Gå til innhold

Hva er din beste fiskeoppskrift?

Anbefalte innlegg

Inspirert av en tråd lenger nede.

Jeg er på jakt etter gode fiskeoppskrifter feks fiskekaker, fiskepudding, fiskegratenger.

Har nemlig en allergiker (egg og melk), viss noen har prøvd gode erstatninger feks soyamelk, rismelk og kan anbefale noen av disse blir jeg veldig glad.

Men altså alt av oppskrifter blir jeg også veldig glad for!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207332-hva-er-din-beste-fiskeoppskrift/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjer opp masse grønsaker (det du får tak i; gulerøter, kålrot, fennikel, pastinakk, sellerirot, persillerot passar godt) og fordel utover langpanna eller ei stor eldfast form.

Legg fiskefiletane (nesten all fisk går an; lyr, sei, hyse, torsk, laks, steinbit...) i midten. Prøv å fordela grønsakene rundt fisken, ikkje så mykje under.

På toppen av filetane legg du eit tjukt lag av heimelaga pesto, og ha det i omnen på 200 grader i ca 20 minutt (til fisken er ferdig, og grønsakene møre). Kjempegodt, og etande for nesten alle allergikarar.

Heimelaga pesto:

Ein handfull fersk basilikum

ein dæsj (ca 1 dl?) olivenolje

ein neve pinjekjerner

evt også ein liten neve valnøttkjerner

Du kan òg ha i riven parmesanost, men det blir veldig godt utan også.

Køyr det heile til graut med stavmiksar eller foodprosessor.

Dette var grøn pesto, vil du ha raud, brukar du soltørka tomater i staden for basilikum - begge er kjempegode.

Det er ikke min beste oppskrift, men en oppskrift som mange barn synes er topp.

* Start med å dekke bunnen i en smurt ildfastform med potetmos.

* Deretter legger du et lag med fiskefileter av f eks torsk.

* Jeg krydrer så med meksikansk grillkrydder. Annet krydder kan også brukes.

* Deretter kan du legge på litt grønnsaker som paprika, løk og purre eller servere uten grønnsaker.

* Nytt lag med potetmos

* Strø revet ost på toppen

Etter ca 20 - 30 minutter i ovnen er retten ferdig.

Denne tror jeg jeg har fått her før:

Jukse-indisk sei:

Kutt

1 liten purre,

1 liten paprika og

2 små epler i biter

Surr i panne med litt olje og curry-pulver. Hell på en skvett matfløte (kan sløyfes) og et glass Tikka masala-blanding (jeg pleier bruke pose+rømme). Litt mangochutney er heller ikke negativt. Ha i seifilet og la det småputre til fisken er ferdig. Seien kan byttes ut med reker - eller noe annet. Server med ris, grønn salat og/eller nanbrød.

Denne er også veldig god:

Svampbakad fisk

4 port

600 g torskfilé

1 tsk salt

250 g färska kantareller, blandsvamp eller champinjoner

1 purjolök

smör

1 dl hackad persilja

1 dl rivet dagsgammalt vitt bröd eller ströbröd

2 1/2 dl Kelda matlagningsgrädde

1/2 tsk salt

1 krm vitpeppar

Gör så här:

Sätt på ugnen på 225 grader. Dela fisken i portionsbitar. Salta och lägg den på ett ugnssäkert fat. Hacka svampen. Skölj och strimla purjolöken. Fräs svamp och purjolök i smör i en stekpanna tills all vätska är borta. Ta den från plattan och rör i persilja, bröd, grädde, salt och peppar. Bred blandningen över fisken. Grädda i mitten av ugnen 20-25 min. Servera med bröd, ratatouille och potatis.

og denne:

Ostegratinert steinbit/breiflabb

4 porsjoner

600g breiflabb- eller steinbitfilet

Saus:

3 ss hvetemel

4 dl skummet melk

1 - 2 ss sennep

salt og pepper etter smak

300 g grønnsakblanding

1 ts salt

1 krm pepper

150 g smørbar mager rekeost

100 g rensede reker

Lag jevning av mel og noe av melken. Ha den i en kjele sammen med resten av melken. Kok opp under omrøring, og la sausen småkoke et par minutter. Den skal være tykk. Smak til med sennep, salt og pepper.

Hell sausen i bunnen av en ildfast form. Fordel dypfryste grønnsaker over. Skjær fisken i serveringsstykker og legg dem på grønnsakene. Fordel osten på toppen. Stek retten på midterste rille ved 200? C i 45 - 55 minutter. Pynt med reker og server med kokte poteter.

Annonse

Den gammeldagse måten (da frossenfisken var ny) er enda mer lettvint:

En stor klatt smør/margarin i kjelen, litt melk, skjære dypfryste torske-eller seilfileter i biter (breie som to-tre fingre), høvle gulrøtter over (eller skjære i tynne skiver) og strø purreringer på toppen.

Salt.Litt kvernet pepper.

Så skal det småkoke/trekke til fisken er kokt og gulrøttene bløte.

Snill barnesmak! Stor begeistring i ei tid da fisk ofte var ensbetydende med "vond mat"!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...