dubbeditt Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 hei! Unge trollfrøken har klaget en del over mage vondt den siste tiden. Vi har ikke merket noe på almentilstanden hennes - hun har oppførst seg som hun pleier - vært blid og aktiv. Nå har vi hatt noen dager med redusert inntakt av melk - og nå har hun heller ikke klaget på mage vondt.Har spurt, og nei - hun har ikke vondt. Litt vansklig å bli klok på om hun har hatt vondt eller ikke, så tenkte jeg at før vi drar til lege så kan jeg jo høre om noen har erfaring her (for det regner jeg med at noen har) Kan melke allergi gi utslag "bare" i magevondt? og ikke noe annet - vi har ikke sett noen forandring på avøfringen (i den grad vi har kontroll på det som havner i do.....). Unge frøken troll er 3,5 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207313-melkeallergi-noen-som-vet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mermaid Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Kanskje hun har laktoseintoleranse? Den som har melkeallergi tåler ikke proteinet i melken (tror jeg) mens de som har intoleranse reagerer på laktosen, dvs melkesukkeret. De mangler laktase, et enzym som trengs for å spalte (fordøye) dette. Med andre ord: har vanskelig for å fordøye melken, og da får man gjerne vondt i magen. Dette er veldig vanlig blant den "voksne" befolkningen, ihvertfall i mange andre land, at man mister evnen til å fordøye melken ordentlig. I asiatiske land gjelder det visst over 90 % av den voksne befolkningen, men det er sjeldnere i Norge. Det vanligste er å få diaré, mange blir oppblåste, noen kaster opp og andre får forstoppelse. Man kan da erstatte melken med laktoseredusert melk som nå selges i de fleste butikker. Hvit ost går som regel bra, mens brun inneholder noe laktose. Yoghurt og andre syrnede melkeprodukter tåles litt bedre enn melk. Vær forsiktig med fløte, is osv. Det er egentlig ikke noe stort problem bare man er obs! Men for å få svar på om dette gjelder datteren din bør du gå til legen. Jeg tok en sånn test for noen år siden, for å påvise laktoseintoleranse, selv om jeg hadde visst om det i mange år og levd deretter. Da måtte jeg møte fastende en morgen. Så fikk jeg en dose med laktose for å se hvordan kroppen reagerte på det (bare noe "søtt vann"). Det ble tatt blodprøver med korte mellomrom over tid (da jeg ikke klarte å spalte laktosen steg ikke blodsukkeret nevneverdig heller), og dessuten måtte jeg stadig blåse i et måleapparat som skulle påvise at jeg pustet det (?) ut istedet. Det tok noen timer, men greit nok. Lykke til, håper datteren din blir kvitt magevondten ihvertfall! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207313-melkeallergi-noen-som-vet/#findComment-1494624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Femåringen min har lett for å få vondt i magen dersom hun drikker f.eks. et helt glass melk på kort tid. Hun har elles ingen symptomer på melkeallergi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207313-melkeallergi-noen-som-vet/#findComment-1494788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luskelita Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Femåringen min har lett for å få vondt i magen dersom hun drikker f.eks. et helt glass melk på kort tid. Hun har elles ingen symptomer på melkeallergi. Det kan være melkeallergi ja, også selv om evt tester hos lege viser at det ikke er det! Som barn likte jeg ikke melk, vegret meg alltid for å få i meg noe med melk, har en fornemmelse om at jeg følte meg "uvel" eller noe. Etterhvert som jeg vokste opp og bestemte selv så sluttet jeg helt å drikke melk. Noe hvitost og litt melk i mat f.eks går greit. Jeg har hele livet vært plaget med eksem som ikke lot seg behandle. Først i en alder av et par og tredve år fikk jeg positive allergitester i form av prikktest på hud. Dette har jeg tatt før i tillegg til blodprøver som har vært negative. Da jeg sluttet helt med melkeprodukter forsvant eksemen! Datteren min har hatt mye vondt i magen, og diaré som liten. Jeg kuttet ut melk til henne da jeg fikk mistanke om at hun også kunne være allergisk uten å ha påvist det hos lege. Hun ble utrolig mye bedre etter å ha kutta ut melkeprodukter. Hvis vi spiser melkeprodukter får vi symptomene tilbake. Jeg er derfor sikker på at det er allergi selv om tester ikke viser det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207313-melkeallergi-noen-som-vet/#findComment-1494866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mermaid Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Det kan være melkeallergi ja, også selv om evt tester hos lege viser at det ikke er det! Som barn likte jeg ikke melk, vegret meg alltid for å få i meg noe med melk, har en fornemmelse om at jeg følte meg "uvel" eller noe. Etterhvert som jeg vokste opp og bestemte selv så sluttet jeg helt å drikke melk. Noe hvitost og litt melk i mat f.eks går greit. Jeg har hele livet vært plaget med eksem som ikke lot seg behandle. Først i en alder av et par og tredve år fikk jeg positive allergitester i form av prikktest på hud. Dette har jeg tatt før i tillegg til blodprøver som har vært negative. Da jeg sluttet helt med melkeprodukter forsvant eksemen! Datteren min har hatt mye vondt i magen, og diaré som liten. Jeg kuttet ut melk til henne da jeg fikk mistanke om at hun også kunne være allergisk uten å ha påvist det hos lege. Hun ble utrolig mye bedre etter å ha kutta ut melkeprodukter. Hvis vi spiser melkeprodukter får vi symptomene tilbake. Jeg er derfor sikker på at det er allergi selv om tester ikke viser det. Kan det ikke være melkeINTOLERANSE da? Kjenner igjen din beskrivelse om "uvelhet"... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207313-melkeallergi-noen-som-vet/#findComment-1494899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luskelita Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Kan det ikke være melkeINTOLERANSE da? Kjenner igjen din beskrivelse om "uvelhet"... Joda, men jeg fikk beskjed hos legen da prikktesten var positiv at det var allergi og ikke intoleranse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207313-melkeallergi-noen-som-vet/#findComment-1494905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Det kan være melkeallergi ja, også selv om evt tester hos lege viser at det ikke er det! Som barn likte jeg ikke melk, vegret meg alltid for å få i meg noe med melk, har en fornemmelse om at jeg følte meg "uvel" eller noe. Etterhvert som jeg vokste opp og bestemte selv så sluttet jeg helt å drikke melk. Noe hvitost og litt melk i mat f.eks går greit. Jeg har hele livet vært plaget med eksem som ikke lot seg behandle. Først i en alder av et par og tredve år fikk jeg positive allergitester i form av prikktest på hud. Dette har jeg tatt før i tillegg til blodprøver som har vært negative. Da jeg sluttet helt med melkeprodukter forsvant eksemen! Datteren min har hatt mye vondt i magen, og diaré som liten. Jeg kuttet ut melk til henne da jeg fikk mistanke om at hun også kunne være allergisk uten å ha påvist det hos lege. Hun ble utrolig mye bedre etter å ha kutta ut melkeprodukter. Hvis vi spiser melkeprodukter får vi symptomene tilbake. Jeg er derfor sikker på at det er allergi selv om tester ikke viser det. Interessant... Datteren min på åtte år har et snev av atopisk eksem. Hun reagerer også med sinne/irritabilitet etter melkeinntak. Vi fikk henne allergitestet, men de fant ingen melkeallergi på henne. Selv er jeg overbevist om at melka har skylda både for eksemen og det andre. Vi har i perioder prøvd med litt melk og teorien min slår aldri feil! Greit å høre fra andre med lignende erfaringer:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207313-melkeallergi-noen-som-vet/#findComment-1494948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chinamom Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Laktoseintoleranse gir normalt utslag i oljeaktig, grønn diare. Men kan også gi utslag i mageknip, forståppelse, søvnproblemer, utslett. Når det gjelder allergi/intoleranse mot melkeprotein er jeg ikke sikker. Du kan teste dette ved å fjerne melken en ukes tid for å reintrodusere den. Gjør dette et par ganger. Dersom mageknipen er tilbake ved melk begge gangene er det nok en eller annen form for melkeintoleranse. Ta kontakt med lege for diagnostiering og evt. erstatning på blåresept (hvis barnet ditt er lite). Husk at når du fjerner melken må du ta vekk alt av melk - det er bl.a. melk i vegetabilsk margarin. Les varedeklarasjoner. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207313-melkeallergi-noen-som-vet/#findComment-1495204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laktosered melk tåles ikke av alle laktoseint Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Kanskje hun har laktoseintoleranse? Den som har melkeallergi tåler ikke proteinet i melken (tror jeg) mens de som har intoleranse reagerer på laktosen, dvs melkesukkeret. De mangler laktase, et enzym som trengs for å spalte (fordøye) dette. Med andre ord: har vanskelig for å fordøye melken, og da får man gjerne vondt i magen. Dette er veldig vanlig blant den "voksne" befolkningen, ihvertfall i mange andre land, at man mister evnen til å fordøye melken ordentlig. I asiatiske land gjelder det visst over 90 % av den voksne befolkningen, men det er sjeldnere i Norge. Det vanligste er å få diaré, mange blir oppblåste, noen kaster opp og andre får forstoppelse. Man kan da erstatte melken med laktoseredusert melk som nå selges i de fleste butikker. Hvit ost går som regel bra, mens brun inneholder noe laktose. Yoghurt og andre syrnede melkeprodukter tåles litt bedre enn melk. Vær forsiktig med fløte, is osv. Det er egentlig ikke noe stort problem bare man er obs! Men for å få svar på om dette gjelder datteren din bør du gå til legen. Jeg tok en sånn test for noen år siden, for å påvise laktoseintoleranse, selv om jeg hadde visst om det i mange år og levd deretter. Da måtte jeg møte fastende en morgen. Så fikk jeg en dose med laktose for å se hvordan kroppen reagerte på det (bare noe "søtt vann"). Det ble tatt blodprøver med korte mellomrom over tid (da jeg ikke klarte å spalte laktosen steg ikke blodsukkeret nevneverdig heller), og dessuten måtte jeg stadig blåse i et måleapparat som skulle påvise at jeg pustet det (?) ut istedet. Det tok noen timer, men greit nok. Lykke til, håper datteren din blir kvitt magevondten ihvertfall! Alle laktoseintolerante tåler ikke laktoseredusert melk. Det er fortsatt endel laktose i denne. Mine barn reagerer kontant på denne melken også. Vi kjøper Valio melk i Sverige som er helt uten laktose. Blefaktisk anbefalt det på helsestasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207313-melkeallergi-noen-som-vet/#findComment-1495211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mermaid Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Alle laktoseintolerante tåler ikke laktoseredusert melk. Det er fortsatt endel laktose i denne. Mine barn reagerer kontant på denne melken også. Vi kjøper Valio melk i Sverige som er helt uten laktose. Blefaktisk anbefalt det på helsestasjonen. Skjønner. Men det er de færreste som har det SÅ ille, håper jeg. Har dere erfaringer med sånt middel som kjøpes på apotek for å ta ifbm inntak av mat med laktose? Jeg har ikke prøvd... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207313-melkeallergi-noen-som-vet/#findComment-1495315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest - laktosered melk tåles ikke av alle laktoseint Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Skjønner. Men det er de færreste som har det SÅ ille, håper jeg. Har dere erfaringer med sånt middel som kjøpes på apotek for å ta ifbm inntak av mat med laktose? Jeg har ikke prøvd... Vi har erfart at kerutab (tabl) eller laktrase dråper (helsekosten) virker dersom det er ytterst lite laktose i retten - som f.eks. joghurt. Min mann bruker kerutab hvis han spiser middag på restaurant - og det fungerer bra hvis retten i utgangspuntket ikke har mye melk (niks fløtesaus ol.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207313-melkeallergi-noen-som-vet/#findComment-1495455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Melkeallergi og laktoseintoleranse er to forskjellige ting. Jeg er ikke allergisk, men har laktoseinntoleranse. Det merker jeg dersom jeg inntar melk. Magen blir veldig urolig/mye luft. Det går over i løpet av få timer. Dette kan enkelt testes, og det finnes laktoseredusert melk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207313-melkeallergi-noen-som-vet/#findComment-1495498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Laktoseintoleranse gir normalt utslag i oljeaktig, grønn diare. Men kan også gi utslag i mageknip, forståppelse, søvnproblemer, utslett. Når det gjelder allergi/intoleranse mot melkeprotein er jeg ikke sikker. Du kan teste dette ved å fjerne melken en ukes tid for å reintrodusere den. Gjør dette et par ganger. Dersom mageknipen er tilbake ved melk begge gangene er det nok en eller annen form for melkeintoleranse. Ta kontakt med lege for diagnostiering og evt. erstatning på blåresept (hvis barnet ditt er lite). Husk at når du fjerner melken må du ta vekk alt av melk - det er bl.a. melk i vegetabilsk margarin. Les varedeklarasjoner. Lykke til! Jeg fikk KUN magevondt/luft i magen. Ingen andre symptomer. Legen måle at store utslag når jeg ble testet. Så det er nok store forskjeller på hvordan folk reagerer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207313-melkeallergi-noen-som-vet/#findComment-1495503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luskelita Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Interessant... Datteren min på åtte år har et snev av atopisk eksem. Hun reagerer også med sinne/irritabilitet etter melkeinntak. Vi fikk henne allergitestet, men de fant ingen melkeallergi på henne. Selv er jeg overbevist om at melka har skylda både for eksemen og det andre. Vi har i perioder prøvd med litt melk og teorien min slår aldri feil! Greit å høre fra andre med lignende erfaringer:-) Jeg hadde som sagt ikke utslag på noe som helst på blodprøver, og kun 1 prikktest (etter maaaange år og mye plager) på huden var positiv. Da jeg kutta ut melka totalt forsvant ALL eksem - over natta omtrent! Var helt utrolig! Jeg kan nå spise litt hvitost, og littegranne melk i mat f.eks. Hvis jeg spiser vafler med brunost f.eks får jeg antydning til kløe, og "ost & kjeks" kan jeg bare glemme - mange slike "gode" oster reagerer jeg voldsomt på. Melk er jo en av de tingene det er enkelt å kutte ut, både fordi det er noe vi ikke trenger og fordi det finnes gode "erstattere". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/207313-melkeallergi-noen-som-vet/#findComment-1495589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.