Gå til innhold

Siden vi diskuterte så heftig om foreldre som hentet for sent...

Anbefalte innlegg

Nei, kritikk når man tar denne diskusjonen.

I stedet for å si at barnehagen er enveis og urimelig - så kan man si at i dag hendte det sånn og sånn, kanskje vi kan få til en ordning der vi aksepterer at det skjer dere innimellom dersom dere aksepterer at foreldrene også kommer for sent en sjelden gang...

For eksempel :)

Åkei. Men vi er langt forbi det stadiet, skjønner du. Jeg vet ikke om du har fått med deg det, men dette er barnehagen som måtte få en klage gjennom barnehagesjefen i kommunen fordi de ikke ville hjelpe til med et medisinsk problem hos datteren vår. Dette er barnehagen som saboterte klær, påkledning, allergidiett mm. Vi tok det opp flere ganger, men måtte til slutt sende inn klage til høyere instans. DA først skjedde det noe.

Fortsetter under...

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

30

• PieLill

18

• Lisabeth

3

• bb71

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

Åkei. Men vi er langt forbi det stadiet, skjønner du. Jeg vet ikke om du har fått med deg det, men dette er barnehagen som måtte få en klage gjennom barnehagesjefen i kommunen fordi de ikke ville hjelpe til med et medisinsk problem hos datteren vår. Dette er barnehagen som saboterte klær, påkledning, allergidiett mm. Vi tok det opp flere ganger, men måtte til slutt sende inn klage til høyere instans. DA først skjedde det noe.

Åh, nei det har jeg ikke fått med meg...

Det endrer jo saken litt :)

Men jeg vet ikke hva som er taktisk lurt å gjøre her - bortsett fra å overtale noen andre til å ta over driften?

Jeg kan ta den om det er i Oslo - er jo nesten ikke noe jobb i det hele tatt, piece of cake! ;)

Altså som forelder - mot barnehagen, ikke som barnehage mot deg :)

Du ville nok ikke likt å møte meg som barnehagebestyrer i en slik sammenheng.

Men jeg har vel neppe monopol på å bli til ild og svovel om en slik situasjon skulle oppstå.

;-)

Gjest Persille

Du ville nok ikke likt å møte meg som barnehagebestyrer i en slik sammenheng.

Men jeg har vel neppe monopol på å bli til ild og svovel om en slik situasjon skulle oppstå.

;-)

*ler*

Nei - og jeg går ikke inn i diskusjoner som dette uten å være helt sikker i min sak, så da er vi vel like langt :)

Det er egentlig kjipt du ikke skal være med meg i retten i januar - kunne vært god å ha på sidelinjen :)

Orker ikke tenke på det engang...

De ber nærmest om unnskyldning når de ringer og vekker meg - for de vet at jeg strekker meg så langt jeg kan ellers. Men jeg er like blid uansett - også når jeg vekker assistenten, det kan jo hende jeg glemmer noe en gang også!

"Orker ikke tenke på det engang..."

Du har altså tenkt på det....

mvh

Åh, nei det har jeg ikke fått med meg...

Det endrer jo saken litt :)

Men jeg vet ikke hva som er taktisk lurt å gjøre her - bortsett fra å overtale noen andre til å ta over driften?

Jeg kan ta den om det er i Oslo - er jo nesten ikke noe jobb i det hele tatt, piece of cake! ;)

Kom an! ;)

Neida, vi kommer ikke til å gjøre noe med denne forsentkommingen. Jeg blir bare litt forarget over at det bare er barnehagen som har rettigheter, foreldrene har kun plikter. Slik føles det iallefall...

Annonse

*ler*

Nei - og jeg går ikke inn i diskusjoner som dette uten å være helt sikker i min sak, så da er vi vel like langt :)

Det er egentlig kjipt du ikke skal være med meg i retten i januar - kunne vært god å ha på sidelinjen :)

Det kan jo hende at jeg brøler mye verre enn jeg biter. Og da er jeg kanskje ubrukelig.

Er spent på utfallet av den rettssaken...

mvh

Gjest Persille

Kom an! ;)

Neida, vi kommer ikke til å gjøre noe med denne forsentkommingen. Jeg blir bare litt forarget over at det bare er barnehagen som har rettigheter, foreldrene har kun plikter. Slik føles det iallefall...

Og barnehager som den du beskriver ødelegger alt mitt arbeid med å prøve og endre det synet :)

At det er plikter og rettigheter på begge sider av gjerdet, og at alle er tjente med å holde seg til dem. Enten det gjelder åpningstider, utetid, navning av klær eller rutiner :)

Gjest Persille

Det kan jo hende at jeg brøler mye verre enn jeg biter. Og da er jeg kanskje ubrukelig.

Er spent på utfallet av den rettssaken...

mvh

Tja, jeg tror jeg trenger noen brølere da... Eller kanskje noen som bare kan sitte der og stirre og være skremmende, slik at motparten knekker sammen og innrømmer alt...

Hm...

Jeg er minst like spent som deg - sender deg en mail når det er overstått, og publiserer et sammendrag til resten her etter en stund :)

Og siden jeg reiser down under to dager etter saken er ferdig, så blir det litt før jeg er tilbake på nett :)

Nei, alle er jo ikke det...

Men jeg har tro på å møte dem på deres premisser fremfor å starte med kritikk - da er sjansene større for å få dem til å endre seg.

Kanskje de har dårlige erfaringer med sene foreldre? Så mye at de ikke har råd til å betale vikarer eller noe? Jeg vet ikke, antagelig ikke du heller, men det er likevel en dårlig trend å la det gå utover nye foreldre.

Jeg tror på imøtekommendhet og forståelse - noe som gir meg mye ekstra jobb, men mange flere fornøyde foreldre også :)

Jeg har tro på imøtekommenhet og forståelse, og en sterk bevissthet om at man ikke er så forbasket perfekt selv heller.

Deretter har jeg tro på at noen ganger er nok nok og som barnehager som blir møkk lei og bøtelegger foreldre, må man gi klar og tydelig og ubehagelig beskje om hvor skapet skal stå. Noen ganger er det faktisk bare dumt å være snill og høflig. Iblant må det buldoser til.

mvh

Jeg vet ikke om noen barnehager som gjør dette ved første gangs forseelse.

Det står i vedtektene hvordan det der praktiseres - sjekk hva de har skrevet.

Dessuten; dere betaler bare 14 kroner timen for plass om dere betaler makspris, så da er det bare 7 kr hvert foreldrepar kan trekke fra.

Om assistenten må være igjen pga ett barn, så skal denne fortsatt ha lønn - og da er det rimelig at barnets foreldre dekker den timen.

I samme slengen sender jeg et brev til stat og kommune og forteller dem at de kan trekke den betalingen de gjør på vegne av meg for den halve timen barnehagen ikke var åpen.

;-)

mvh

Nei - du kan ikke sammenligne det.

Forsovelse: Du har betalt for en tjeneste du ikke får, prisen for tjenesten refunderes, 7 kr. avslag til alle foreldrene.

For sen henting; Du misbruker reglene for en tjeneste du benytter deg av - du må ta kosten det betyr for bedriften, uten at det går utover de resterende brukerne.

Barnehagen får jo betalt fra stat og kommune for å passe barna. Om barnehagen ikke gjør jobben de får betalt for av stat, kommune og meg er det jo rimelig at hele dette beløpet tilfaller meg fordi jeg får utgifter / lønnstap ved å måtte skaffe annet tilsyn for barnet.

Dessuten er bøtene ofte ikke representative for de ekstra lønnsutgifter barnehagen får ved forsentkomming. De ligger som regel 2-3 ganger høyere uten at dette kommer den ansatte som ble forsinket hjem til gode.

mvh

Gjest Persille

Barnehagen får jo betalt fra stat og kommune for å passe barna. Om barnehagen ikke gjør jobben de får betalt for av stat, kommune og meg er det jo rimelig at hele dette beløpet tilfaller meg fordi jeg får utgifter / lønnstap ved å måtte skaffe annet tilsyn for barnet.

Dessuten er bøtene ofte ikke representative for de ekstra lønnsutgifter barnehagen får ved forsentkomming. De ligger som regel 2-3 ganger høyere uten at dette kommer den ansatte som ble forsinket hjem til gode.

mvh

Neida - en hundrings rett til assistenten er mer enn de får av meg :)

Dessuten får vi bare av stat, ikke kommune også - og kravet til støtte er bare over 41 timer i uken - og det har vi selv med en halvtime stengt :)

Annonse

Her var det vel snakk om to voksne på bare et barn.

Men det er jo en ekstra sikkerhet for barna, og en sikkerhet for en barnehage som er redd for å få en rettssak på nakken.

mvh

Du vet ikke på forhånd om du har ett, to eller tre barn å ta vare på. Dersom det er satt opp en på vakt, må h*n ta seg av de barna som kommer.

Rettsak er det siste jeg tenker på ihvertfall. Det handler om å etablere rutiner med tanke på sikkerhet, ikke med tanke på rettsaker.

Svært mange bhg har flere enn en avd, og da løser problemet seg av seg selv.

Du vet ikke på forhånd om du har ett, to eller tre barn å ta vare på. Dersom det er satt opp en på vakt, må h*n ta seg av de barna som kommer.

Rettsak er det siste jeg tenker på ihvertfall. Det handler om å etablere rutiner med tanke på sikkerhet, ikke med tanke på rettsaker.

Svært mange bhg har flere enn en avd, og da løser problemet seg av seg selv.

Når det er bare et barn igjen for dagen vet man at man ikke har mer enn et barn der.

;-)

Jeg vil ikke ha problemer med å overlate mine barn til en enkelt person som har ansvar for tre-fire andre barn samtidig. Sjansene for at denne personen skulle få et illebefinnende som ble katstrofalt for barna, er minimal. Skulle det inntreffe en ulykke finnes både telefon, ambulanse og naboer.

mvh

Helt enig med de andre her, dersom det er et éngangstilfelle kan det ikke være noe å blåse seg opp for. Det kan skje den beste, og en vet jo ikke grunnen.

Skjer det gjentatte ganger er det derimot grunn til å hisse seg opp.

Et uhell? Det er mulig for de som jobber i barnehage å forsove seg også!! Hvis det skjer gjentatte ganger, så ville jeg ha tatt det opp, men et engangstilfelle kan skje den beste...

Bør det ikke da gå begge veier, slik at slingringsmonnet også gjelder foreldrene? Barnehagen gir bot ved første forsenthenting.

Helt enig med de andre her, dersom det er et éngangstilfelle kan det ikke være noe å blåse seg opp for. Det kan skje den beste, og en vet jo ikke grunnen.

Skjer det gjentatte ganger er det derimot grunn til å hisse seg opp.

Det var da fælt så populært dette "blåse-seg-opp"-uttrykket var blitt.

Når det er bare et barn igjen for dagen vet man at man ikke har mer enn et barn der.

;-)

Jeg vil ikke ha problemer med å overlate mine barn til en enkelt person som har ansvar for tre-fire andre barn samtidig. Sjansene for at denne personen skulle få et illebefinnende som ble katstrofalt for barna, er minimal. Skulle det inntreffe en ulykke finnes både telefon, ambulanse og naboer.

mvh

Det er ikke det det er snakk om. En bhg er en bedrift, man skal ha andre rutiner der enn hjemme hos seg selv. Det innebærer at lista må legges høyere på mange områder. En bhg kan ikke legge opp rutinene sine med forbehold om at naboen er hjemme.

Det behøver ikke være den voksne som får illebefinnende. Det kan være ett av barna det skjer noe med, slik at den voksne må forlate området.

Når man setter opp vaktlister, vet man ikke om man har ett, to eller tre barn etter kl 16.30 eller før kl 7.30. De barna som kommer må ha tilsyn.

teskjehilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...