Gjest Horas Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Jeg har i en del år slitt med store søvnproblemer, og har derfor fått resept på Stilnoct og Sarotex av legen min. Stilnoct har jeg kun brukt i korte perioder, men for 2,5 år siden begynte jeg å ta på Sarotex fast(10-20 mg). Dette fungerte veldig bra, men for litt over 1 år siden ble jeg gravid. Jeg sluttet med Sarotex så fort jeg fikk mistanke om at jeg var gravid. Nå er datteren min blitt 5 mnd. og jeg sliter mer og mer med å få sove. Jeg har tidligere spurt fastlegen min om jeg kan ta Stilnoct og Sarotex av og til, for i alle fall å få sove skikkelig noen netter inni mellom. Dette har han sagt er helt greit, fordi det er veldig lite som går over i morsmelken. Søvnproblemene mine har i det siste økt,og jeg har egentlig behov for å ta Sarotex hver dag. Jeg slo derfor opp både Sarotex og Stilnoct i felleskatalogen. Der stod det følgende om begge preparatene: Preparatet bør ikke brukes ved amming. Hvilke skader kan jeg ha påført datterene min når jeg har tatt disse medisinene? Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye jeg har tatt, men vil anslå at det tilsammen er mellom 10 og 15 stilnoct (5 mg), og ca. 10 Sarotex (10 mg). Jeg vurderer sterkt å slutte å amme pga søvnproblemene mine. Men mannen min er en del borte på jobb for tida, og når jeg sover dårlig, klarer jeg heller ikke ta kampen med å slutte å amme. Datteren min koser seg veldig når hun får pupp, og det vil ikke bli enkelt å venne henne av med det.Jeg har tidligere prøvd diverse naturlegemidler, men de har ikke vært til hjelp. Har du noen råd om hva jeg kan gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207300-amming-og-sovemedisin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Alquist, Helsesøster Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Kjære Horas Når man vurderer bruk av legemidler i forhold til amming brukes legemiddelhandboka.no som trygg opplysningskilde. Felleskatalogen er ikke egnet for vurdering av bruk av legemidler under amming. Stol på legen din. Sarotex har en minimal overgang til morsmelken og doser under 150 mg i døgnet kan brukes i 2-3 uker. Etter hva jeg forstår har du tatt dette medikamentet i små doser over tid. Stilnoct kan også brukes av ammende i kortere perioder. Stilnoct har en kort virkningstid, dvs hvis du ammer, tar medisinene og deretter legger deg, går det mulig noen timer til neste gang du skal amme og da er mye av medisinens virkestoffer ute av kroppen. Datteren din er 5 måneder og skal snart begynne med annen type mat i tillegg til morsmelk. Da er det sansynlig at det går en tid fra siste måltid om kvelden til neste måltid på morgensiden. Når medisinene er ute av din kropp er de også ute av din melk, det er en stadig utskiftning av stoffer mellom blodet ditt og melken din og vise versa. Det er viktig å få søvn og bevare en god psykisk helse når man har ansvar for småbarn.Fordelen med ved å amme vurderes opp mot eventuelleulemper med å bruke medisiner.Jeg anbefaler at du forstetter og amme, men at du observerer barnet ditt om det virker mere trett enn vanlig.Snakk med legen din hvis du ønsker ytterligere informasjon.Lykke til videre med ammingen og søvnen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207300-amming-og-sovemedisin/#findComment-1495999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Alquist, Helsesøster Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Kjære Horas Når man vurderer bruk av legemidler i forhold til amming brukes legemiddelhandboka.no som trygg opplysningskilde. Felleskatalogen er ikke egnet for vurdering av bruk av legemidler under amming. Stol på legen din. Sarotex har en minimal overgang til morsmelken og doser under 150 mg i døgnet kan brukes i 2-3 uker. Etter hva jeg forstår har du tatt dette medikamentet i små doser over tid. Stilnoct kan også brukes av ammende i kortere perioder. Stilnoct har en kort virkningstid, dvs hvis du ammer, tar medisinene og deretter legger deg, går det mulig noen timer til neste gang du skal amme og da er mye av medisinens virkestoffer ute av kroppen. Datteren din er 5 måneder og skal snart begynne med annen type mat i tillegg til morsmelk. Da er det sansynlig at det går en tid fra siste måltid om kvelden til neste måltid på morgensiden. Når medisinene er ute av din kropp er de også ute av din melk, det er en stadig utskiftning av stoffer mellom blodet ditt og melken din og vise versa. Det er viktig å få søvn og bevare en god psykisk helse når man har ansvar for småbarn.Fordelen med ved å amme vurderes opp mot eventuelleulemper med å bruke medisiner.Jeg anbefaler at du forstetter og amme, men at du observerer barnet ditt om det virker mere trett enn vanlig.Snakk med legen din hvis du ønsker ytterligere informasjon.Lykke til videre med ammingen og søvnen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207300-amming-og-sovemedisin/#findComment-1496002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.