Gjest anonym mor idag Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Er det noen som går til vanlig lege for veing, måling og vaksiner ? Jeg syns helsestasjonen er noe masete greier og så er de bare negative. Kan ikke fastlegen ta vaksinene som trenges ? De fleste er allerede tatt før vi fikk barnet så det mangler bare noen. Og hvorfor må de komme på hjembesøk ? Føler det som tvang og press, og så er helsesøster en mor til noen vi kjenner og da føler vi det litt feil, hva skal hun hjem til oss for .... Det er ikke første adoptivbarnet så vi er ikke usikre på noe eller føler at vi trenger hjelp til noe. Barnet har vært hos lege til sjekk og var frisk som en fisk. Men han sa at barnet skal inn i programmet på helsestasjonen... :-( Så MÅ vi det ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Man MÅ ikke følge opplegget til helsestasjonen, nei. Men i ditt tilfelle, kan du jo bare si at du ikke ønsker hjemmebesøk? Tror ikke det er uvanlig, særlig når man har barn fra før. Det går også an å si at du bare vil følge vaksinasjonsprogrammet, ikke de andre kontrollene. Men selv syns jeg det er helt greit å følge kontrollene, det går jo gjerne 1-2 år mellom hver gang etter at ungen blir 18 mnd. gammel. Vet ikke om fastlegen kan ta vaksinasjonene, men det er jo bare å ringe og spørre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1493622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvetanna Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Kan ikke mye om vaksiner og om du kan få det hos fastlegen, men jeg vet at hjembesøk av helsesøster er helt frivillig. Når de spør kan du bare si takk for tilbudet men du ønsker ikke det. De kan ikke "tvinge" seg inn, det er helt frivillig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1493625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym mor idag Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Man MÅ ikke følge opplegget til helsestasjonen, nei. Men i ditt tilfelle, kan du jo bare si at du ikke ønsker hjemmebesøk? Tror ikke det er uvanlig, særlig når man har barn fra før. Det går også an å si at du bare vil følge vaksinasjonsprogrammet, ikke de andre kontrollene. Men selv syns jeg det er helt greit å følge kontrollene, det går jo gjerne 1-2 år mellom hver gang etter at ungen blir 18 mnd. gammel. Vet ikke om fastlegen kan ta vaksinasjonene, men det er jo bare å ringe og spørre. Takk for kjapt svar :-) Ungen er over året og skal jo ikke veies og måles hver måned som nyfødte. Og ikke har vi kolikk eller ammeproblemer :-) Her spises det grøt,middagsglass, brød, grønsaker,poteter,og alt smakes på. Det er jo vaksinene som er viktigst syns jeg. Og etter 2 år er det jo ikke noe kontroller mer. Var ikke det på våre andre barn i alle fall. Det var bare negativt de gangene. De syns barna gikk for sent, satt for sent, pratet for sent osv og maset om tran hver eneste gang vi kom. Barna kan både gå og prate og har ikke tatt tran men biovitt :-) Og er nesten aldri syke, de syns andre i klassen er syke støtt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1493634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym mor idag Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Kan ikke mye om vaksiner og om du kan få det hos fastlegen, men jeg vet at hjembesøk av helsesøster er helt frivillig. Når de spør kan du bare si takk for tilbudet men du ønsker ikke det. De kan ikke "tvinge" seg inn, det er helt frivillig Puuhh, takk, det hjelper enormt. Bor et sted hvor alle kjenner alle og da MÅ jeg ikke har mor til en i klassen til en av ungene hit.... En stor byrde slapp taket. Tror det var krav på at de skulle komme da de andre var små... Men om det blir helsestasjonen så blir det far som tar med, da lot han alt maset gå inn det ene øret og så ble det borte gitt på vei hjem :-) Vi har vært hjemme noen uker og vi er kommet godt inn i hverdagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1493651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Helsestasjonen er et frivillig tilbud. Hør med fastlegen om hvordan dere likevel kan få fulgt vaksineprogrammet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1493670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanchang Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Må og må. Jeg ble litt lei av dette helsestasjonsopplegget, med div. helsesøstre som hadde liten kunnskap om adopsjon. Syns de var litt uprofesjonelle...Mye dill...Måling og veiing var jeg litt opptatt av i begynelsen, med den første, men når du ser at barne vokser og trives og omtrent aldri er sjuke, så vet du at alt er i orden. Og det å drakse friske barn til det offentlige helsevesen, er nå det nødvendig da. Hadde det vært noe med barna som jeg var virkelig bekymra for, så hadde jeg konsultert en god barnelege. Og så denne ventinga, en får jo aldri komme inn når en har time, men må vente og vente, sitter der med friske barn og tia går, jeg er for utålmodig til å syns at det er kjekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1493748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kinamamma 2005 Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg synes det er veldig bra jeg, med tilbud om hjemmebesøk og oppfølging. I bydelen der vi bor, er det mange som har adoptert, og jeg føler meg sikker på at vår datters ve og vel vil bli ivaretatt når vi kommer hjem. Hun er allerede registrert inn, fire dager etter tildeling. Hjemmebesøk er avtalt til en av de påfølgende dager etter hjemkomst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1493798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også anonym mor idag Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Helsestasjontilbudet er "frivillig" - men du vil nok få litt mas dersom du melder det ut. Hjemmebesøk avgjør du selv. Vi valgte det bort og hørte ikke noe mer om det. Det er stor forskjell på helsestasjoner - første gang på et lite sted visste vi mer om problemstillingene rundt adopsjon en de som jobbet der. Den ene helsesøsteren fokuserte mest hvor "synd" det var på meg som ikke fikk ammet. Den andre kom med kommentarer som "ja de har jo så rar hodeform" da hun har en mindre hodeomkrets enn norskfødte barn. Vi måtte selv skaffe informasjon om behov for revaksinering. Det sier seg selv at vi brukte bare stasjonen til vaksinering og veiing. Andre gang hadde vi flyttet og det var en svært oppegående helsesøster på "adopsjonsfeltet". Dyktig, interessert, lærevillig, osv. En helt annen opplevelse. Kunnskap om vekt/høyde kurver, matintoleranser osv. Dersom man ikke føler at den lokale helsestasjon er spesielt bra, er det vel bare å følge det obligatoriske og kontakte legen for alt annet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1493819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også anonym mor idag Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Helsestasjontilbudet er "frivillig" - men du vil nok få litt mas dersom du melder det ut. Hjemmebesøk avgjør du selv. Vi valgte det bort og hørte ikke noe mer om det. Det er stor forskjell på helsestasjoner - første gang på et lite sted visste vi mer om problemstillingene rundt adopsjon en de som jobbet der. Den ene helsesøsteren fokuserte mest hvor "synd" det var på meg som ikke fikk ammet. Den andre kom med kommentarer som "ja de har jo så rar hodeform" da hun har en mindre hodeomkrets enn norskfødte barn. Vi måtte selv skaffe informasjon om behov for revaksinering. Det sier seg selv at vi brukte bare stasjonen til vaksinering og veiing. Andre gang hadde vi flyttet og det var en svært oppegående helsesøster på "adopsjonsfeltet". Dyktig, interessert, lærevillig, osv. En helt annen opplevelse. Kunnskap om vekt/høyde kurver, matintoleranser osv. Dersom man ikke føler at den lokale helsestasjon er spesielt bra, er det vel bare å følge det obligatoriske og kontakte legen for alt annet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1493820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Takk for kjapt svar :-) Ungen er over året og skal jo ikke veies og måles hver måned som nyfødte. Og ikke har vi kolikk eller ammeproblemer :-) Her spises det grøt,middagsglass, brød, grønsaker,poteter,og alt smakes på. Det er jo vaksinene som er viktigst syns jeg. Og etter 2 år er det jo ikke noe kontroller mer. Var ikke det på våre andre barn i alle fall. Det var bare negativt de gangene. De syns barna gikk for sent, satt for sent, pratet for sent osv og maset om tran hver eneste gang vi kom. Barna kan både gå og prate og har ikke tatt tran men biovitt :-) Og er nesten aldri syke, de syns andre i klassen er syke støtt. Jeg tror det vanlig med en kontroll rundt 4-4,5 år og en siste kontroll før skolestart før papirene sendes til helsesøster på skolen. Jeg syns f.eks. test av syn er viktig. Hvis f.eks. barnet har brillebehov eller dårlig syn på ett øye, er det greit å få en henvisning til øyenlege før skolestart. Maset fra helsestasjonen varierer nok en del. Hos er det lite mas om tran osv., helt OK kontroller. Det kan være en løsning å ha en viss kontakt med helsestasjonen, men velge seg ut hvilke kontroller du går på. (når du får innkalling, kan du ringe og spørre hva som skal skje og evt. bare avbestille timen) Da har de papirene og ungen er i systemet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1493851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yogi Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Må og må. Jeg ble litt lei av dette helsestasjonsopplegget, med div. helsesøstre som hadde liten kunnskap om adopsjon. Syns de var litt uprofesjonelle...Mye dill...Måling og veiing var jeg litt opptatt av i begynelsen, med den første, men når du ser at barne vokser og trives og omtrent aldri er sjuke, så vet du at alt er i orden. Og det å drakse friske barn til det offentlige helsevesen, er nå det nødvendig da. Hadde det vært noe med barna som jeg var virkelig bekymra for, så hadde jeg konsultert en god barnelege. Og så denne ventinga, en får jo aldri komme inn når en har time, men må vente og vente, sitter der med friske barn og tia går, jeg er for utålmodig til å syns at det er kjekt. Njaaaa... ikke helt enig med deg der. ) Vi fikk f.eks. konstatert at eldstejenta vår hadde synsproblemer da hun var på kontroll som fireåring. Vi hadde ingen anelse eller mistanke om dette før kontrollen. Det viste seg at hun måtte bruke både briller og lapp på det ene øyet i en periode. Vi hadde nok funnet ut senere at hun trengte briller, men da hadde det vært for sent for opptrening av det ene øyet med å bruke lapp. Takket være en årvåken helsesøster kom vi i gang med det tidsnok. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1493896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym mor idag Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg tror det vanlig med en kontroll rundt 4-4,5 år og en siste kontroll før skolestart før papirene sendes til helsesøster på skolen. Jeg syns f.eks. test av syn er viktig. Hvis f.eks. barnet har brillebehov eller dårlig syn på ett øye, er det greit å få en henvisning til øyenlege før skolestart. Maset fra helsestasjonen varierer nok en del. Hos er det lite mas om tran osv., helt OK kontroller. Det kan være en løsning å ha en viss kontakt med helsestasjonen, men velge seg ut hvilke kontroller du går på. (når du får innkalling, kan du ringe og spørre hva som skal skje og evt. bare avbestille timen) Da har de papirene og ungen er i systemet. Hei, jeg leser og leser :-) Venting ja, tar jo evighet og så er det langt inni sovetida når det endelig er vår tur og da er man både sulten og tørst og lei. Det aller først besøket med 1. mann, ble det vannkopper av. Ungen tygde på noen treleker som en annen med vannkopper hadde hatt. Det var aller første turen ut så smitten må ha kommet derifra. hadde prikker over ALT og høty feber over 1 uke, og var under 4 mnd. Ikke gøy. Hos legen idag ble det tygd på egne leker :-) Vi har ringt, kan veie og måle uten time, og helsesøstra skulle ringe tilbake.... så vi får nå se. Far skal evt dra, orker ikke fortelle hele livshistoria mi eller ungens. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1494007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym mor idag Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Njaaaa... ikke helt enig med deg der. ) Vi fikk f.eks. konstatert at eldstejenta vår hadde synsproblemer da hun var på kontroll som fireåring. Vi hadde ingen anelse eller mistanke om dette før kontrollen. Det viste seg at hun måtte bruke både briller og lapp på det ene øyet i en periode. Vi hadde nok funnet ut senere at hun trengte briller, men da hadde det vært for sent for opptrening av det ene øyet med å bruke lapp. Takket være en årvåken helsesøster kom vi i gang med det tidsnok. Hilsen Ingen av våre eldste har blitt hørsel eller syns testet på helsestasjonen. En ny utdannet førskolelærer i barnehagen oppdaget at den ene hørte litt dårlig iforhold til de andre i barnehagen og fikk oss til hørselstest. Da var han 5 år ! Han hadde væske i begge ørene og store polypper, er opr. og frisk. Enig, om vi er bekymret for noe så kontakter man barnelege. Snakket med helsestasjonen før vi dro iforb. men en vaksine på skolen, og jeg nevnte at den nye har nok tatt mange vaksiner, men de kunne man ikke stole på sa hun så alt skal tas på nytt. Jeg sa nei, man kan sjekke antistoffer om de er tatt, og da sa dama: "Kan man det da"?? Legen sa idag at man skal IKKE ta ny dose forsikkerhetskyld !! Det blir nok veing og måling av og til, og late som man ikke hører på det øret når de sier at ungen ligger laaangt under kurven (den norske), er så lei å høre det ! Selv om vi kom med giverlandets kurver var hun ikke fornøyd for i følge den norske så var det feil... og så det med høyden, da, vi ble spurt om ungen fikk noe mat siden det var kortere enn norske barn. Om de kunne hatt litt kunskap innimellom. Og så var det mye utskiftninger av helsesøstre så man måtte fortelle alt ørten ganger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1494018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Njaaaa... ikke helt enig med deg der. ) Vi fikk f.eks. konstatert at eldstejenta vår hadde synsproblemer da hun var på kontroll som fireåring. Vi hadde ingen anelse eller mistanke om dette før kontrollen. Det viste seg at hun måtte bruke både briller og lapp på det ene øyet i en periode. Vi hadde nok funnet ut senere at hun trengte briller, men da hadde det vært for sent for opptrening av det ene øyet med å bruke lapp. Takket være en årvåken helsesøster kom vi i gang med det tidsnok. Hilsen Samme her :-) Vi oppdaget også at Bella trengte briller på 4-års kontrollen, og vi hadde heller overhode ikke noe mistanke om det på forhånd. Fullstendig bombe! Men veldig glad for at det ble oppdaget så tidlig i etterkant. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1494058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xiao Tao :-D Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Vi ringte til helsesøster og sa at vi ikke følte behov for hjemmebesøk men at vi gjerne ville komme på helsestasjonen og få råd om vaksinasjon, måling og veiing osv. Dette har gått kjempefint og vi har heldigvis hatt samme helsesøster hele tiden som har kjempegode kunnskaper om barn, er ekspert på vaksinasjoner osv. Vi er kjempefornøyde, men som sagt så har vi kun vært på helesestasjonen - ikke herhjemme. Barna våre har jo ikke vært nyfødte her så jeg så liksom ikke behovet for støtte på hjemmebasis. Men det er godt å kunne komme på stasjonen når vi har behov for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1494234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Vi har vært kjempeheldige med vår helsesøster. Den første uka vi var hjemme kom hun på besøk, og da var vår sønn 3,5 mnd. Helsesøster har selv 1 egenfødt barn, og 2 adopterte barn, og forsto vår situasjon veldig bra. Vi har vært veldig fornøyd med helsestasjonen her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1494371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresh air Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Det er tydelig at vi har vært heldige!!! Vi bor på vet mindre sted, og det var noen år siden kommunen hadde hatt adoptivbarn på helsestasjonen. Helsesøstera hadde lest seg opp da vi kom, og vi ble tatt svært godt i mot med en gang. Det interessante var imidlertid at hun raskt fant ut at den lille sønnen vår var helt i rute. Dessuten stod det tydelig skrevet hva han hadde fått av vaksiner i Korea, og helsesøstera fortsatte bare vaksinsjonsprogrammet der legene i Korea slapp. Jeg opplevde at helsestasjonen møtte oss med en holdning omtrent som dette: Er det noe spesielt, skal vi følge dette opp. Hvis ikke, behandler vi han som en helt vanlig baby og dere som en helt vanlig familie.Det synes jeg var greit. At sønnen min alltid har vært i nedre del av av normalområdet når det gjelder vekst, har de ikke sagt noe om.Da jeg kom på helsestasjonen med nummer to, ble jeg også godt mottatt. - Så vi har nok vært heldige! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1494442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alegre Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg skjønner at vi er heldige med vår helsestasjon. Både jeg (oftes jeg som går) og barna gleder oss til hvert besøk. Eldste var 2 ved hjemkomst, andremann to mnd. To forskjellige aldrer men like godt m ottatt. Jeg føler meg godt ivaretatt; de kan en del om adoptivbarn og setter seg inn i det de ikke kan. Opplever at dialogen er god. Er derimot IKKE fornøyd med den ene legen . Har opplevd at han kaller barnet"ÅÅ, enda et importert barn!", "Dere må være flinke å stimulere henne for de kan være flinke slike (les: mørkhudede) også." Kunne ikke irettesette legen der og da ettersom barnet var med og gammelt nok til å forstå. Det praktiseres ikke hjemmebesøk når man kommer hjem med adoptivbarn, men hadde vi ønsket det så hadde de nok kommet. Synest nesten det er litt lenge å vente til neste kontroll..minsten blir ikke fire før om et helt år ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1494605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Du MÅ vel ikke ta i mot hjemmebesøk.(Det er bare politiet som kan forlange å komme inn til folk). Du Må ikke være med på de vanlige kontrollene på helsestasjonen, heller. Dere må selv vurdere fordeler og ulemper ved å være med/ikke være med på vaksinasjonsprogrammet og helsekontrollene på helsestasjonen. Fastlegen kan nok gjøre det samme, men det fordrer jo at dere følger med selv på en annen måte. Jeg er vel heller ikke kjempeinmponert over helsestasjonen, men synes ikke det er noe mas. Det er flere underlige opplevelser som beskrives her. Jeg tolker noe av det som mangel på folkeskikk. Vår helsesøster er imøtekommende på alle måter. Hun har aldri sagt noe om at vår datter er mindre enn norskfødte barn. Hun var svært glad for at vi tok med høyde-og vektskjema for kinesiske barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207238-helsestasjon/#findComment-1494606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.