Gå til innhold

Grøt til baby.. ??? (og annen mat)

Anbefalte innlegg

Lillegutt er snart 4 mnd. Han får kun mme nå. Jeg lurer på når jeg burde begynne å gi han grøt? Hadde jeg ammet hadde jeg vel ikke trengt å gi fast føde før 6 mnd. alder, men er det ikke annerledes når man gir mme?

Han spiser fem ganger i døgnet, sover stort sett hele natten. Er blid og fornøyd. Vi har gode rutiner på mating, våkentid og "dupper". Kan jeg vente litt med grøt?

Men når jeg skal gi grøt, skal jeg bare gi en skje? Og hvor lenge skal ha få en skje? Så to?

Kan noen av dere fortelle meg hvordan det foregår når man begynner med fast føde? *grønn* Og hvordan grøt bør jeg gi?

Og bytter jeg ut et melkemåltid med grøt, eller er det melk først, så grøt? En skje grøt holder jo ikke.. Bør jeg i så fall gi litt mindre melk det måltidet han får grøt?

Når begynner jeg med middag? (Moste grønnsaker og poteter) Hvor lenge må han ha spist grøt før han kan få banan, yogurt, dessert (på glass) og middag?

Har ikke tenkt å gi han dessert i nærmeste framtid, men det er kjekt å vite når man kan gi hva og hvordan hele mat-prosessen fungerer..

Takknemlig for svar! ; )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207297-gr%C3%B8t-til-baby-og-annen-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en mor til totre

Jeg ga grøt tidlig. De fikk smake da de var nesten 4 måneder gamle. De første gangene var det et par skjeer, men så fikk de bestemme selv. Så da ble det en liten porsjon. Jeg ga grøt, og senere begynte jeg med middagsglass. Ikke gi dessert før grøt, da vil de kanskje bare ha søtt....

Våre barn er jo ca. like gamle, og vi ga sønnen vår smakeprøve på grøt for første gang i dag. Han spiser så ofte at vi bestemte oss for å prøve noe som gir litt tyngde i magen. Bare smaksprøve en gang om dagen en god stund framover. Jeg skal fortelle deg om han fikk mageknip så snart jeg vet ;)

Jeg lagde grøten veldig tynn, men han spyttet den ut noen ganger. Jeg bare prøvde om og om igjen. Han svelgte nok litt av den, men mye havnet på genseren.

Siden sønnen min spiser når han uttrykker sult, så fikk han MME ca. to timer før grøten. Han ville også ha melk rett etter grøten, smaksprøven gjorde han kanskje sulten? Det er viktigst å gi melk før grøt om babyer får morsmelk, siden morsmelken hjelper til med å fordøye fast føde. Men kanskje det er en idè med MME også, sånn at magen ikke er helt tom? Kan lede til irritasjon om de ikke får melk når de er sultne og muligens er det litt hardt for en tom mage?

Om du er usikker på hva som passer for akkurat din sønn ang. inføring av fast føde, så kan du kanskje snakke med helsestasjonen :)

Jeg ga grøt tidlig. De fikk smake da de var nesten 4 måneder gamle. De første gangene var det et par skjeer, men så fikk de bestemme selv. Så da ble det en liten porsjon. Jeg ga grøt, og senere begynte jeg med middagsglass. Ikke gi dessert før grøt, da vil de kanskje bare ha søtt....

Gir man melk først da, så grøt etterpå? Grøt en gang i døgnet først? Når skal man gi grøt til f.eks "lunsj" og så middag til neste måltid? Da blir det to fast-føde måltid etter hverandre da.. Bør man ha et melkemåltid innimellom eller?

Jeg tenkte å gi mme når han våkner, så neste måltid fordi han sover alltid par timer etter det, så grøt på neste måltid sånn rundt 16-tiden. Da er det to måltider igjen før jeg legger han.. Sies jo at de bør være litt våkne etter de har fått grøt i starten.

Gjest en mor til totre

Gir man melk først da, så grøt etterpå? Grøt en gang i døgnet først? Når skal man gi grøt til f.eks "lunsj" og så middag til neste måltid? Da blir det to fast-føde måltid etter hverandre da.. Bør man ha et melkemåltid innimellom eller?

Jeg tenkte å gi mme når han våkner, så neste måltid fordi han sover alltid par timer etter det, så grøt på neste måltid sånn rundt 16-tiden. Da er det to måltider igjen før jeg legger han.. Sies jo at de bør være litt våkne etter de har fått grøt i starten.

Du bør nok gi melk først. Senere kan du gi grøt først og melk etterpå. Jeg anbefaler deg også å gi drikke fra glass allerede nå (øve med vann eller melk).

MME holder ikke like lenge som eneste føde som MM nei. Gi melk som vanlig, og litt smaksprøver av grøt etterpå. Du bør variere grøtslaga, Nestlè har iallefall 3 forskjellige fra 4.mnd. Har inntrykk av at det å øke porsjonene går av seg selv med de fleste, i begynnelsen vil de så og si ikke ha noen ting, og etter hvert mer og mer.

Spør på helsestasjonen etter heftet om mat til spedbarn, der står det veldig mye nyttig.

Tror det er noe sånt som at det første måltidet du innfører er grøt. Prøv først på dagen for å se reaksjon, så legger du måltidet til ettermiddag/kveld når du ser det er ok. Så etter en stund (2-4 uker kanskje?) innfører du et grøtmåltid på dagen. Frokost eller lunsj. Kanskje greiest med frokost hvis du er ute og triller til lunsjtider? Så middag innføres etter det, og så kanskje brød til lunsj og frukt som mellommåltid.

Her hos oss gikk det bare i tullball hele opplegget, men nå (hun er 8,5 mnd) får hun to brødmåltider + en middag hver dag.

Mener å ha lest at de frem til de er 8 mnd skal ha melk først og grøt/middag/frukt etterpå, og fra 8 mnd skal de ha maten først og melka etterpå.

Annonse

Når man bare gir mme bør man begynne med fast føde før.. Ved 4mnd alder.. Lurt å starte med bare noen skjeer og øke på etter hvert. Økingen tok jeg sånn litt etter litt og når hun hadde fått bare noen skjeer en del ganger, laget jeg et helt måltid og så hvor mye hun spiste av det..Jeg begynte med den grøten som blandet med morsmelk/ erstatning.. Synes det var greit siden hun var vant med morsmelken.

I begynnelsen ga jeg henne først litt morsmelk, så litt grøt og litt morsmelk igjen.. Nå ( hun er akkurat blitt 7 mnd og litt mer enn 1mnd siden vi startet med fast føde) gir jeg grøt og så litt mormelk.Jeg gir henne denne grøten på kvelden..

Har også så vidt begynt med litt middagsmat no og det begynte jeg vel med sånn 2-3 uker etter grøten tror jeg..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...