Gå til innhold

Kreft og amming


Gjest xtra

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en datter på 12 uker nå og jeg fullammer henne. Jeg har nettopp fått vite at jeg har livmorhalskreft og at jeg snart skal ha en operasjon hvor jeg skal fjerne livmor med tilliggende

lymfekjertler (hysterektomi). Og jeg har derfor lyst til å ta litt ekstra vitaminer ++ for å styrke kroppen.

Det jeg tar nå er:

1 Petter Møllers Basic multivitamin,

3 omega-3,

1 biohvitløk,

1 ester C,

1 folsyre (0,4 mg),

1 B vitamin,

4 tabletter soyaproteiner,

Er det noe av dette som kan være skadelig/ evt. i for store doser?

Jeg har lest et sted at bl. a. for mye omega kan gi dvergvekst hos barn. Stemmer dette?

Ellers har jordmor eller andre noen gode råd i forbindelse med operasjonen vdr. amming og jenta mi slik at hun lider minst mulig på grunn av operasjonen. (Hun er litt dårlig til å ta flaske.) Vil jeg kunne forvente at jeg får trøbbel med melkemengden osv? Hvor lenge må jeg vente før jeg kan amme etter full narkose operasjon.

På forhånd takk!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gro Nylander, overlege

Kjære xtra! Det var jammen en barsk runde du skulle igjennom så snart etter fødselen! Vitaminene høres vel greie ut. Enda viktigere er antagelig sunn kost og lite stress når du igjen kan klare det. Antagelig vil melkemengden gå litt ned i forbindelse med operasjonen, dersom du har smerter, spiser lite osv. i noen dager. Hvor fort du igjen kan amme avhenger av hva slags bedøvelse og smertestillende middler du får. Det må du nesten diskutere med anestesislegen på forhånd. Generelt er det slik at når medikamentene er ute av kroppen din er de også ute av melken. Husk på, at selv om det forbigående blir litt krøll med ammingen går det vanligvis fint å opparbeide melkemengden igjen etterpå bare ungen er sugevillig. Er hun ikke det får du heller ta kontakt igjen, kanskje vi har gode råd for det. Lykke til! Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...