluttet å bruke varmluft på bollebakst også, da jeg synes bollene blir skrukkete og triste etter å ha stått i vinden

*Hehe* Tidligere har jeg slett ikke bakt så mye, men min nye kjæreste er gal etter julekaker og siden jeg elsker å bake så... :o)

Når det gjelder kolakakene steker jeg dem på vanlig varme, ikke varmluft. Mine deigstriper er ca. 10 cm brede før steking, de eser jo ut til nærmest dobbel bredde.

Deigstripene er 10 cm. brede - og hvor lange? (har litt problemer med å se dem for meg her, og trenger teskje).

Annonse

Når du bruker varmluft, skal du ha lavere temp. Jeg bruker å redusere ca 25 grader på vår ovn.

Småkaker steker så fort, så da bruker jeg ikke varmluft. Jeg har sluttet å bruke varmluft på bollebakst også, da jeg synes bollene blir skrukkete og triste etter å ha stått i vinden

Ok!

Takk! Jeg baker sjelden, og har heller ikke hatt varmluft veldig lenge, så slikt vet jeg lite om.

Gjest Masahiro

Jeg baker:

Pepperkaker med eldstemann, serinakaker, en stor nøttekake, krumkaker, div. julegodter... Sandnøtter iblandt og kan hende en porsjon med kokoskaker? :)

Og for ikke å glemme - en stoooor porsjon med skoldede, ristede og saltede mandler!!! Nam!!!

Kommer til å bake pepperkaker, og lage risboller. Har jeg ork og tid lager jeg kanskje marsipan. (Dessverre bare jeg som liker verdens beste hjemmelagede marsipan - men det er så innmari "JUL" for meg.)

Ellers kommer jeg nok ikke til å bake noe særlig. Ingen av oss er spesielt glade i julekaker. Kanskje vi kjøper inn noe?

Kommer til å bake pepperkaker, og lage risboller. Har jeg ork og tid lager jeg kanskje marsipan. (Dessverre bare jeg som liker verdens beste hjemmelagede marsipan - men det er så innmari "JUL" for meg.)

Ellers kommer jeg nok ikke til å bake noe særlig. Ingen av oss er spesielt glade i julekaker. Kanskje vi kjøper inn noe?

Hjemmelaget marsipan er det mannen i huset som lager sammen med ungene. Det er kjempegodt :-)

Enig!

Her er det også bare meg som spiser marsipan laget etter beste oppskrift.

Det er forferdelig pes å lage, men det blir liksom noe som mangler hvis det ikke blir laget.

Får vel skolde,kverne,blande,røre osv i år også.

Har jo kjøpt meg så fine farger som kan brukes i marsipan som jeg bare er nødt til å teste.

Lykke til med marsipanlaging!!

Annonse

Enig!

Her er det også bare meg som spiser marsipan laget etter beste oppskrift.

Det er forferdelig pes å lage, men det blir liksom noe som mangler hvis det ikke blir laget.

Får vel skolde,kverne,blande,røre osv i år også.

Har jo kjøpt meg så fine farger som kan brukes i marsipan som jeg bare er nødt til å teste.

Lykke til med marsipanlaging!!

Takk, takk. Som sagt vet jeg ikke om det blir laget noe. Har forsåvidt hendene fulle med lillebror på 6 uker... Utrolig så sultne slike små er...

Gjest kalendria

Pepperkaker (og -hus), krumkaker, smultringer, ris-sjokoladeboller, mørlefse og kransekake + marsipangodteri (av ferdigkjøpt marsipan). Vanligvis kjøper vi kokosboller på Ikea til jul i tillegg - de er verdens beste!

Også rundstykker, brød og croissanter, da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...