Gå til innhold

Hvordan få i 1-åringen Penicilin?!

Anbefalte innlegg

Minstejenta på 16måneder har fått streptokokker i halsen, og har blitt satt på penicilin-kur i 10 dager. Med 3 doser om dagen betyr det 30x håpløs kamp for å få det inn! Har noen et kjempegodt tips til hvordan vi skal få lurt i henne dette? Vi har prøvd å gi det på skje og å sprøyte det inn med sprøyte, resultatet er at hun brekker seg eller spytter det ut. Har også prøvd å blande det i rød saft, men hun luktet lunta og ville ikke ha i det hele tatt. Har noen et lurt triks? Vi har fått en mikstur som det skal tas 2,5+2,5+5ml av.

Fortsetter under...

Jeg synes sprøyte fungerer best. Pass på at du sprøyter på innsida av kinnet, og ikke rett mot svelget. I motsatt fall utløses brekningsrefleksen, og hele suppa kommer ut igjen. Stå bak barnet, og hold hodet. Det høres kanskje brutalt ut, men sånn å det bare være.

18 månedlingen vår er og på pencilinkur. Han fikk dråper istedenfor mikstur, pga legen sa at da var det mindre mengder vi måtte kjempe i han.

Kanskje du kan ringe legen og høre om dette er et alternativ. Han får 0,5ml-0,5ml og 1ml til dagen!

Vi blander med rød saft og han får drikke den selv mens vi hjelper med å holde en slik medisinskjei. Etterpå er det stor applaus! Var kjemping to dager men nå er applausen etterpå stor stas så vi kan bare si at storebror og pappa klapper etterpå så svelger han unna som bare det.

Gjest det gikk bra etterhvert

Huff, dette kan være en kamp ja.

Da snuppa vår var to år fikk hun en skikkelig herpesinfeksjon i munnen (det var nok jeg som smittet henne med mitt munnsår), tannkjøttet verket og "vokste" seg nedover tennene, såvidt vi så igjen tannstubbene hennes.

Vi fikk penicilinkuren på en fredag, hun skrek og vi kjempet med å få i henne medisinen med sprøyte, søndagen måtte vi kontakte legevakten igjen, hun var blitt verre og vi fikk nesten ikke i henne medisinen. Legen kjeftet på oss, barnet SKULLE /MÅTTE tas med makt, for det var helt avhengig i å få i seg medisinen.

Vel vel, så måtte vi det da .... etter et par dager med makt, tok hun medisinen sin som om det skulle vært en sprøyte med noe godt.

Hør om du kan få et alternativ som ikke smaker så ille? Vi fikk det forrige gang - og det var som en annen verden...

Jeg irriterer meg grønn over hvorfor legene ikke skriver ut den pencillinen med best smak med en gang!!

Vet du noe om hvorfor det er slik?

Annonse

Gjest Persille

Jeg irriterer meg grønn over hvorfor legene ikke skriver ut den pencillinen med best smak med en gang!!

Vet du noe om hvorfor det er slik?

De er idioter?

Nei, jeg vet ikke - men jeg husker på å spørre om det nå. Og om de da finner på å svare at de ikke vet noe om smaken, så ber jeg dem sjekke det før de skriver ut resepten. Det var en legevaktlege som tipset meg om det, fastlegen vår er ubrukelig :)

De er idioter?

Nei, jeg vet ikke - men jeg husker på å spørre om det nå. Og om de da finner på å svare at de ikke vet noe om smaken, så ber jeg dem sjekke det før de skriver ut resepten. Det var en legevaktlege som tipset meg om det, fastlegen vår er ubrukelig :)

Det viktigste er jo at penicillinkuren "treffer" den typen bakterie barnet har. Finnes alle typer kurer i alle smaker ?

De er idioter?

Hehe, jeg synes bare det er så utrolig snålt at de ikke automatisk skriver ut den med best smak til de minste barna. Skulle likt å vite om det er tankeløshet som gjør det eller om det er pris/effekt e.l. som påvirker...

Gjest Persille

Det viktigste er jo at penicillinkuren "treffer" den typen bakterie barnet har. Finnes alle typer kurer i alle smaker ?

Antagelig ikke - men det er flere som treffer de vanligste bakteriene.

Vi har hatt en helt forferdelig, og en god penicillin for å kurere samme ørebetennelsen...

Gjest Persille

Hehe, jeg synes bare det er så utrolig snålt at de ikke automatisk skriver ut den med best smak til de minste barna. Skulle likt å vite om det er tankeløshet som gjør det eller om det er pris/effekt e.l. som påvirker...

Tipper pris og sponsing fra produsenten :)

Antagelig ikke - men det er flere som treffer de vanligste bakteriene.

Vi har hatt en helt forferdelig, og en god penicillin for å kurere samme ørebetennelsen...

Legen vår er iallefall veldig nøye på å ta bakterieprøve før han skriver ut resept. Bruk av bredspektret penicillinkur gir i følge han mye større sjanse for å bli resistent mot behandlingen.

Annonse

Det er dessverre ikke noen mulighet enn tvang. Sprøyte fungerer best i så tilfelle, ser noen lenger ned har gitt råd om å sprøyte inn langs kinnet og ikke rett i svelget. En annen ting er type mikstur hun har fått. Weifapenin smaker skrekkelig, Imacillin smaker jordbær og er den som har fungert best hos oss. Jeg spør alltid om å få den.

Det er dessverre ikke noen mulighet enn tvang. Sprøyte fungerer best i så tilfelle, ser noen lenger ned har gitt råd om å sprøyte inn langs kinnet og ikke rett i svelget. En annen ting er type mikstur hun har fått. Weifapenin smaker skrekkelig, Imacillin smaker jordbær og er den som har fungert best hos oss. Jeg spør alltid om å få den.

Har du fått Imacillin mot streptokokker? Trodde det bare ble gitt mot urininfeksjoner? Ser vinterens strepokokkinfeksjoner og Weifapenin-tvang mørkt i møte... Skulle gjerne hatt et alternativ til Weifa - for den smaker phfyyyy!

Har du fått Imacillin mot streptokokker? Trodde det bare ble gitt mot urininfeksjoner? Ser vinterens strepokokkinfeksjoner og Weifapenin-tvang mørkt i møte... Skulle gjerne hatt et alternativ til Weifa - for den smaker phfyyyy!

Vi fikk Imacillin mot lungebetennelse. Når jeg ledte vedlegget sto det at det var mot en bred gruppe bakterier, om streptokokker er i den gruppen vet jeg ikke. men det er jo verdt å spørre legen for vi hadde ikke problem å få i to-åringen den medisinen. Tok sprøyten selv å satte i munn...

Har ikke fått det mot streptokokker, men jeg regnet med at Imacillin er et bredspektret antibiotikum på linje med de andre "vanlige". Legen skriver iallefall ut Apocillin (også bredspektret) mot streptokokker hos voksne, og det virker jo på alt fra bihulebetennelse hos folk til livmorbetennelse hos bikkja :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...